Trøbbel med Clutch på ZD3.0

Trøbbel med Clutch på ZD3.0

Innlegg Nazgarot » 15/11/2014, 16:18

Hei,

Jeg har en Nissan Patrol GR ZD 3.0 2001 model hvor det var byttet motor på 195 000 km til en motor (gått 40 000 km) fra en 2004 model. Både bilen for øvrig og motoren har jeg vært meget fornøyd med. Jeg har hatt den fra ca 220 000 km, og den har nå gått 275 000km (125 000 km etter motorbyttet).

For noen dager siden begynte plutselig clutchen å glippe. Jeg akselererte ut av en rundkjøring, og plutselig spant motoren opp i turtall mens bilen ikke hang med. Jeg hørte dagen før antydning til ulyd under bilen, og hadde planlagt å sjekke dette i helga (noe jeg ble nødt til å gjøre tidligere en jeg hadde tenkt). Jeg klarte å kjøre bilen 2 km og få den ut av veien, men hadde ikke sjangs å komme igang igjen etterpå. Det var en liten motbakke der jeg stod. Jeg fikk slept bilen til jobb, og inn på løftebukk.

Jeg har nå sjekket hele clutch systemet frem til selve clutchen og alt er ok. Jeg mistenker at det er clutchdekselet med spennfjerne som har røket på noen måte, og vil gjerne vite om noen har erfaring med dette. Jeg vet at clutchen ble byttet samtidig med motoren, men ikke om dekslet ble byttet samtidig.

Når jeg forsøker å koble inn clutchen og ta løs kommer det en markant skrangling fra clutchen, og den tar nesten ikke tak (nok til å komme inn og ut av garasje på flat mark, men ikke mer). Jeg har forsøkt å gå inn med inspeksjonskamera for å sjekke clutchdekselet, men komme ikke godt nok til. Jeg har service manualen til bilen, og ut fra denne er eneste felles feil som gir støy og at clutchen glipper, fjerene på clutchdekselet.

Hvor mye arbeid er det å ta ned drivlinja? Må jeg tappe olja av girkassene? Har noen tidligere erfaring med tilsvarende? Kan det være andre årsaker til problemet?

mvh

Espen D

PS: Bor i Røyken om noen har mulighet til å ta en kikk sammen med meg.
Nazgarot

Nissan4x4 fan

Re: Trøbbel med Clutch på ZD3.0

Innlegg 91patrol » 16/11/2014, 22:31

Hei

Har ikke vært borti 3.0, men på 2.8 tar jeg bort mellomakslinger, gearspaker, slavesylinder og ledninger. Fester en stropp i fronten av kassa og opp i ramma og lar kassa ligge oppå tverrbjelken, bare dytter den bakover. Olja tapper jeg ikke av. Ikke så mye arbeid heller.
Men som sagt, har kun gjort det på 2.8.
91patrol

Nissan4x4 fan

Re: Trøbbel med Clutch på ZD3.0

Innlegg Nazgarot » 18/11/2014, 13:23

Takk for tips. Da har jeg bestemt meg for å droppe verksted og demontere selv. Jeg har også konkludert med at det må være trykkplata til cclutchen som er røket. Kommer til å bestille ny fra milneroffroad.com.

Om andre har tips så tas de imot med tak!

-ED-
Nazgarot

Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester