Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier



Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Bjerk1 » 08/03/2008, 13:43

Litt oppsumering av gammel tråd slik at dere vet hva det gjelder:
Når har problemet kommet tilbake igjen med helt nye batterier. les neste innlegg :)

nå begynner jeg å bli lei av å ha med meg extra batteri og startkabler i tilfelle bilen skulle gå tom for strøm, så etter litt utforsking og ikke finner ut av noe spør jeg her.

Det har seg slik at den tappes for strøm etter 1 dag når jeg nettop har latt den stå å lade i løpet av natta.
instrumenter er ok. vindusviskere er litt trege og svake og kan noen gang stoppe midt på til neste interval (når den står på interval)

Jeg har sjekket om den lader. målte mellom begge batteriene (fra + til - på hvert batteri) mens bilen er i gang og da målte jeg 28.2V, å da skal den jo lade?
Skiftet nettop dynamo fra delebilen, og ting så bra ut helt til igjen om kvelden det ble tappet igjen og måtte bruke startkabler igjen for å starte. inni bilen måler voltmåleren omtrent 11.5, dette er vel litt lavt?
legger merke til at måleren inni bilen rører litt på seg når jeg bruker diverse ting i bilen som vindusviskere, varmeapparat og cd spiller. (har IKKE stereo som f.eks sub,forsterker og andre høytalere)

Dette er en ombygd bil fra 2.8 bensin til 3.3 TDl som da igjen har en omformer fra 24V til 12V (har ikke gjort dette selv)

har en bryter som slår strømmen av og på til omformern; 24V når jeg starter opp bilen og switcher igjen over bryteren slik at det blir 12V når jeg skal kjøre.

Målte nettop om den trekker strøm når bilen er av. tok av minus på det batteriet som går til jord og målte Ampere fra minuspolen på batteriet, til minuspolen som går til instrumenter osv til bilen (ledningen) på begge batterier for å sjekke.
Der målte jeg 0.001A på begge to, noe jeg mener er en verdi slik at den ikke trekker strøm?

Batteriene jeg bruker er fra biltema. Ett på 72AH og ett på 66AH(vet det helst ikke skal være to ulike, men det kan ikke være årsaken til dette tullet) det er slike vedlikeholdsfrie batterier med en slik "statusmåler" på. grønt er bra batteri, svart= må lades og hvit= skift batteri. Denne "måleren" på begge mine batterier viser grønt selv om det ikke er nok strøm til å starte. da burde jo disse være svarte som betyr på lades? Kan det virkelig bare være at det er dårlige batterier og at de "målerne" er feil? litt kjipt å betale over 1200 kr for to nye om det ikke er feilen...

Har noen hatt samme problem? Hva kan være feilen?

Takker virkelig for hjelp da jeg ikke er en så veldig god elektriker og ikke er så flink til å feilsøke tongue.gif

En ting til som kanskje kan være viktig å få med. hvis jeg da f.eks har ladet bilen om natta, tar av ladern, kjører til jobb og står der i 7-8 timer,kjører hjem igjen og parkerer bilen. da har den startet feilfritt. men på den stunden jeg er hjemme mens bilen har stått parkert og jeg skal ut å kjøre et par timer senere, da kan kan batteriet være flatt og må start hjelpes igjen. helt snålt men.

Dette innlegget er endret av bjerk1: i dag, 12:25
Bjerk1

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 47
Registrert: 30/01/2008, 00:52

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Bjerk1 » 08/03/2008, 13:44

Satte inn helt nye batterier som jeg hadde i pajeron min. funka helt fint på den, men tydeligvis ikke på patrolen.

Det jeg da lurer på er om 72AH batterier er for små til patrolen?
Jeg ser voltmeteret i bilen røre på seg når jeg bruker forskjellige instrumenter som varmeapparat, vinduspusser, cd spiller.... osv.

Jeg har sett det som regel står i 100AH eller mere i patrol, så lurte egentlig på om det kan være årsaken?

