Side 1 av 1

Godkjenning med 4,2 turbo !

InnleggSkrevet: 25/11/2009, 10:40
larssen
Har en Y60(Lang) 95 mod,med 2,8 td. Jeg vurderer å bytte motor til en 4,2 turbo/intercooler fra en donorbil ,jeg antar at det også lønner seg å bytte akslinger for å få rett utveksling ?.Bilen går på 33"dekk på sommeren,og 32" vinteren. Den er hevet 2" med et kit fra OME.Er det også forskjellige dim. på radiatorene slik at det lønner seg å bytte over disse ? Donorbilen er en 94 mod.(Lang) ,venstrestyrt, 4,2 turbo/intercooler( selger antar ca.230 hk).Dere som har gjort dette før,hvor vanskelig er det å få dette i vognkortet ? Gir dere f---, og satser på at ingen ser forskjell eller ? Husker at Bruno Jørgensen gjorde/gjør denne konverteringen med godkjenning. Tar i gjerne imot gode råd fra dette utmerkede forum !

Re: Godkjenning med 4,2 turbo !

InnleggSkrevet: 26/11/2009, 20:49
larssen
Venter på gode råd !, det er da noen dette forumet som har erfaringer vedrørende dette her. Har alle fått skrivesperre ?

Re: Godkjenning med 4,2 turbo !

InnleggSkrevet: 27/11/2009, 09:04
jab
du får nok kjappere svar og ringe biltilsynet e.l hehe

Re: Godkjenning med 4,2 turbo !

InnleggSkrevet: 27/11/2009, 10:32
larssen
Ut i fra responsen å dømme, så satses det på at biltilsynet ikke ser forskjell fra en rett sekser med turbo,til en annen,dvs dette gjøres i all stillhet. La oss derfor ta mine spørsmål som råd/tips til en som gjør dette på eget ansvar, det er jo ikke sikkert jeg har tenkt å ha den som en gatebil men en bil som skal kun kjøres på bane/egen skog.

Re: Godkjenning med 4,2 turbo !

InnleggSkrevet: 27/11/2009, 16:36
jab
jeg hadde holdt kjeft - tut og kjør - undersøk ALLE forskjellene ang bremser dempere - fjærer etc - er alt sånn likt burde det gå rett hjem

Re: Godkjenning med 4,2 turbo !

InnleggSkrevet: 30/11/2009, 22:57
magnvar
er alt likt, skal/bør det ikkje vere noko problem, men uansett må du ha skriv frå "produsent, importør etc" som er ORIGINAL, underskrevet stemplet osv, på alt som er gjort eller flyttet over frå donor bil.
EKSEMPEL FRÅ MIN ERFARING (med opel da):
Å flytte over bremsekraft fordeler fra rekord 2.2i, til kadett C 1.6, sammen med bremsecalippere og skiver fra samme bil (med dimensjoner oppskrevet) gjør at bremser oppfyller de krav som stilles til en motoreffekt på 150hk. (sånn ca gjenfortelt)

Dette måtte forevises godkjent merkeverksted, og stemples der. (for flere år siden gikk dette greit, men har nå vert i kontakt der folk har fått problemer med å få godkjent med original papir fra norsk importør da de mener at papir er fabrikert, og ikkje godkjent gjennom hovedfirma i tyskland.

Men, kor negative de er med nissan veit eg ikkje. Får håpe de ikkje er like i mot godkjenning av 4x4 så de er med de eldre oplene som eg har jobba ein del med.

Og hvis du spør bt, får vertfall eg i stvg bare beskjed om at alt må vere dokumentert av "importør" (nissan norge?? eller noe sånt?) at dette er spesifikk ok. Og de forbeholder seg all rett til å nekte ombygninger de ikkje liker!!! ( og som alle vet har bt, vertfall i stvg enorme humørsvingninger!!) :bang:


Lykke til med godkjenning, håper du begir deg ut på det eventyret, da du innhenter verdifull informasjon om korleis ting kan gjerast, og korleis vi må samarbeide med BT på akkurat ei slik ombygning. Det skader ikkje å kontakte dei, men er nok veldi greit å få dette skriftleg, da de kan forandre meining. men har sjølv sendt bortimot 10mail til de ang ein opel ombyggning eg held på med, og ikkje fått noko svar. Så heller til å drite i å godkjenne bilen..

Mvh
Magnus

Og effektmåling er jo obligatorisk på ein aldri så lite tuna/trimma motor. Da også viss du er "heldig" avgassdokumentasjon dersom bilen er av "nyere dato" (husker ikkje kor ny, men høyrde om ein opel som måtte ha dette) og dette er ikkje snakk om ein 4 gass test!! er snakk om ei mndslønn og kjøretur for å få dokumentet. Sikkert kor mange kg co2 du slepp ut på km:)