3" eller 2,5" eksos y60?



Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 22/01/2013, 22:38

ok hva skjer når det blir turbulens da?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg tørst,y60 » 23/01/2013, 23:08

du for noe som kalles backflash . noe som hindrer eksosen i å komme ut . jeg er væl ikke den beste til å foklare dette. men vis du er veldig intrisert så kan du jo ringe ett firma som driver mye med trimming.
full gass
tørst,y60

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 77
Registrert: 14/10/2009, 23:54
Bosted: trøndelag

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 23/01/2013, 23:11

er jo max interesert siden jeg skal bygge ny eksos og vil ha best mulig efekt osv. må høre litt rundt.
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Ghosterix » 24/01/2013, 10:22

det er sugemotorer som skal ha mottrykk for å sikre gjennomstrømmingshastighet på luft gjennom motoren.
Turbomotorer skal ha minst mulig mottrykk slik at ikke turbo får motstand, som vil gjøre at den mister fart.
Effektmessig har du ingenting å hente på 3" kontra 2.5", Y60 2.8td har 115 hk.. hvis du hopper til med mer ladetrykk, diesel, IC, etc, kan du vel klare å få 150-160hk.. fortsatt ikke i nærheten av å trenge 3".
Men det skader ikke, så det gjør overhodet ingenting.
blir sikkert litt mer lyd :)
-92 Patrol Y60 (kort, hevet 3", 35" MTR, ++, )
Ghosterix

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 71
Registrert: 04/01/2010, 11:34

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 24/01/2013, 20:42

takk for info.Jeg skal værtfall ha intercooler. blir det god efekt økning av 3" eksos luftfilter og intercooler uten og skru opp ladetrykk og disel da?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Tormod » 25/01/2013, 17:58

trur ikke du får så mye mer effekt, men et bedre dreiemoment. Motoren vil jobbe bedre fra bånn av.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg frank four by four » 26/01/2013, 01:55

Var i finnland og bestilte deler til 2,5 toms anlegg. Potte,en 90grader,2 meter rett rør og et rør som var ferdig med en 180 grader midt på til 1300kr.
Rustfri flexibel har jeg fra før.
Det jeg har tenkt å gjøre er å bygge et annlegg etter det orginale,jeg har liggende den gamle downpipen,så da har jeg et utgangspunkt for den delen,trenger bare noen små sveisebend som jeg kjøper på lokale industri varehandelen,videre så skal jeg krave rørdelene før og etter potta med skruflenser så man kan ta små justeringer ved montarsje,180 graderen blir og ligge over akselen med krave og flens mot potta og bakover.
Jeg blir å dreie dobbelt konede ringer som går mot kravene og innvendige koner i flensene for god tiltrekking og tetting
frank four by four

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 12/11/2012, 01:09

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 28/01/2013, 12:32

Noen som vet hvor man får tak i ny trekant flens med 3" utgang som passer til orginale tuboen? Eller om det er og få tak i hel downpipe ferdig med 3" flens som passer rett på turboen?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Jørgen » 28/01/2013, 19:00

Leste du noensinne posten med oppskriften jeg postet? Jeg kjøpte alt jeg trengte fra bilextra.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 29/01/2013, 00:19

jeg leste den ja og har tenkt og gå ut i fra den oppskriften. men for og slippe og gjøre dette (Sag løs 3kant flensen til turboen og fres den opp slik at 2,5" overgangen passer.) så tenkte jeg og kjøpe en ny 3" flens som passer rett på turboen. da slipper jeg og frese opp den orginale så er det også enkelt og bytte tilbake til orginal eksos, hvis det skulle bli nødvendig. ellers vet du om den oppskriften er er lagd med så rette rør som mulig eller har den fulgdt samme bane som oginal?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Jørgen » 31/01/2013, 00:15

var ikke meg som bygde eksosen men kan ikke huske at vi freste opp noe som helst? Vi brukte en stigeovergang og mener det var en bra løsning. Oppe ved turboen satte vi på 4 bolter med mutre slik at det skal være enkelt å ta ned anlegget, dersom du kjøper 3 u klemmer blir jo anlegget 3 delt og lett å ta ned. Anlegget er jo så rett du får det, liten vits i å bygge nytt eksos med masse unødvendig bøy. Det er vel hovedsakelig over bakaksel du får mest bruk for rørene med bøy, det blir trangt over akselen bak men det går.
Du lurer på effektøkning. Turboen vil spole opp tidligere og der du før måtte ned i 3. gear kan du nå bruke 4. gearet. Så den blir sterkere fra bunn av. Noe tall blir helt uvesentlig.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 31/01/2013, 20:05

hjelper mye med med mere trekk kraft fra bunnen av da. så blir det intercoller i tillegg vet ikke enda om jeg skal skru opp litt trykk og diesel. jeg kjøpte 1 meter isteden for.5 meter med rett rør håper det holder ekstra siden jeg har lang type?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Bolebrum » 01/02/2013, 01:00

Slenger meg på diskusjonen.
Jeg har tidligere vært i kontakt med et firma i Australia som produserer eksosanlegg med høy kvalitet.
Firmaet heter Taipan XP. http://taipanxp.com.au/

De produserer mandrel bend rør til sine anlegg. D.v.s. at rørene er bøyd i maskin med plugg, slik at diameteren innvendig vil være like stor.
Rør bøyd i rørbøyer blir stuket i svingene, og p.g.a. dette får de en mindre innvendig diameter. Dette reduserer gjennomstrømningen.
Samtidig vill bulkene som kommer være med på å påvirke eksosstrømmen i røret negativt.

Klippet ut ett svar vedr. hvorfor de benytter 3" og ikke mindre dim.:

Q: Why 3” not 2 1/2” or 2 3/4”?
A: We go to 3” with all Turbo Diesel vehicles to get the biggest possible EGT (Exhaust Gas Temperature) drop,
it doesn’t matter whether the vehicle is a 2.5L Pathfinder or a 4.5L V8 Landcruiser Ute.
Then we put the fuel back in with an aftermarket chip/module. Then we bring it back to factory EGT’s where we find the best power gains which leads to better economy
Bolebrum

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 61
Registrert: 02/11/2007, 00:47
Bosted: Tønsberg

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Tormod » 01/02/2013, 20:26

Veit ikke åssen det er på dieselbiler, men på bensinmotorer uansett turbo eller ikke så har man på eksosbandasje for å hindre varme inn i motorrommet også er bandasjen med på å få eksosen raskere ut. For best mulig resultat bør rør være helt glatte innvendig uten knekker da vil man unngå turbulens.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 05/02/2013, 01:19

Hvor skal event denne eksosbandasjen sitte? og ang turbulens. vurderer og kjøre uten lyddemper, men mange som sier at lyddempern også reduserer sjangsen for turbulens. hvil turbulens event oppstå hele tiden eller bare ?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron