Side 1 av 1

Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 26/06/2009, 23:40
Patrol_89
Fikk våte knokkelus på bilen i mai og bytta simmerringer på stikkaklene, kingboltlager osv, bytta det meste i knokkelhusa.

Fikk ikke fylt olje på akslingen med en gang, men fylte for ei drøy uke sia. Problemet nå er at knokkelhusa er våte igen :bang:
atså lekker de nye simmerringene også. Brukte selvsagt ikke 4x4 i perioden uten olje på akslingen, bortsett fra en gang da eg måtte ha den inne 2-3 meter for å rygge opp en kødden plass.

Kan dette ha vert skadelig for simmerringene (drift på aksel uten olje)??
Eller er det eg som har gjort ein dårlig jobb? Hadde en lastebilmekaniker til å kikke på de nye simmerringene eg hadde satt i før eg monterte knokkelhuset og han syntes det så greit ut..

Andre forslag til årsaker?
Må jo opp igjen med det uansett, men hadde vert greit å vite årsaken til at det gikk i dass.

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 27/06/2009, 01:54
colormax
Tetninger uten smøring er jo ikke veldig bra. så er det vel ikke helt sikkert du har sentret akselen riktig, eller at det er spor i bannen til simringen.

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 27/06/2009, 05:12
mikke
hvor lenge kjørte du uten olje?selv om du ikke brukte 4x4 så går delene rundt. uten smøring så blir det varmgang i lager og tettninger,som igjen betyr at dette vil ryke. ville nok plukket opp og tittet inn til diffen framme for å se om det er gått varme i den å. eller iallefall tappe av oljen på framakselen for å se etter spon i olja.

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 27/06/2009, 16:31
Patrol_89
som sagt rygga eg 2-3 meter med 4 wd inne, det var alt.
delene i diffen og akslingen skal da stå stille med girspaken i 2x4 og frihjulsnava i 2x4?

var noe spor på stikkakslingene i banen til simringene, men banka de nye litt lenger inn por å få en "ny" bane.

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 29/06/2009, 23:40
galant 260
om det er y60?er jo det helt normalt at det går til helvte,,,,punkt en det mangler smøre nipel til fett-160 har smøre nipel.men det må ikke spare på på fett når man har demo.bruk 1kg eller mer å dytt det inn i knokel hus og lager,bor opp og gjeng opp smøre nipel og bruk feit fett.det har eg gjort på mange y60 og 160 det er aldri noe lekk,men det er jo mange råd og sus og dus, :!:

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 08/08/2009, 16:35
Patrol_89
Greit nok at det skal brukes fett, men problemet mitt var oljelekkasje på simringen til stikkalsling og olje i knokkelhus er ikkje bra. Bytta simringer og problemet vedvarte. har tatt det opp igjen og levert stikkakslingene til maskinering da det var spor etter simringen.

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 22/08/2009, 22:12
Patrol_89
Har fått bilen på hjula igjen:)
Hadde stikkakslingene til maskinering hos Norsk Everitt i Skien. De dreide ned spora etter simringen, la på nytt metall i syrebad og dreia ned igjen til oprinnelig diameter. Det ble godt som nytt og til en grei pris :D
Kjøpte orginale simringer hos nissan denne gangen. De uorginale eg satte inn første gangen virka litt romsligere, så kan være derfor det lakk også. Virker som det holder tett nå.

Har bytta kingboltlager tidligre, og sausa inn med epoxymaling og owatrol rundt lokket til kinboltlagra i håp om at dette vil holde vannet ute.

Re: Oljelekkasje på foraksel

InnleggSkrevet: 23/08/2009, 02:57
colormax
du er sikker på at akselen er riktig sentrert med skims da, så den ikke ligger for lavt eller for høyt?? siden du fik så mye slitespor tenker jeg på, er det fett i knokelhuset så er det rart det ikke har gitt nok smøring til at denne simringen skulle holde tett og ikke slite nevneverdig..
det vanligste feilene er at akselen blir liggende litt for høyt, etterhert som den blir slitt.