Side 1 av 1

Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 04/10/2009, 13:05
Ølle
Hallo!

Fikk ikke lagt inn bilder så eg skal forklare så godt eg kan:

Kjøpte overhalingssett til framakselen fra Australia.

Skal bytte simmeringen rundt drivakselen og øvre/nedre kingboltlager/styrelager (Usikker på hva de kalles)

- Kan eg ta av "dekselet"/tetningen som hindrer fettet fra rundt kingboltlagerne å renne inn i navhuset for å gjøre det lettere og ta ut ytre-lagerring? - (En tetning i bunnen av ytre-lagerring.)

- Eller må eg ta ytre-lagerring ut uten å røre denne tetningen?

- Kingboltlagerne og ytre del av navet skal vel smøres med fett. Noe annet også som skal ha fett nå når eg først har tatt av navet?


Evt. noen tips eller gode forklaringer på hvordan dette bør gjøres, har ikkje lyst til ødelegge noe nå som eg nettopp har fått delene helt fra Australia..



Angående bilder, valgte "Laste opp vedlegg", hentet fram bildet, skrev en kommentar og trykte "Last opp fil" og kom da til en tom side.

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 04/10/2009, 13:17
Ølle
Ser ut som at eg må ta ut ytre-lagerring uten å røre denne tetningen (eller Kingpin plug på engelsk)

Det er tydelige spor på hver side av tetningen som kanskje skal brukes ved demontering av ytre-lagerring?



I verste fall kan eg jo slipe ut lagerringen med en roterende fil... Men det er jo heller en kriseløsning..

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 04/10/2009, 14:28
jab
jeg brukte dor og banka ut og den ene ble litt deformert men den banka jeg flat og kasta på plass igjen
men jeg er ingen proff............
sleit fælt med å få av lagrene oppe og nede også - endte opp med vinkelsliper og skar gamle lageret av - obs jeg var forsiktig og nøye så det ikke ble merker der lagerene skulle tilbake..........
håper nå på at det holder tett
kom på etterpå hvis det er slitespor etter simringen på akselen så kunne man kansje latt være og banke simringen helt inn?????? men det blir også synsing fra meg - di må jo sitte godt også

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 10/10/2009, 21:44
Henrix
Det er faktisk ikke så mye arbeid å ta av hele knokkelhuset og få ut lagerskålene med presse.
Du skal jo uansett ut med stikkakslig for og bytte simring så da er det jo bare å vippe av styrestag og bremser så er knokkelhuset løst.

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 11/10/2009, 13:45
Ølle
Jobben er gjort ;)

Men hele navet ble tatt av, uansett så sitter ytteringene til lagerne igjen på forakselen. Hjelper ikkje med presse da ;)

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 11/10/2009, 14:24
KLAA
'Det du gjør da er å kjøpe med nye lokk og banke de gamle ut sammen med lagerskålene fra innsiden :)

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 11/10/2009, 16:44
Henrix
Jeg snakker ikke om å ta av navet,, Ta av hele knokkelhuset.......

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 11/10/2009, 19:55
Ølle
KLAA skrev:'Det du gjør da er å kjøpe med nye lokk og banke de gamle ut sammen med lagerskålene fra innsiden :)


Høres veldig fornuftigt ut, gjør det på andre siden den dagen eg får lyst :P


Henrix skrev:Jeg snakker ikke om å ta av navet,, Ta av hele knokkelhuset.......


Men Henrix, er ikke knokkelhuset det bremseskiven og hjullager er festet til? (Var det eg tok av for å komme til ytterringene)

Re: Y60: Bytte simmering og kingboltlager

InnleggSkrevet: 12/10/2009, 00:27
Henrix
Knokkelhuset er hele klumpen i mellom Kingboltlagerene. fra tettningsringene rundt kula og ut.
Ta av hele dritten og få gjort jobben skikkelig med en gang.