Toppjobb på Y60
Hallå folkens.
Jeg har noen spm. ang. merker på reimskivene. På pumpa er det 2 merker. 1 avlangt hakk med tallet 6 på. Og ca. 180 grader er det et kjørnermerke med tallet 4 på. Hvem av merkene skal jeg jobbe med ? Jeg har valgt det avlange hakket med tallet 6, for det var det som var brukt før. Men en eller annen klondrian som har skrudd på denne møkkabilen før, har lagd sitt eget merke også med tippex....korrektrurlakk eller hvit maling. Dette merket er ca. midt imellom de 2 andre. Her skjønner jeg ingenting.
Da jeg monterte dette sammen, så fikk jeg de 3 hvite strekene på regreima til å passe perfekt med merkene på pumpa, kammen og veiva. Og jeg har tørna motoren rundt sikkert 10 ganger, om ikke mer, og merkene stemmer hver 2. runde på veiva, så da skal jeg vel være trygg på at det ikke raser. Siden det er hydrauliske løftere, så er jo ikke dem mest spenstige før jeg får oljetrykk, så jeg ville vel neppe kjent om det var noe feil et sted ?? Og det spiller jo ingen rolle hvor pumpa står. Det vil jo bare resultere i at den ikke starter eller går som ei bøtte møkk. Jeg skrudde fra kl. 19-02 igår. Da var jeg så sliten og drittlei, at jeg gadd ikke å pumpe fram diesel, og lufte systemet. Jeg hadde ikke gjengelås til bolten på veiva, så jeg gadd ikke å sette dette sammen. Men nå har jeg kjøpt det.
Jeg har tenkt meg ut å skru i 19-20 tida, for da har guttungen lagt seg. Jeg kommer til å montere nedre reimskive, så regreima ikke får hoppa av, også skal jeg pumpe fram diesel, og lufte systemet. Så blir det en rask oppstart, uten å montere radiator, vifte osv. Har kjøpt rød frostvæske, og skikkelig olje + filter, så jeg gidder ikke å bruke opp 1000 spenn i olje og frostvæske, hvis jeg må ha dritten ifra hverandre igjen. Siden jeg nå bruker rød frostvæske, så får jeg håpe denne toppen holder resten av levetida til denn bilen.
Håper på et svar fra dere innen jeg går ut, for å høre om jeg er på trygg is, eller om det er noe som skurrer her. Dette er som nevnt tidligere den største jobben jeg noen gang har hatt aleine, uten proffe i ryggen, så jeg er dritnervøs. Men hvis alt klaffer, så har jeg vel bil imorgen. Det skal isåfall bli godt, men jeg tør nesten ikke å glede meg enda.
Så jeg håper dere vil krysse fingra for meg, og gi meg svar på det jeg spør om i tråden her
Jeg har noen spm. ang. merker på reimskivene. På pumpa er det 2 merker. 1 avlangt hakk med tallet 6 på. Og ca. 180 grader er det et kjørnermerke med tallet 4 på. Hvem av merkene skal jeg jobbe med ? Jeg har valgt det avlange hakket med tallet 6, for det var det som var brukt før. Men en eller annen klondrian som har skrudd på denne møkkabilen før, har lagd sitt eget merke også med tippex....korrektrurlakk eller hvit maling. Dette merket er ca. midt imellom de 2 andre. Her skjønner jeg ingenting.
Da jeg monterte dette sammen, så fikk jeg de 3 hvite strekene på regreima til å passe perfekt med merkene på pumpa, kammen og veiva. Og jeg har tørna motoren rundt sikkert 10 ganger, om ikke mer, og merkene stemmer hver 2. runde på veiva, så da skal jeg vel være trygg på at det ikke raser. Siden det er hydrauliske løftere, så er jo ikke dem mest spenstige før jeg får oljetrykk, så jeg ville vel neppe kjent om det var noe feil et sted ?? Og det spiller jo ingen rolle hvor pumpa står. Det vil jo bare resultere i at den ikke starter eller går som ei bøtte møkk. Jeg skrudde fra kl. 19-02 igår. Da var jeg så sliten og drittlei, at jeg gadd ikke å pumpe fram diesel, og lufte systemet. Jeg hadde ikke gjengelås til bolten på veiva, så jeg gadd ikke å sette dette sammen. Men nå har jeg kjøpt det.
Jeg har tenkt meg ut å skru i 19-20 tida, for da har guttungen lagt seg. Jeg kommer til å montere nedre reimskive, så regreima ikke får hoppa av, også skal jeg pumpe fram diesel, og lufte systemet. Så blir det en rask oppstart, uten å montere radiator, vifte osv. Har kjøpt rød frostvæske, og skikkelig olje + filter, så jeg gidder ikke å bruke opp 1000 spenn i olje og frostvæske, hvis jeg må ha dritten ifra hverandre igjen. Siden jeg nå bruker rød frostvæske, så får jeg håpe denne toppen holder resten av levetida til denn bilen.
Håper på et svar fra dere innen jeg går ut, for å høre om jeg er på trygg is, eller om det er noe som skurrer her. Dette er som nevnt tidligere den største jobben jeg noen gang har hatt aleine, uten proffe i ryggen, så jeg er dritnervøs. Men hvis alt klaffer, så har jeg vel bil imorgen. Det skal isåfall bli godt, men jeg tør nesten ikke å glede meg enda.
Så jeg håper dere vil krysse fingra for meg, og gi meg svar på det jeg spør om i tråden her
Ja ja, jeg skriver mer her inne så fort jeg veit mer sjøl. Kan bli seint, for hvis bilen fyrer og alt virker greit, så blir den satt helt sammen, og rygga ut av garasjen. Så blir den måka helt rein for snø, så setter jeg inn kupevarmeren, og da er jeg klar for kjøretur imorgen. Får håpe jeg kommer "litt" lenger enn rett nedi veien her da
Er så spent på åssen den er i forhold til Pajero'n. For der begynte jeg å få trøbbel i 30 cm. snø. Det håper jeg ikke skjer her. Men shit samma. Finnes mye fint i kjettinger også, ikke sant
), men jeg hadde heldigvis hånda hele tida på tenningsnøkkelen, så det rakk bare å kakle 2 ganger før jeg stoppa motoren. Så kobla jeg ifra batteriene....bare for å være 10.000% sikker....ja jeg veit jeg er gæern......så tok jeg og tørna motoren rundt for hånd, og møtte ingen unormal motstand, bare vanlig kompresjon, ingen (u)lyder, absolutt ingenting som føltes unormalt