Side 1 av 2

Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 17:45
Roadrunner
Har en rd2,8t motor som det blir veldig høyt trykk i kjølesystemet på. Det er ikke vann i olja eller olje i vannet. Og den er så lett starta att jeg blir nesten skremt, selv i 18 minus. Går helt rent fra første runde. Men den lekker litt fra varmer-registeret og i den forbindelse så merket jeg dette med trykket. Det er ikke mye det lekker og det virker som det bare er når jeg har litt turtall.
Er det noen som har en ide på hva det kan være??

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 17:55
StianHdj80
Litt usikker på hva du mener med høyt trykk.. Er jo litt trykk i et kjølesystem..og når du har mer turtall så går vel vannpumpa fortere, uten at jeg er helt sikker på dette :think:

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 18:52
aka
Mener du trykk så det bobler? det skal det ikke være da har du et topp problem mest sansynlig.
Ved litt gass så skal vel vannet synke litt hvis ikke jeg tar helt feil da pumpa drar mer rundt. gjør ihvertfall det på min:)

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 19:42
Roadrunner
Det blir så høyt trykk att radiator slangene blir steinharde. Litt bobling kan det se ut som det er hvis jeg gir den litt turtall. Trodde så høyt trykk ville slippe ut fra lokket på ekspansjonstanken. Mulig det er lokket som er gåent, men det er vel ikke det som er problemet i utgangspunktet.

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 21:16
colormax
Bare å begynne å skru, topp eller topp pakning , jo før jo biligere for deg.

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 22:50
Turbo Haraune
det skal jo være 1bar når det er varmt. det er nok til å få slangene harde. kan jo teste lokket om det virker som det skal. (åpne på en bar)

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 01/03/2009, 23:42
colormax
Hadde det bare blit normalt trykk da ville han sikkert ikke merket dette. det er jo veldig typisk symtom dette, den blåser sikkert over litt vann også.
ta av radiator lokket , se om det kommer små bobler i vannet. tempraturen stiger ved belastning. og den bobler litt i varmaperatet etter du har stoppet motoren.
Men jeg har selfølgeli ikke altid rett da. :Whistle:

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 02/03/2009, 00:22
Roadrunner
Tror vel du er inne på noe Colormax. Men jeg tror ikke det er topp-pakningen, frykter det er toppen. Jeg skiftet topp-pakning for ca, 4 år siden og da var det ikke tvil om at det var pakningen . Røykla alt bak meg, varm motor og kaldt i varmeapparatet.
Nå har varmeregisteret lekket litt i over ett år, men det er snakk om 1-1,5 liter på ett år. Men det rare er att trykket holder seg i anlegget i mange uker :eh:
Har snakket med en mekaniker som sa att det mest sannsynelig er en veldig liten sprekk i forkammeret, og att det nok ikke var så farlig kjøre med bare jeg passet på temperaturen, men att det ganske sikkert ville bli verre med tiden.
Så da er det vel bare å prøve å få tak i en topp da. Er det noen som har en ? eller vet hvor det lønner seg og kjøpe den.

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 02/03/2009, 00:40
colormax
Vi tror og gjetter alle sammen før vi vet :idea: så det er bare å demontere, topp har jeg muligens ja :think:

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 02/03/2009, 20:33
Roadrunner
Off, har så lite lyst på den jobben. Men ser vel ingen annen utvei. Hva skulle du hatt for en topp da colormax ? Å du skulle vel ikke tilfeldigvis ha ett varmeregister som passer på en 260 liggende å slenge?

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 02/03/2009, 22:46
colormax
Må sjekke at den er helt ok først, varmaperat ja tror det , har den frosset for deg :?:

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 02/03/2009, 23:33
Roadrunner
Neida, men den lekker i pakningen. Har prøvd å reparere det det før en gang. Trenger også en ny vifte til varmeapparatet for den jeg har nå er ikke orginal og blåser litt dårlig.

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 02/03/2009, 23:47
colormax
Finnes sikkert det og. noe mer du trenger :?: . kjøper du paknings settet og det du trenger på mekonomen i tønsberg får du intil 35% rabatt på disse delene.
si du er fra http://www.nissan4x4.no så går det bra. han sjekker deg mot medlems listen.

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 03/03/2009, 10:11
Kenneth32
Oh shit. Been there, done that :evil:

Jeg har nettopp gjort samme jobben, mer eller mindre i verdens største garasje. Jeg hadde tak over panseret, men det stoppa der gitt. Ja ja, som Colormax sier, så blir det bare gjetting, men 1 ting er bombesikkert....toppen må av, for det er enten pakning eller topp som er ødelagt.

Symptomene på min topp var som følger: i tidlig fase....ca. 2 mnd. før det gikk gæli, så sto jeg med motoren på tomgang, og venta på samboern min utafor en butikk, og plutselig begynte temp. å stige noe så jævlig. Jeg stoppa motoren med en gang, og målte den til 108 grader med IR termometer. Flere uker etter dette begynte den av og til å småfjuske litt på turtall, av og til kunne jeg såvidt ane putring fra ekspansjonstanken, men det var ikke mer enn ca. 50/50. Videre så hadde jeg trykk i kjølesystemet i mange dager etter kjøring. Den blåste fortsatt varmt i varmeapparatet, og hadde normal temp., både ifølge original måler, og dette IR målet mitt.

Toppens siste sukk....temp.målern gikk rett til topps på kort tid etter kjøring, blåste iskaldt i varmeapp., det putra vilt i ekspansjonstanken :bang:

Jeg hadde ingen av de klassiske symptomene med olje og vann og eksos her og der :think: Så jeg hadde vondt for å akseptere at jeg måtte av med toppen midt på vintern i 20 kalde, og i tillegg helt aleine med ca. ingenting av erfaring....eller ihvertfall veldig lav selvtillit. Men det var ikke stort annet å gjøre enn å ta av toppen. Den hadde sprekt skikkelig mellom innsug og utblås ventiler på flere sylindre, og det så ut som toppen var skutt på med hagle der. Skikkelig korrodert. Men jeg fikk nå tak i en topp gjennom Colormax. Jeg sliter med helsa, så jeg brukte over 1 mnd. på jobben. Det er jo mye jobb, men skruinga er bare rett fram. Men siden jeg ikke har peiling, så har jeg gjort ting både 2 og 3 ganger, før det ble riktig, og med mye sånn fram og tilbake dritt, så tar ting tid. Det er helt sikkert. Jeg har som nevnt minimalt med peiling, men jeg fikk det da til med litt hjelp i innspurten. Jeg fikk nemmelig ei jævla stygg klakkelyd, som jeg trudde kom av feil montering av regreim, men da en kompis kom oppover og hjalp meg litt, så viste det seg at det var dysene som bråka. Det hørtes helt jævlig ut. Men med lufting, lufting og lufting, så forsvant lyden.

Til opplysning, så demonterte jeg hele den "nye" toppen også, så jeg fikk slipt ventila, skifta ventiltetninger, og gjort det helt reint i alle inn/ut kanaler.

Etter dette har jeg hatt mye trøbbel pga. diesel som har fryst(jeg fylte full tank i desember, og da var det knapt 5 kalde. Da jeg kjørte en tur, så var det 28 kalde, så det måtte jo bare skje), vann i dieselfilteret har fryst, sugerøret i tanken ble tett(så det blåste jeg reint med kompressoren fra dieselfilteret. Husk å ta av tanklokket), lekkasjer på dyser osv. Med andre ord så har jeg hatt jævlig mye pes. Dette har skjedd jevnt og trutt innimellom, og det siste var nå på fredag. Ikke at det nødvendigvis var ille, men jeg liker det dårlig langt pokkerivold inni skauen seint på kveld. 2 dager før...altså på onsdag, så hadde jeg lekkasje på 2 dyser. Så jeg måtte skru dem til enda litt hardere, og mye styr. Og da jeg hadde pumpa fram diesel og lufta, så starta jeg opp. Men den klarte ikke å svelge lufta, så jeg måtte åpne opp 1 og 1 dyse. Da begynte den satans bankinga igjen, men nå visste jeg jo at det var dysebank, og ikke noe alvorlig, så jeg bare holdt på og lufta og lufta på dysene. Til slutt gikk motoren helt reint, og den slutta å banke.

Jeg har veldig mye vann/is og dritt i tanken, så den skal dreneres så fort denne hvite dritten på bakken forsvinner, og gradestokken viser akseptable temperaturer igjen.

Til slutt vil jeg si at jeg har begynt å bruke rød frostvæske. De lærde strides om man skal ha rød eller blå....det var blå der fra før, og jeg har aldri brukt noe annet enn blå på alle bilene jeg har hatt, men nå valgte jeg rød, fordi den ikke er aggressiv mot aluminium. Jeg har ihvertfall ingenting å tape på å bruke rød væske, og området ventila sitter i på den "nye" toppen er nesten dønn strøkent, så jeg har et godt utgangspunkt nå. Synd det skal være så mye trøbbel med disse 2.8 TD motora til Nissan. Jeg var egentlig ute etter Patrol 160 med 3.3 TD, men fant ingen til normal pris, og som var hele og greie. Synd, for en bedre bil/motor enn dette finner du neppe, hvis det er Nissan man vil ha.

Nå håper jeg at jeg kan kjøre noen år før det skjer ting igjen. Nå vil jeg rett og slett bare skifte oljer og filtere, pærer, vaske bilen og understellsbehandle, og selvfølgelig montere 3" eksos og vinsj som jeg har kjøpt. Og gjerne et 2" OME sett + IC. Men jeg skal på EU test straks, så jeg får se hva det koster først.......

Ønsker deg lykke til, og lurer du på noe, så er det en haug med dyktige folk her inne, som kan guide deg gjennom dette :D 8) Jeg fikk veldig mye hjelp :D 8)

Re: Høyt trykk i kjølesystemet.

InnleggSkrevet: 03/03/2009, 10:41
colormax
Du kan jo sette på et vannutskiller filter før hoved filteret, men du må jo finne ut hvordan vannet kommer inn i tanken. kjører du med vann i dieselen over tid får du enå fler problemer, og det trenger du vel ikke.