Side 1 av 1

Div. spm. ang. '91 Y60. PS. svinlangt innlegg

InnleggSkrevet: 28/03/2009, 12:43
Kenneth32
Jeg går jo og drømmer om bl.a 4 stk. 30 mm hjulspacere, og et 2" OME sett til min '91 mod. Y60. Starter litt pent, men på 2" følger det jo med TüV papirer....blir kanskje større en annen gang, så får jeg heller bytte fjærene foran hver EU test. Har et bra komplett sett med fjærer og dempere på hånd, og delvis i min prisklasse, hvis madamen er litt glad i meg i sommer da :prey: Vil det se veldig dumt ut å kjøre med 265/70-16 eller 31x10.5-15 da ? Jeg skal så klart ha større dekk etterhvert, men det var de penga da...Så for å være ærlig, blir det dette året kjørt med enten slitne 265/70-16 med ca. 2-4 mm. mønster, eller brukbare 31x10.5-15 med rundt 10 mm mønster igjen i sommermnd. og 215/80-16 med veldig bra mønster og pigger gjennom hele vintern. Piggdekka er Nokian Hakkapelitta som er i sin 2. sesong nå. Sitter veldig godt på veien, men dem er jo veldig smale, og ser jo litt dumt ut da, siden Y60 er litt breiere i skjerma, og særlig hvis jeg setter på 2" OME i tillegg. Men er det bedre med breiere dekk, enn med tynne, når man kjører 90% etter vei, og 10% der man ikke burde vært ?

Men hvor store dekk får jeg på uten at det subber med 2" OME ? Bilen vil gå 90% på vei/dårlig vei. Og 10% i terreng/traktorvei/vintervei. Jeg har både 15 og 16 tommers felger å velge mellom. De peneste er 8x16 tommer, så dem vil jeg helst ha sommerdekka på. De 10x15 tommera blir vel til vinterdekka etterhvert kanskje. Det er white(rust) spoke, som jeg kommer til å slipe ned, og lakkere opp igjen. Nå vil jeg ha klare anbefalinger om str. på sommerdekk og vinterdekk, og på hvilke av de felga jeg har, ville dere hatt dem. Vinterdekka må være med pigg. Og, tenk litt over prisen folkens. Jeg er en fattig faen :bang:

Ved 2" OME....hva må gjøres i tillegg ? Tenker da på forlenging/flytting av ting osv. Og er dette bare bolt on ?

Jeg var under bilen her om dagen og smørte opp alt som smøres kunne....selvfølgelig knakk den fremste smørenippelen på bakre mellomaksel tvers av da jeg skulle løsne slangen til fettpressa igjen :evil: Åssen er det å løsne akselen, og prøve å få ut resten med en grisepikk, også sette inn en ny nippel ?? Også fylte jeg på oljer alle steder det trengtes....det var i transferkassa, bakaksel og foraksel. Ca. 2-3 dl. i bakaksel og transfer. hovedgirkassa var full. Fremre aksel fylte jeg på nærmere 1 liter. Så har jeg et spm. til det....når frihjulsnavet er utkobla....går noe inni klokka rundt da, så det er fare for havari, hvis det mangler for mye olje eller er det bare spindelen på hjulet som går ?? Foraksel har jeg lekkasje på høyre knokkelhus, så det var ingen bombe at jeg måtte fylle på olje der, men jeg har ingen lekkasjer på girkassa eller på bakaksel. Er det normalt at det kan mangle oljer der da ??


Jeg kjøpte bilen i september 2008, og har ikke sjekka oljenivået på gir og bakaksel før nå :oops: men den sto jo med motorhavari fra 23. desember til slutten av februar da. Så den er ikke kjørt så veldig mange mil siden jeg kjøpte den gitt :( Foraksel sjekker jeg ofte, og fyller på hver gang, siden det er lekkasje. Jeg har kjøpt alle deler, så det er klart til bytte, men det tas da det blir litt triveligere vær gitt. Med mindre lekkasjen forverres skikkelig da. Tenkte i utgangspunktet å skifte dette på begge sider, men det koster 2500 spenn pr. side, så det hadde jeg ikke råd til. Det fulgte bl.a med 2 lagre i denne pakka....hvor i svarte svingende hører dem hjemme hen ? Jeg hører det nevnes kingboltlager eller noe her inne med gjevne mellomrom....hvor er dette, og hva gjør dem ? For å overhale kingboltene...er det bare lager det er snakk om, eller er det mer der ? Jeg er helt ute og sykler her, siden jeg aldri har hatt bil med knokkelhus og div. styr før :oops:

Så også at jeg har slakk i de nedre foringene på festet til støtdempera foran. Bak var dem tighte og fine. Får man mangel på slakk i de foringene ? Utover det, så det ganske greit ut under bilen. Sjekka alle karosserifester, ramma, foringer, golvet, tanken, slanger, rør, kryss osv. Minimalt med rust å finne, men jeg fant dessverre en ca. 8-10 cm. lang sprekk i karosseriskjøten, ca. der fothvilern er på sjåførsida. Altså skjøten mellom innerskjerm og golv. Er vel bare å ta av forskjermen, rive unna teppet, skjære ut til friskt metall, og sveise inn ny bit det ?? Det burde jo være en smal sak det, håper jeg. Jeg skal uansett ha ut teppet i hele bilen i sommer, for det skal strekkes ledninger og lydisoleres. Og da tar jeg samtidig alt jeg finner av rust. Håper jaggu ikke det er for mye. Ser ihvertfall ingen hull fra undersida, så jeg får bare håpe.....Er det bare overflaterust, så er det vel bare å slipe det blankt, kline på rusteter som funker som primer også. Så lakke over, og ha på hammerite til slutt ? Eller er det andre ting dere heller ville gjort ? Alle forslag mottas med stor takk :D


Jeg så det hang noen oljedråper ved kanten av slangen under turbo'n. Her er det vel egentlig bare å bytte slangeklemma som holder slangen fra luftfilteret, men det jeg egentlig lurer på er om det er normalt at det kommer olje ut derfra ??

Turbo'n lader 1.2 kg. på maks, så den funker jo som bare pokker, og den har ingen ulyder....bare den plystre/wislelyden jeg mener er normal. Men hvorfor slipper ikke overtrykksventilen ut luft ? Den skulle vel ikke akseptert at den lader så mye....den på Pajen min blåste på 0.8 kg. Det lekker forøvrig olje ut av den ventilen. Bør jeg skru den ut, og tette igjen hølet med en sånn rørlegger greie som jeg brukte på Pajero'n ? Eller går det an å bruke det hølet til noe....evt. i forbindelse med IC ? Er ikke verdens beste drag i bilen, så jeg kommer til å justere litt på pumpa etter den er EU godkjent før sommern. Grunnen til at jeg kommer til å justere trykket, er at den ryker omtrent ikke ved pådrag på varm motor. Bør jo være litt røyk ved pådrag på en diesel ?? Det høres da ut for meg som den går en liten tanke for magert. Det er vel ikke helt sunt det heller ?

Når jeg får råd etterhvert, så blir det IC også....men kanskje ikke akkurat i år. 3" eksos blir det garantert i år, for det er kjøpt og klart til montering. Men siden jeg har himmelen som tak da jeg herjer, så blir det en gang det er "litt" varmere i været. Nå som jeg har bytta toppen, 6 glødeplugger vannpumpa, reg.reima, strammehjul, løpehjul, slipt ventila, og lagt ned så mye jobb og penger i den.....så skal jeg ha den til den er utslitt. Det var uansett tanken fra jeg kjøpte den det da... Her har jeg fått en bil som er ganske bra. Ble sandblåst, sveisa opp igjen, og understellsbehandla for 1.5 år siden + hellakkert, så jeg har et godt utgangspunkt for å holde den i ganske bra form med god omsorg.

Eneste jeg har finni av rust er litt på alle 4 skjermbuer, litt ved hengslene på alle dørene, og den revna mellom innerskjerm og golv. Og på en 18 år gammel japse, så er ikke det akkurat mye. Med mindre det venter noen overraskelser under golvteppet, eller under all understellsmassa da. He he he. Det første jeg gjorde da jeg kjøpte bilen var å bruke høyttrykkspylern på hele undersida av bilen, og lot den tørke noen dager. Så inspiserte jeg den skikkelig...banka og hogg overalt, men fant ingenting å sette fingern på. Så brukte jeg opp "ørten" liter med hulrromsspray inni ramma, og overalt under hele bilen. Så lot jeg det tørke noen dager. Så hadde jeg på "ørten" liter med svart, tjukk understellsmasse som jeg sprøyta på overalt. Og lot dette renne fra seg, og tørke noen dager. Alt dette ble kjøpt på Biltema, inkl. sprøytepistolen. Den pistolen koster 119,- på Biltema, og drøyt 600,- på Bilextra. Da er valget vanskelig......

Jeg har jo hatt Pajero'n siden februar 2001, og hadde det ikke vært for at den forsvant mellom fingra mine("bittelitt" rust) så hadde jeg aldri bytta bil. Men den trenger "bittelitt" mer omsorg enn jeg makter å gi den med det første, og den skulle vært på EU i oktober 2008. Men jeg skal fikse den igjen. Jeg var, og er fortsatt veldig glad i Pajen, og den blir aldri solgt eller hogd. Er usikker på om det noen gang blir skilter på den igjen, men blir det ikke det, så blir den rigga opp som offroad leketøy 8)


Når det gjelder å få lagt opp grove kabler til vinsjen bak....jeg går trolig for 50 kvadrat kabler siden det blir så langt strekk. De som sitter på vinsjen er ikke så grove som 50 kvadrat. På maks belastning drar vinsjen drøyt 400 amp. ifølge skriften.....vinsjen er 9500 lbs....4.3 tonn på enkel line.....åssen regner man ut hvor grove kabler man bør ha til en strømforbruker ?? Legger jo samtidig også opp ledninger til stereo, bass, forsterkere, dvd, osv., i tilfelle jeg noen gang skal ha skikkelig anlegg i bilen.(jeg har jo MP3 spiller, og noen enkle 6x9" høyttalere, så jeg har jo grei lyd, men savner litt mer trøkk. Bare så synd at ei basskasse tar så jævla mye plass. Må se om jeg får finni på noe smart der vel.)

Det er mulig jeg bruker sånne rør som elektrikera bruker til å strekke ledninger inni i hus osv. til å legge under teppet. De vinsjkabla jeg skal ha koster jo så jævlig mye penger, så jeg gjør det bare klart til å få ordna en gang jeg har penger. Høres dette ut som noe som kan funke eller ?? Jeg monterer vinsjen foran inntil videre, men jeg skal lage avtagbart feste, så jeg kan bruke den bak ved behov. Men ledninga bakover blir ikke kjøpt og montert før tidligst neste år. Det vil si at jeg kommer til å kjøpe ledninga etterhvert som jeg har råd, men det blir ikke montert før i sommermnd. Men jeg gidder jo ikke å ta ut teppet hele tida heller, siden jeg tar all rust og lydisolerer i sommer.
Og da er det jo bare å dytte kabla til vinsjen inn i de røra, også er saken løst. I teorien synes jeg dette høres genialt ut, men det var åssen det funker i praksis da.....

Dette ble et svinlangt innlegg, men det får bare stå til :lol:

Re: Div. spm. ang. '91 Y60. PS. svinlangt innlegg

InnleggSkrevet: 28/03/2009, 21:00
colormax
Noen Svar :wink:
1
Dekk uten problemer.
Bruk 32,-11,5-15 de går rett på, men du vil sikkert angre etter kort tid for du ikke kjøpte 33-35-37 :mrgreen:
2
Om OME er bare å montere?
Det er bare å montere om du fær løsnet skruene greit, du kå også ha tilgang til presse for å bytte kaster foringene , med riktig verktøy, helt grei jobb.
Kjøp like godt nye bolter til kaster foringene.
3
Få ut biten av smøre nippelen og sett in ny nippel, pleier ikke være noe problem
4
Skade i foraksel uten olje?
Når du frir ut akselen så skal ingen ting på rundt, men det pleir altid være litt olje igjen, så di tåler litt bruk i korte strekk, selv med lite olje, men ikke å anbefalle
5
reppsett til fremaksel.
Dette settet koster ca 2200 kr her til lands.
Når vi bestiller de direkte koster de ca 11oo til begge sider komplett, så litt å spare der. alle settta jeg har vært borti er til begge sider. kom gjerne med litt opplysning om hvem som har lever dette til deg. prisen du nevner tilsier komplett sett.
Bilde er fint.

Re: Div. spm. ang. '91 Y60. PS. svinlangt innlegg

InnleggSkrevet: 29/03/2009, 18:31
Patrol_89
Satte OME på bilen i høst, men blei kanskje litt mer heving enn 2"

Har i ettertid gjort følgende:
-Senka transferkasse 10mm for å rette ut vinkel på bakre mellomaksel, ble noe bedre med tanke på vibrasjoner.

-Har laga til nye (lengre) stag, de som går fra stabstaget og opp i ramma. Kjøpte på Biltema til Volvo 850, kosta ca 550 kr.
De til 850 er 9 mm i diameter. Kutta de og fikk dreia enden av de i 8mm og gjenger i M8. Fikk sveist på ei plate som den nederste foringe skal ligge mot. Fikk også dreid til ei teflonhylse med 0,5 mm tykk vegg slik at staget fyller ut 10 mm foringene.
Se bilde.
Bilde

-Etter hevinga blei panhardstaga for korte. Framaksligen blir dratt mot venstre og bakakslingen mot høyre med det resultat at bilen gåt tvers over veien hvis du slipper rattet. Har satt på justerbare panhardstag. En annen løsning er selvsagt å forlenge de gamle. Ellers hadde vel Roger den beste løsningen på det med å flytte feste til panhardstaget ned, slik at det blir stående minst mulig på skrå.

Du spør om kingboltlager, kan vel kalles styrelager for å bruke et norsk ord på det. se bilde. Vil anbefale deg å laste ned verstedmanualen til Y61 (har ikke funnet til Y60), men mye er likt. Har hatt god nytte av den.
Bilde

Re: Div. spm. ang. '91 Y60. PS. svinlangt innlegg

InnleggSkrevet: 29/03/2009, 21:36
colormax
Kjempe grei forklaring og visning :clap: :clap: dette liker vi.