2.8D patrol 1986

Re: 2.8D patrol 1986

Innlegg Oddmund » 03/09/2012, 12:39

patrolen skrev:
Oddmund skrev:Er vel ingen ting som heter ld28t....

l28 er 2.8 forgasserbensin
ld28 er 2.8 sugediesel levert i noen få patroler men flest laurel å 280c. denne har ståltopp og reg.kjede.
rd28 er motoren som kom i laurel i -86. 2.8 sugediesel med alutopp
rd28t er y60 sin 2.8 turbomata sak med alutopp.

innsug å alt fra rd28t skal vist passe på ld28.....

Må faktisk rette litt på deg der..
ld28 kom aldrig i patrol, l28 kom i patrol (bensin utgaven).
ld28t kom som sagt i noen sjeldne utgaver av patrol y60 og y61, safari edition eller noe sånt, de ble levert til portugal eller noe sånt. Dem kom faktisk i europeiske utgaven av laurel også. Men som sagt så virker det som at det er litt vanskelig å få tak i deler fra de.

Fikk ld28 levert i noen korte 160, derfor nissan norge gir ut papirer på dette motorbyttet.
Vet at crg260, y60 å y61 er levert med rd28t, 4.2d og td og senere 3.0tdi.
Har aldri sett orginal ld28t....
Oddmund

Nissan4x4 fan

Innlegg patrolen » 03/09/2012, 13:08

Oddmund skrev:
patrolen skrev:
Oddmund skrev:Er vel ingen ting som heter ld28t....

l28 er 2.8 forgasserbensin
ld28 er 2.8 sugediesel levert i noen få patroler men flest laurel å 280c. denne har ståltopp og reg.kjede.
rd28 er motoren som kom i laurel i -86. 2.8 sugediesel med alutopp
rd28t er y60 sin 2.8 turbomata sak med alutopp.

innsug å alt fra rd28t skal vist passe på ld28.....

Må faktisk rette litt på deg der..
ld28 kom aldrig i patrol, l28 kom i patrol (bensin utgaven).
ld28t kom som sagt i noen sjeldne utgaver av patrol y60 og y61, safari edition eller noe sånt, de ble levert til portugal eller noe sånt. Dem kom faktisk i europeiske utgaven av laurel også. Men som sagt så virker det som at det er litt vanskelig å få tak i deler fra de.

Fikk ld28 levert i noen korte 160, derfor nissan norge gir ut papirer på dette motorbyttet.
Vet at crg260, y60 å y61 er levert med rd28t, 4.2d og td og senere 3.0tdi.
Har aldri sett orginal ld28t....

Ja de er det nok ikke mange av da nissan brukte L28 motoren i korte 160. Den er bensin.
Som jeg sa så er den motoren noe sjelden, ble levert i europeiske modeller av laurel. De patrolene som kom med den motoren er noen få Safari modeller som ble levert til spania, portugal eller noe sånt. Altså IKKE i norge. Når det kommer til nissan laurel så har jeg sett en med std turbo, om den var import det vet jeg ikke. Det er bare lese litt "historie" så ser du selv at de har laget LD28T.

Men er det noen her som kan si hvilken turbo manifoil som passer på LD28 motoren?
patrolen

Nissan4x4 fan

Innlegg mikke » 05/09/2012, 00:56

patrolen skrev: har blitt fortalt av folk som har hatt de bilene selv at de 2.8 er mer robust pga blant annet svakere veiv på den 3.3 litern.

Takker for svar.

Disse folkene du snakker om her har vel gjerne skrudd opp trykket for så å ligge jevnt på ventilflyt. min påstand på det over. pisspreik.
At veiva på 3,3 kan ryke.? javisst null problem.bare mate på med trykk det og tung høyrefot.gjerne kombinert med forferdelig dårlig intervall på oljeskift og filter ,og bruk av drittolje. nøyaktig like enkelt som det vil være å ta livet av en 4er med ettermontert turbo og manglende underspyling av stempla.samt en svakere oljepumpe :Whistle:
har selv lada 1 bar siden 2004 og kjørt 392000 slik. bilen og motoren har passert 736000.
hvor mange av disse 2.8motora med ettermontert turbo har gått så langt?
mikke

Offroader

Innlegg patrolen » 05/09/2012, 03:07

Disse folka jeg prater om har faktisk kjørt med standard trykk og vanlig service, har snakket med folk som har hatt både laurel 2.8d, patrol 2.8 med laurel motoren og 3.3td. Ingen av de jeg har snakket med mener at det er verdt bryet med å ta ut den motoren for så å hive i en 3.3 som ikke tåler det samme. Det er demmes mening. Men vil påstå at å ha en motor med flere og ikke minst mer robuste rådelager må være en fordel? Å sammenligne en 4er er jo lite vist da det er mye annet som spiller inn, tenker du da på bensin eller diesel? Vet du noe om de LD28 motorene? Bare lurer. Hvis man ikke har intervaller på olje og oljefilter så vet jeg ikke helt om man burde ha bil. Broren til en bekjent av meg har en turbo konvertert 2.8 laurel som ble montert turbo på ved 400 000, han har kjørt på 1.5+ bar i noen år nå. Hva mener du en 3.3 tåler uten å gjøre noe med motoren ellers?
patrolen

Nissan4x4 fan

Innlegg mikke » 06/09/2012, 00:56

Da synes jeg du skal høre på disse folka og montere turbo.lade 1.5+bar og være fornøyd.siden de tydeligvis har funnet opp kruttet på nytt. Egentlig rart at ikke nissan fant på dette selv.men monterte en dårligere motor i hundretusen av patroler og gud vet hvor mange trucker. for ikke å nevne at til og med amerikanerne brukte disse i ih scout og skurtreskere.Du synes ikke det høres litt dumt ut kanskje?. til ditt spørsmål av hva en 3.3 tåler. Den tåler nøyaktig det du gjør med den. innenfor rimelighetens grenser.Og 1.5+ bar er IKKE innenfor rimelighetens grenser. verken for motor eller std turbo.( lite tips:inne i motoren er det også en liten ting som heter oljepumpe. gjett hva som skjer når den ikke klarer levere nok olje til lagra når du mater på 1.5+ bar og trykker ned høyrefoten?)
mikke

Offroader

Innlegg patrolen » 06/09/2012, 14:59

Åja kom dem ikke med turbo på LD28 motoren? Hmm det var jo virkelig merkelig, les den her linken og se om du ikke finner LD28T: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_L_engine Dem ble også brukt i blant annet båter etc. Jo dem fant på det selv, morsom kar du.. Jeg kom hit for å spørre om tips/råd, så begynner du med den frekke holdningen. Du er en sånn type man kan sitte i 10 år å diskutere samme sak, fordi du innser ikke at du kan ta feil, du vil ikke ta feil og du klarer ikke å forstå at alle ikke er enig med deg. Du har enda ikke noen håndfaste bevis på at 2.8 er en dårligere motor.Hvis du leser litt info så ble 3.3 motoren ikke brukt like lenge som blant annet LD28, muligens for at det bare havarerte;) L serien motoren er nok en av de sterkeste du kan finne med tanke hvor lenge den ble laget og ikke minst hvor mange dem laget kontra sd33 motoren. Hadde SD 3.3 motoren vært så bra som du sier så gjorde nissan tydeligvis en skikkelig bommert på 70-80 tallet. Har vært borti turbomotorer før så du trenger ikke komme med såpass domme bemerkninger som oljepompe.
patrolen

Nissan4x4 fan

Innlegg mikke » 06/09/2012, 15:44

jeg kommenterte ld28 ikke ld28t. da denne har andre stempler samt bedre oljepumpe.og underspyling av stempla.Etter hva jeg ser så har du ikke nevnt ld28t motoren .At jeg kan ta feil.så absolutt.men jeg har selv havarert ld28 som er turbokonvertert. og det samme vet jeg at et par andre her inne har gjort.men når du sier at man lader 1.5+bar på en motor som er gått 400k uten å åpne den-.så blir det i mine øyne som å pisse i motvind.og vitner om lite forståelse for hva som er inni motoren.dumme bemerkninger kommer jeg med. spesielt når det kommer dumme påstander.lykke til med prosjektet.
mikke

