switchen til sperra y60



Re: switchen til sperra y60

Innlegg Andy » 16/01/2011, 00:41

Her er svaret jeg fikk fra en som har rigga seg til med egen bryter på trailbilen sin: Våre er kjøpt på Tess... tror prisen var 3-400, det er tre stusser på de, vakum inn - Der vakumet kommer fra motor, Vakum ut - den går til sperra, og eksos - der slipper den ut undertrykket når sperra blir slått av.

Tror kanskje ikke det er patrol aksler han bruker da, men noen som tror det går an og bruke en sånn bryter?

Kan noen her forklare hva som skjer når sperra slår inn? Går ut ifra at det er vakum i den ene slangen, og når man slår på sperra, så snur det, og vakumet kommer i den andre slangen? Eller er jeg helt på bærtur nå?


Hva skjer om jeg kobler vekk begge slangene foran på bryteren? Vil sperra gå på? Eller må den ha vakum for å slå inn?
Andy

Offroader
 
Innlegg: 155
Registrert: 11/11/2010, 20:56

Re: switchen til sperra y60

Innlegg 57sugge » 16/01/2011, 01:02

Du er ikke på bærtur. Sitter en vacuum klokke på bakakselen. Når du kjører vacuum på den ene siden aktiverer denne sperra. Når du kjører vacuum inn på andre siden deaktiverer den sperra.
Sikkert mange ventiler som kan brukes.
Noen pnaumatikk ventiler er ikke så glad i vacuum. Det kan være et problem.
Trenger en 4/2 ventil for å få det til å fungere slik det er i dag. Hvis ikke må du bruke to 2/2 eller 3/2 ventiler.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 196
Registrert: 04/11/2007, 01:10
Bosted: Tønsberg

Re: switchen til sperra y60

Innlegg Andy » 16/01/2011, 01:19

hmmm... ok.. skal gruble litt på dette da.. forhøre meg litt på tess kanskje..
Andy

Offroader
 
Innlegg: 155
Registrert: 11/11/2010, 20:56

Re: switchen til sperra y60

Innlegg Andy » 16/01/2011, 01:31

Om den ikke får vakum på noen av de, da vil sperra ikke stå inne? La oss si at man må kjøre vakum på inntak 1 for å slå inn sperra. Om man da slipper vakumet, og ikke kjører vakum på inntak 2, vil sperra koble ut? eller må man kjøre vakum på inntak 2 for å i det hele tatt få ut sperra?
Andy

Offroader
 
Innlegg: 155
Registrert: 11/11/2010, 20:56

Re: switchen til sperra y60

Innlegg Svein Jarle » 20/02/2012, 18:43

dersom du mister vakumet kan du risikere at sperrenen "vandrer" noe som ikke er ønskelig for den vil da kunne ligge nesten på og spise tenner.
sperren er ikke fjerbelastet så den må ha vakum for og holdes på eller av. skal alltid ha vakum på den ene siden og den andre siden skal stå åpen. når du bytter om og setter vakum på andre siden må den første åpnes opp så du utlikner vakumet som stod der hvis ikke vil ikke sperrene reagere.

han som hadde en treveis ventil på trailbilen vil jeg tippe har en fjærbelastet sperre som skrur seg av uten vakum.
tar ikke asfalten snart slutt så kjører jeg hjem og bytter bil!

nestleder NMK kristiansand\offroad
Svein Jarle

Offroader
 
Innlegg: 200
Registrert: 22/11/2008, 01:10

Re: switchen til sperra y60

Innlegg SirWildman » 16/03/2012, 19:56

Eg hadde samme problemet, inntil idag.

Hadde samme symptom, og sperra fungerte hvis eg bytta om slanger. Var kun vacum på den ventilen det skal være når brytare i kupéen står på "Av". Prøvde å spraya litt oksideringsrens inni ventilen, og prøvde ventilen igjen og da blei det vacum igjen! 8)

Så for dei som har dei samme problema med at det ikkje er vacum på eine ventilen kan jo prøve dette for å se om den kjem seg igjen :wink:
95' Nissan Patrol 2,8 GR SLX (4.2TD WORK IN PROGRESS)
88' Nissan Laurel 2,8 LX TD
87' Nissan Laurel 3,0E SGX
SirWildman

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 18
Registrert: 12/03/2012, 16:26
Bosted: Balestrand

Re: switchen til sperra y60

Innlegg patrol92 » 13/04/2013, 10:01

Har samme problem eg og, men då sga eg prøva me oksideringsrens =)
patrol92

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 6
Registrert: 08/04/2013, 11:51

Forrige

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester