Side 1 av 2

Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 29/03/2009, 19:36
Turbo Haraune
Da har jeg skiftet dieselpumpe igjen, siden den første jeg fikk fra bruno var defekt. den lakk.
Men nå har det oppstått et annet problem, og det er at motoren fusker på over 2000rpm, med mye ladetrykk, virker som den ikke får nok drivstoff.
Tomgangen er også noe for lav.
Kan jeg ha bommet litt med justeringen av den nye pumpa. det er jo mulig å vri den litt i festene for justering av insprøytnings tidspunkt. har jeg fått dette litt feil. Hvordan justerer man timinga korrekt da?
Er det en skrue på pumpa for å justere dieselmengden?
Skiftet også reg reima når jeg først hadde det oppe, og ja den er korrekt montert. nesten umulig å gjøre feil her, for dette må være den enkleste motoren i verden å skifte reim på.

Den nye pumpa er fra en 96 modell i følge merkelappen, men det er vel likt som på min 91?

Håper noen kan svare klokt her litt kvikkt da bilen skal kjøres 200mil på fredagen... :Whistle:

Re: Fusking etter pump beytte

InnleggSkrevet: 29/03/2009, 20:03
Turbo Haraune
tror jeg har funnet mengde skruen... det ser ut som den sitter under en metallhette like under returslangen. tok av hetta , og her er en skruv med låsemutter på, som ser ut som den skal justere noe. men hvilken vei?

Re: Fusking etter pumpeytte

InnleggSkrevet: 29/03/2009, 21:18
KLAA
Er mengdeskruen du har funnet der ja.. skru den innover og du får mer diesel. Juster mens den går.. da merker du om tomgangen øker eller minker. Er ikke mye som skal til. Husker jeg gjorde dette på min forige y60. Skrudde vel ca 1/3 omdreining og havnet på ca 900-1000 omdr på tomgang.

Lykke til

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 30/03/2009, 13:22
Turbo Haraune
Da var mengden justert litt opp slik at tomgangen er normal igjen. 8-900rpm
Men det kurerte ikke problemet med at den fusker over 2000rpm. det er kun når man holder full gass den fusker. drar men av til halv går den som normalt selv over 2000rpm.
kan timinga ha så mye å si? jeg skal prøve å vri litt på pumpa for å se hva som skjer.

Re: Fusking etter pump beytte

InnleggSkrevet: 31/03/2009, 13:49
Turbo Haraune
Har forsket videre på dette, men jeg finner ikke ut av det.
Snakket med verksmesteren på Sandnes elektro diesel, om problemet. og han mente at om motoren startet lett var det ikke noe galt med timingen. han hadde heller tro på at et filter eller slange måtte være delvis tett, når jeg forklarte symptomene.

Dieselfiltret framme i motorrommet er nytt, så det kan ikke være tett. slangen fra filtret til pumpa er ny, så feilen må ligge lengre bak eller i selve pumpe.
tenkte det kunne være en screen på inntaket til pumpa, men det var det ikke.
er det noe lure greier bak i tanken som kan lage krøll. kommer man inn i tanken noen plass?

Re: Fusking etter pumpeytte

InnleggSkrevet: 31/03/2009, 18:42
Kriftian
:arrow: Prøv å sett en slange rett fra pumpa og ned i en kopp diesel. Da finner du fort ut om feilen sitter i rør eller tank..

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 02/04/2009, 13:34
Turbo Haraune
da har jeg prøvd å la den suge fra egen kanne, men ingen forskjell.
men jeg la merke til at den sugde ned pumpehandtaket på filterhuset, når motoren går. det kommer opp igjen når man stopper.
er dette normalt?

blir vel å bytte tredje pumpa nå. Bruno hadde en til liggende, så det blir vel til at jeg prøver den og.
tar jo bare tre kvarter å bytte nå som man er dreven i det...

Re: Fusking etter pumpeytte

InnleggSkrevet: 03/04/2009, 12:49
Turbo Haraune
Jeg har funnet feilen....... :idea:

det er så enkelt at det er helt rart... :wall:

Nå kan dere gjette på hva det var. :lier:

Hint: Jeg kjøpte en ny del.

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 00:37
jab
jeg vil gjerne høre hva du fant ut

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 01:30
Globetrotter
Slangeklemme til kr 4,50.....? :think:

GT

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 03:18
Oharaune
tipper på nytt filter, kanskje sånn man må regne med etter å ha fylt jet fuel fra gamle olje dunker....

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 16:33
jab
kom med svar !!!!!!!!!!!!!! hvordan stille/justere dieselpumpe - og hvordan sitter membran etc ????

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 16:49
colormax
bare sån at dere har det i tankene. så sies det at ikke parafin og jetta blander seg med den nye diselen. men må ha konstand sirkulasjon for å ikke separere seg.
Bekreft eller avkreft????+

Re: Fusking etter pumpe bytte

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 19:58
galant 260
nei det blader seg fint ,det er det dei fleste bruker når det er 25 blå og du kan blade bensin i disel også,men litt to takts olje smører pumpa,har kjørt min 3,3 på det meste ,parafin ,farga og raps olje, nafta ,og heli suppe blanda med disel, :shock: men 3,3 er ikke så så kresen

Re: Fusking etter pumpeytte

InnleggSkrevet: 29/12/2009, 18:21
Turbo Haraune
Turbo Haraune skrev:Jeg har funnet feilen....... :idea:

det er så enkelt at det er helt rart... :wall:

Nå kan dere gjette på hva det var. :lier:

Hint: Jeg kjøpte en ny del.



byttet dieselfiltret. må være mye groms i tanken på den bilen,etter utstrakt bruk av "reservekanner"

pumpehandtaket skal IKKE suges ned. det er tegn på tett filter.