Offroader

Innlegg patrolen » 07/09/2012, 01:26

Nei men du skrev at dem aldrig kom med en turbo på LD28 motoren, du nevnte noe med at dem prøvde å finne kruttet på nytt. Regnet da med at du ikke visste det, noe jeg er sikker på. Underspyling er overvurdert så fremst du ikke skal begynne å klemme hk ut av motoren, det vet de fleste som har holdt på litt. Det er snakk om å kjøre på 0.8-1 bar og det skal den tåle uten problemer. Er ikke snakk om å satse på mye hk. Joda alle kan havarere, det er jo helst de som vil ha litt ekstra etter en stund, ikke kjører dem orntlig varm eller gasser hardt osv. Ja hvis du mener det så er det greit, men nå er det sånn at den bilen går like fint som dag 1. Dumme påstander? Du er meg en type du, tåler virkelig ikke at noen ikke klarer å være enig med deg. Alle har forskjellige erfaringer med biler, andre har bedre erfaringer med 3.3 og andre ikke, husk på det. Selv om din har holdt lenge så vil det ikke si at du har rett og jeg feil, jeg har også sett mange havarerte 3.3td. Jeg har blitt fortalt av folk som har hatt begge deler at 2.8 er bedre, jeg velger å tro på folk som har prøvd begge deler. Jeg vet ikke hvem av oss som er dum. Jeg kom på dette forumet for å se om det var noen som kunne komme med tips om turbomanifoil etc som kan passe på LD28 motoren, men her var det mer vasse ord om idioti påstander og vet ikke hva. Hva gir deg retten til å kalle folk dum når du ikke kjenner personen? Jeg går utifra ting jeg har blitt fortalt av mange folk som har kjørt både laurel og patrol i mange år, hvorfor er jeg dum pga det? Eller mener du at dem er idioter som kan påstå noe så skrekkelig etter mange år i disse bilene? Er du virkelig så smålig? Jeg bare spør.. Håper det finnes noen vettige folk her inne som kan svare på mitt spørsmål, er ikke her inne for å diskutere/krangle om hva som er best eller ei!
patrolen

Nissan4x4 fan

Innlegg mikke » 07/09/2012, 11:14

Vet du hva .jeg skal svare deg en siste gang . siden du tydeligvis ikke helt skjønner hva jeg mente. Du påstår at å montere en turbo på en motor som i utgangspunktet IKKE er laget for Turbo, Vil være mere HOLDBART Enn en motor laget for turbo.Siden dine venner sier dette.
Denne påstanden sier jeg meg Ikke enig i. OG det har jeg begrunnet til deg ovenfor. fordi en motor laget for kjøre med turbo BLA har andre stempel bedre oljepumpe og underspyling.
Jeg har aldri påstatt at nissan ikke lagde ld28t.jeg sa at siden nissan ikke fant ut at en std motor med ettermontert turbo er mer holdbart en 3.3td så må venna dine ha funnet opp kruttet på nytt
Les hva jeg skriver før du kommenterer .JEg skriver at min erfaring er motsatt. ikke at jeg er uenig i alt.men Å begynne å begrunne en ting med at "mine venner sier" det holder ikke. Disse vennene dine som har holdt på så mye med lenger med disse bilene en hva en del av oss andre har gjort.De må da kunne svare deg på hvilke deler som passer.?

Hvis du hadde tatt et ørlite kjappt søk på nettet ,hadde du brukt max 2 min til å navigere deg til en side som kunne gitt deg svar hvilke deler som passer over til ld28 .Ld28 og ld28t er levert i anselig mengder til australia. hvis du leser igjennom det siste der en gang til.så har du fått svaret du etterspurte.Jeg sier nok en gang: lykke til med prosjektet:!
(ps: ifølge wikipedia leveres ld28td i y60 og y61.ikke helt korrekt Den ble levert også i 160 serien.Her i norge finner vi den i lang 160 med lavt tak ;) )
mikke

Offroader

Innlegg stakern » 19/10/2012, 21:37

Fått montert turbo?
Kan si at en turbomanifold fra rd28t ikke passer på ld28, men en turbomanifold fra l28et passer men er vanskelig å få tak i.
fleste lager en u på eksosanlegget etter manifolden så de slipper å modifisere manifold.
å denne motoren har ikke noe problemer med turbo, er bjørensterk. En som skulle kjøpe noen deler av meg har turbo på sin ld28 i en laurel.
Så når de monterte turbotrykksmåler så botnet de måleren på 2 bar, å den motoren går enda.
Men har jeg vært deg så har jeg holdt meg godt under 2 bar, orginal dieselpumpe greier ikke å levere så mye diesel.
angående clutch så går det ann å bruke gripeplate fra l28et motorene.
stakern

Nissan4x4 fan

Forrige

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest