Side 1 av 1

Lugger med 4x4 kobla inn

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 15:08
Tormod
Ser det er noen her med y60 som har hatt problemer med at det lugger litt nr man svinger med 4x4 inne.
Har samme på min y61 04 mod.Kjørte litt i snøen igår og da merka jeg at det lugger ganske mye når jeg legger helt over og kjører.Litt vanskelig å si om det er foran eller bak,merker ikke noe av det med 2wd. Kan det være sperra bak som henger på når jeg kobler inn 4x4?? Noen enkel måte å leite seg fram til problemet??Eller er det slik på disse bilene??Alle dekka er splitter nye og riktigt luftrykk..

Re: Lugger med 4x4 kobla inn

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 15:20
colormax
tror ikke det er uvavlig at det kjennes sån ut, har du sperre freme også, kjennes det ofte enå værre ut. det blir vel speninger i driv verket når du vvinger, lit gass hjelper ofte :D

Re: Lugger med 4x4 kobla inn

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 15:30
Tormod
Er kanskje normalt ja, har aldri kjørt sånn bil så er litt redd for alt som virker unormalt,kan jo bli dyrt..Landcruiseren til fattern er ikke sånn,men der har du permanent 4x4 og el diffsperre på fordelingskassa. patrolen så er det vel slik sperre når du setter den i 4x4 uansett??

Re: Lugger med 4x4 kobla inn

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 15:35
colormax
Du skal jobbe hart for å knekke drivlinjen på en Y61 . trur nesten ikke du klarer det med en 3,0L motor.

Re: Lugger med 4x4 kobla inn

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 20:21
KLAA
Tormod skrev:Ser det er noen her med y60 som har hatt problemer med at det lugger litt nr man svinger med 4x4 inne.
Har samme på min y61 04 mod.Kjørte litt i snøen igår og da merka jeg at det lugger ganske mye når jeg legger helt over og kjører.Litt vanskelig å si om det er foran eller bak,merker ikke noe av det med 2wd. Kan det være sperra bak som henger på når jeg kobler inn 4x4?? Noen enkel måte å leite seg fram til problemet??Eller er det slik på disse bilene??Alle dekka er splitter nye og riktigt luftrykk..


Dette er helt normalt. Årsaken er at med 4x4 inne låser du transferkassa 100% dvs lik drift foran og bak hele tiden. SÅ når du da svinger fullt over, får fremakselen og bakakselen forskjellig svingradius. Dermed oppstår denne brytningseffekten.

Re: Lugger med 4x4 kobla inn

InnleggSkrevet: 27/12/2009, 21:51
Tormod
Stemmer, da er alt som det skal være da.. Takk for svar :D :D