Slenger meg på diskusjonen.
Jeg har tidligere vært i kontakt med et firma i Australia som produserer eksosanlegg med høy kvalitet.
Firmaet heter Taipan XP.
http://taipanxp.com.au/De produserer mandrel bend rør til sine anlegg. D.v.s. at rørene er bøyd i maskin med plugg, slik at diameteren innvendig vil være like stor.
Rør bøyd i rørbøyer blir stuket i svingene, og p.g.a. dette får de en mindre innvendig diameter. Dette reduserer gjennomstrømningen.
Samtidig vill bulkene som kommer være med på å påvirke eksosstrømmen i røret negativt.
Klippet ut ett svar vedr. hvorfor de benytter 3" og ikke mindre dim.:
Q: Why 3” not 2 1/2” or 2 3/4”?
A: We go to 3” with all Turbo Diesel vehicles to get the biggest possible EGT (Exhaust Gas Temperature) drop,
it doesn’t matter whether the vehicle is a 2.5L Pathfinder or a 4.5L V8 Landcruiser Ute.
Then we put the fuel back in with an aftermarket chip/module. Then we bring it back to factory EGT’s where we find the best power gains which leads to better economy