Jeg tror faktisk Y60 også er litt forskjelig fra en del andre motorer, spess siden den har alu topp og dette er den største svakheten med disse.
De fleste motorene har problemer ca rundt 200 ooo km, er folk flinke og gjør noe med problemet med en gang, bytter topp pakning med en gang de merker symtomene.
Klare mange få yterligere mange km ut av disse.
Kjører mann lenger , blir det somregelt sprekk i toppen,
Noe dere også bør følle godt med er radiatoren, de er heller ikke altid så bra, når de begynner bli grønne i sidene er tiden moden for bytting.
Ofte mistenker jeg problemet begynner der, litt lekasje og for dårlig gjenomstrømig, så begynner det med luft i kjøle systemet, som igjen gjør att kjølingen blir redusert og den sprekker ved bakere sylynder.
Hadde det ikke vært for att han hadde vært å byttet dysene akurat, ville jeg kaskje trod det hadde med det å gjøre.
Har jo ingen fasitt på hva som gjør at akurat denne motorern oppfører seg som dette.
Men har en kontainer med defekte motorer som har stort sett begynt med samme symtomene.
Men så er det jo sån da, at ny topp koster deg ca 7- 10 ooo kr NY.
Ny radiator koster mellom 2 og 5000 kr dette virker muligens litt mye, men blokka er det nesten alderig noe galt med, så tar man denne kosten når symtomene begynner komme, da har du en riktig god motor lenge.
Ved å gjøre dette ville veldig mange spart masse bekymringer og unødige ekstra utgifter.
Sjekk også altid sylynderne nøye så det ikke er noe sprekker i sylynder veggene, det er også en sån ting såm kan skje på disse motorene.
Det er mange her i forumet som har mye mer greie på dette en meg, og vi er selfølgelig veldig intresert i deres synspungter og meninger.