Side 1 av 3
Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 12:09
Tormod
Patrolen min har blitt jævlig kranglete å starte i kulda. Fikk starthjelp igår fra falcken,måtte kinne den leeeeenge før den tente.Sota noe jævlig. Kjørte 2 lange turer igår så regna med at det ikke skulle være noe problem å starte idag.Satte på lading på batteriene så de skulle være bra,heldigvis.
Må stå å dra den på starteren leenge før den tenner, er det bare kulda som gjør det?? Har nylig bytta olje/filter og dieselfilter så det er iorden. Tar motoren skade av å kinne den lenge på starteren??
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 12:57
colormax
jeg pleier gløde, kjøre motoren 2-3 runder , gløde på nytt og prøve igjen, kimer du mye så mister du mye strøm, og den trenger du sikkert til neste start forsøk.
Det er jo ikke barer bare med den kulla som er nå.
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 13:04
Tormod
Lada batteriene hele natt så det gikk bra,men skal prøve det neste gang..
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 18:12
Globetrotter
Hei!
Kommer jo litt an på hvor kaldt det er selvfølgelig... Min har startet helt fint i ned mot -20 som vi har hatt på nordvestlandet. Er du sikker på at glødepluggene dine er ok?
GT
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 18:40
Ølle
Hei
Hvor kaldt er det?
Ville ha sjekket glødepluggene som Globetrotter skriver, hvertfall hvis det begynte helt plutselig. Motoren tar nok ikke skade av mye kinning men det gjør derimot startmotoren hvis den ikke får pauser mellom lange startforsøk.
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 19:03
Tormod
Det har vært godt under -30 her.Og bilen stod over ei uke i den kulda før jeg fikk start hjelp fra falcken, vært like kaldt inatt. Usikker på glødepluggene, hvordan får jeg sjekka de, må jeg ha den på verksted eller er det noe jeg klarer sjøl??
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 19:07
kim
Henger meg på denne tråden jeg. Også hatt litt trøbbel med å få start på bilen i kulda. Måtte dra den lenge for å få start, og når den først startet kom det den vanlige sota...Men, midt i uka som var prøvde jeg å starte den. Fikk etterhvert start. Lot den gå et par minutter før jeg satte på "friksjonsvarmer" eller hva den nå heter. Gikk inn i huset igjen og så ble det brått stille fra bilen. Den hadde stoppet av seg selv og var umulig å få liv i igjen. Det har riktignok vært kaldt her, 34 blå, men nå har jeg hatt den i varm garasje siden igår, og alt skulle være tilrette for å få start. Det er det ikke. Får ikke start. Ikke tegn til noe og det lukter ikke eksos/ diesel av lufta som kommer ut av eksosen heller. Har sjekket at det kommer diesel fra til pumpa og dysene. Registeret går også rundt. Sikkert bare en eller annen bagatell, men hva...
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 21:50
Draugen
Kanskje det er ein svakhet på denne motoren? Hadde samme problem i går, og røykla heile nabolaget med noko svart drit.... Godt e ikkje stemmer SV... Eg kinna leeenge uten hell, lot den få eit kvarters pause, og prlvde igjen. Etter laaang kinning, harka den seg i gang, eg sette på eksosspjeldet, og begynte å skrape is. Plutseleg daua den. Fekk start, og lot den stå på vanleg tomgang.
Hadde begynnande problem med kaldstart i fjor, men då var bilen i dagleg bruk, så fekk alltid start. Fekk tipset om å sjekke glødepluggar, og gjorde så. Dei viste ikkje teikn til svakhet. Men kanskje bytte likevel? Alt av oljer og filter er bytta, og batteria er heilt nye. Problemet ligg i at den vil ikkje tenne. Kan det vera dieselen som er for kald? Har ikkje vore så ekstremt kaldt hos meg. Sjeldan vore under 20 blå.
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 22:12
kivi
glødepluggene er dårlige.helt normalt.fordi to av dem må en ta ut intercooleren for å skivte, og det gidder ikke folk eller verkstedene å gjøre.nye er de skamdyre.derfor harker bilene dokkas.har nye glødeplugger liggene. hal pris.-geir 91644669
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 22:21
Tormod
Hva er halvpris a?? Bilen min starta greit nå istad etter å ha stått 6 timer. Så tar å skifter de glødepluggene til våren om det blir mer problemer.
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
10/01/2010, 23:36
colormax
kivi skrev:glødepluggene er dårlige.helt normalt.fordi to av dem må en ta ut intercooleren for å skivte, og det gidder ikke folk eller verkstedene å gjøre.nye er de skamdyre.derfor harker bilene dokkas.har nye glødeplugger liggene. hal pris.-geir 91644669
Hva er din halve pris da Geir, greit med litt tal/pris på tilbudet ditt

Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
12/01/2010, 22:40
kivi
ring nissan og spør hva de koster. halparten av den prisen tar eg. jada bare vent til våren du,så detter en eller to biter ned på stempelet og ut eksosventilen ,derete hjennom turboen.de knekte glødepluggbitene ligger seg akuratt der stempelet er svakest og akselererer prosessen som fører til motorhaveri.så minimum skade er ca 30000,-nok.og det hvill skje.
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
12/01/2010, 23:21
Rognlia
Har en 06 patrol 3,0 Med samme start problemer.
Hvis tempraturen kryper under -25 må den kinnes i ca 8-10 sek og når den starter er det ikke noe lurt å sette på motorbremsen. For da stopper den etter ca 3min og må inn til tining for å få liv igjen.
Så trikset er: sett i motorvarme kablen hvis det er spådd under 20 minus
Eller bare kinn litt lenger en vanlig å la være å sette på motorbremsen.
Skal sises at gamle y60 ien også var litt treg å starte i kulda, men den stopper i hvertfall ikke når den først er i gang

Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
13/01/2010, 19:41
kim
Hmm.. ja, hadde det bare vært mulig å få start på den igjen så. Ikke giddet å sjekke glødepluggene enda... Den står bare ute og fryser nå. Kan glødepluggene fortere ta kvelden om det er grisekaldt? Audien til kona starter hittil uansett. Det gjør vondt langt inn i beinmargen å starte en bil uten motorvarmer i 34blå.. men det må dessverre til innimellom. KJøpt varmer nå, men nå der det jo mildt.
Re: Start problemer 3.0

Skrevet:
13/01/2010, 20:30
Tormod
Er det mye jobb å skifte de glødepluggene??Bortsett fra at ic må demonteres??Trenger ikke noe spesialverktøy??