Virker som den ikke lader bra nok egentlig. de nye batteriene funka greit i ca 2 uker, men da begynte det samme igjen at de ble tappet og instrumenter i bilen gikk tregere. Det skjedde over natta da det var ganske kaldt og jeg brukte motorvarmer (rart at det skal ha noe innspill?)

er 28.2V mellom batteriene når bilen er igang, så den lader jo... Kan det være dynamo reima som er dårlig?

hva er det som skjer? begynner å bli skikkelig irritert over dette problemet.
Snakket også med forrige eier, å han hadde ikke hatt dette problemet, men det skjedde til han når han glemte å slå av omformeren (noe jeg gjør hver gang)

å en ting til som kanskje kan nevnes; bilen trenger ikke stå over natt for å tappes. f.eks igår, så kjørte jeg til sentralstasjonen i trondheim for å møte en der som skulle kjøpe pajeron. stoppen patrolen, da sto den stille i ca 10 min, så skulle jeg starte. Dødt igjen! rareste ever.
Bjerk1

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 47
Registrert: 30/01/2008, 00:52

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg patrol99 » 08/03/2008, 22:32

[quote="Bjerk1"]Satte inn helt nye batterier som jeg hadde i pajeron min. funka helt fint på den, men tydeligvis ikke på patrolen.

Det jeg da lurer på er om 72AH batterier er for små til patrolen?
Jeg ser voltmeteret i bilen røre på seg når jeg bruker forskjellige instrumenter som varmeapparat, vinduspusser, cd spiller.... osv.

Jeg har sett det som regel står i 100AH eller mere i patrol, så lurte egentlig på om det kan være årsaken?

Virker som den ikke lader bra nok egentlig. de nye batteriene funka greit i ca 2 uker, men da begynte det samme igjen at de ble tappet og instrumenter i bilen gikk tregere. Det skjedde over natta da det var ganske kaldt og jeg brukte motorvarmer (rart at det skal ha noe innspill?)

er 28.2V mellom batteriene når bilen er igang, så den lader jo... Kan det være dynamo reima som er dårlig?

hva er det som skjer? begynner å bli skikkelig irritert over dette problemet.
Snakket også med forrige eier, å han hadde ikke hatt dette problemet, men det skjedde til han når han glemte å slå av omformeren (noe jeg gjør hver gang)


Hei. det kan vere so mange ting, men for og prøve og hjelpe litt:
Trur du må måle på pluss sida på batteriet får og finne ut om det er lekasjestrøm / jordfeil når bilen er av.
Meiner det kan og ha noko med dynamoen, den må vere stor nok til og lade opp batteriet. du har to so da må den klare eit batteri på 140AH
Med første tanke so var det at eine sella var gåen, har vert bort i det eit par gonger at eg lader batteriet so er det flatt etter at eg har starta bilen ein gong.
men du får vel ikkje målt syrevekten i sellene når det er velikeholdsfritt?
patrol99

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 1
Registrert: 15/01/2008, 23:50

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg patrolman » 09/03/2008, 23:45

Hadde samme problemer på en patrol til en kompis! 3,3 td 24 volt
vi prøvde også å montere en hovedstrømbryter, slik at han kuttet strømmen når han stoppet, hadde den inni bilen,
men det gikk ikke det heller :lier: . forskjellige batterier var det også, så vi kjøpte 2 nye sønnak 95ah, og problemet har aldri kommet igjen :clap:
så det er nok det på denne bilen også vil jeg tro, men han har fått et problem at venstre lys ikke vil gå av, så da fikk han jo bruk for hovedstrømbryteren også :Whistle:
patrolman

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 7
Registrert: 16/11/2007, 01:12

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Bjerk1 » 09/03/2008, 23:51

Hmmm ja, det er det jeg har tenkt veldig lenge nå. men er så kjipt å betale det det koster for to nye batteri når det ikke er det som er feilen.

var dette en bil med 24v? eller ombygd emd omformer osv?
Bjerk1

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 47
Registrert: 30/01/2008, 00:52

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg patrolman » 10/03/2008, 00:51

dettte er en original 24 volt ja.'
det er dyrt med batterier ja, men det er verdt det :D kjøper du på biltema så kommer du jo billigere ut av det
men jeg er jo ikke sikker på at det er det samme feil hos deg
patrolman

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 7
Registrert: 16/11/2007, 01:12

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Bjerk1 » 10/03/2008, 01:04

okey. lurer på om jeg skal prøve det imorgen. har et hankook 100AH batteri som jeg vet er i orden, så kjøper jeg et 100AH batteri til imorgen så får vi se hva det blir til da. håper på det beste.
Bjerk1

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 47
Registrert: 30/01/2008, 00:52

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Bjerk1 » 12/03/2008, 01:41

da er det kjøpt inn 2stk helt nye VARTA 95AH batterier. så nå vill det bare vise seg om det blir bra. går det ikke nå klikker det for meg altså! da vet jeg ikke mine arme råd.
Bjerk1

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 47
Registrert: 30/01/2008, 00:52

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg øystein » 12/03/2008, 16:55

ER det mye uorginalt strøm opplegg på bilen din :?: Har hvert borti både nissan og toyota med 24 volt som tapet batteriene :bang: Fjernet alt av uoginalt opplegg å da blei støm problemene borte :clap: :clap:
DETTA GÅR FINT ELLER SÅ BRUKER VI KRAFT GANG ARM
øystein

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 426
Registrert: 17/11/2007, 10:30
Bosted: gausdal

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg radiv » 03/05/2008, 23:23

veldigt viktig iallefall gutter og jenter e hvis du har 24 volts anlegg,så må du bruke omformeren til 12 volts tingene.
tar du ut 12 volten på d eine batteriet og sløyfer omformeren så får du ikkje lading på dette batteriet.har sett mange patroler der hobbyelektrikkere
har vore ute og gjort dette.funker ikkje i lengden :wink:
radiv

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 50
Registrert: 03/05/2008, 23:12

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Gudfar » 31/05/2008, 19:55

Det er nok noe som tapper kraften ut av batteriene, og kanskje dette oppstår når bilen er kald? En kaldlodding i en krets kan kanskje gi slike symptomer ved at du har normal funksjon når bilen er varm eller går, men at feilen oppstår når bilen får kjølt seg ned.. Du får prøve å måle på kald bil og på pluss sida.

Eller at du har begynt å gå i søvne og setter på lysene om natta.. :D
Gudfar

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 16/10/2007, 15:23
Bosted: Stamsund, Lofoten

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg colormax » 31/05/2008, 21:39

Har du sjekket strømmen på begge bateriene ? har du belast testet begge bateriene dine?
Kan bare si dette er en feil som går litt igjen med 2 baterier, spesielt om det er er 24V.
Prøv dette, kobl bateriene fra polene. lad de separat et bateri om gangen, bytt gjærne plass på bateriene samtidig. la begge baterien få lit god tid med ladingen.
en ting du kan prøve, om du har et ekstra bateri og bilen er ton for strøm, ta start kabler fra ekstra bateri og kobl rett på venstre bateri i bilen + på + og - på minus.
er det som det pleier. så er det feil lading og bilen vil starte med en gang.
da må du lade bateriene separat og helst bytte plass på de.
mange tror både starter og startkran er gåent samt bateriene, men oftes er det at dynamoen ikke får opp strømmen på dette bateriet,
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Strømproblemer kom tilbake, tapper helt nye batterier

Innlegg Gromskyss » 26/06/2008, 11:54

Ser at dette innlegget begynner å bli gammelt, og problemet er sikkert løst. Men jeg har et generelt tips ang 24 V anlegg i bil. Ser at den viktigste målingen, i mine øyne, ikke er nevnt her i det hele tatt. Nemlig ladingen på hvert batteri. Når du måler over begge batteriene vil du få 28,2 +/- nesten uansett. Om du ikke får det har dynamoen tatt kveld, eller batteriene er veldig ødelagt. Men mål spenningen over hvert batteri når bilen går, gjerne en 1/2 time etter oppstart. (Pga høy lading etter start). Da vil du se "normal ladinga" på bilen. Da skal du måle lik spenning på begge batteriene! Eks 14,1 V på hvert. ( V/28,2 V tot). Og det er her problemet med forskjellige batterier kommer inn. Med ulike batterier, og kanskje til og med ulik størrelse og fabrikat, vil det nesten garantert bli spenningsforskjeller! Da kan du se at det ene kanskje har 11 V og det andre har 17,2 V. (Fortsatt måles 28,2 V over begge samtidig, og alt virker normalt). Dette er den reelle ladespenningen, og hvilket av disse to batteriene i eksempelet som sliter mest skal være usagt. Men sunt er det ikke for noen av de. Det er også dette som til slutt tar livet av et av de. Derfor e det at begge batteriene skal skiftes samtidig.
Håper dette kan hjelpe noen i feilsøkinga senere!
Gromskyss

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 2
Registrert: 25/06/2008, 15:34


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron