Side 1 av 1

Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 10:36
Tormod
Begynt å bli litt nervøs for havari av toppakningen på patrolen min og har lyst til å gjøre litt for å redusere muligheten for at det skjer.Er en 2004 ZD30
Har lest litt at blokkering av EGR'en gjør at man får senka temperatutren litt pga at man ikke sender varm eksos rett inn i motoren igjen. Noen ulemper med å blokkere denne??Evnt noe jeg bør passe på om jeg gjør dette??
Catchtank på utluftinga på toppen har det noe hensikt?? Slipper å få oljedampen inn i innsuget og det er vel positivt?


Tenker også på å få montert turbotrykksmåler, eksos og vanntemp måler. Oljetrykksmåler er det noe jeg også bør montere, ettersom jeg har skjønnt det sitter det org 2 slike målere fra før på motoren??


Er det evnt andre ting jeg bør gjøre for å ta vare på motoren best mulig?? Er veldig obs på å la motoren gå etter å ha kjørt litt hardt, har sjekka oljen regelmessig og det ser ikke ut som den bruker stort med olje.

Noen som har ei sprengskisse på denne type motor?? Er det mulig å bytte toppakning osv selv om man skulle være uheldig. Har skrudd endel på bensinmotorer så har litt erfaring derfra,men diesel er jeg rimelig grønn på..

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 11:02
colormax
Catch tank er sikker veldig bra, men får du på en eksos tempratur måler, så har du god kontrol på motoren.
når det gjelder topp pakningen så er det en god del jobb å bytte på denne motoren.
Men er du usikker på om det begynner bli galt, så gjør noe med det med en gang, før skaden får utartet seg for mye.
Topp paknings bytte i dk koster 1200 dk kr, inkluderrer nye reimer olje frostveske planing av topp eventuelt blokk eventuelt bytting av vannpumpe ink MVA :wink:

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 13:24
Tormod
Sjekka her istad om det kommer eksos i kjølesystemet.Kan ikke se det kommer noe ut der. Er det noen annen måte å sjekke om toppakningen er på vei til å ryke.. Regner med du mente 12k;-) er forsåvidt ikke ille, så spørrs vel om man burde gjort det, hvor lang tid bruker de på det???Bytter de reg kjede også??
Er det håpløst å gjøre det sjøl eller er det mulig??Trenger man spesial verktøy for å montere regkjede osv??

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 14:32
Kalle
EGRen er det bare å tette. ikke noe å lure på der :mrgreen:

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 15:17
Tormod
Må man justere noe når man gjør det?? Leste på den artikkelen som er skrevet om y61 om at man bør justere for å ungå overboost trur jeg det var..

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 20:30
Bjarne-Y61
Kalle skrev:EGRen er det bare å tette. ikke noe å lure på der :mrgreen:


skulle lese denne .. der er der mye bra om EGR osv.http://www.patrol4x4.com/forum/showpost.php?p=80051&postcount=1
var i tidliger tråd ..

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 22:13
Tormod
Har lest endel i den blekka der. Får sette meg ned å få studert den skikkelig. Mye bra tips å hente der, håper det er en som virkelig har peil som har skrivi den der så det ikke er bare sånn amatør opplegg..

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 05/04/2010, 22:16
Bjarne-Y61
Tormod skrev:Har lest endel i den blekka der. Får sette meg ned å få studert den skikkelig. Mye bra tips å hente der, håper det er en som virkelig har peil som har skrivi den der så det ikke er bare sånn amatør opplegg..


Ikke sikker, men det høres som det er testet og det er hans mening,
endel er da oversat fra Fransk . :D

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 09/08/2013, 00:37
odelien
Har tenkt å blokkere EGR. Er det noe mere som må justeres når det gjøres? På patrol 04 mod

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 10/08/2013, 22:23
Tormod
De har lett for å lade litt mer ettersom mer av eksosen vil gå gjennom turboen og ikke inn egr ventilen. Ville tatt å om du ikke har gjort det montert først en turbotryksmåler og sett hva org motor lader så har du litt peil på hva som skjer ved blokkering av denne egr ventilen.

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 12/08/2013, 20:27
odelien
har montert turbotrykksmåler. så veit hvordan den lader.
Har du montert sånn ventil i tillegg? Kan bruke denne? http://www.3barracing.com/product_8.htm
mye styr å få stilt inn riktig eventuelt?
da vil en vel også få en jamnere trykk? på min så spretter trykket opp forså å dette ned til der det skal være.

Re: Blokkere EGR, catchtank evnt andre ting som bør gjøres

InnleggSkrevet: 12/08/2013, 22:02
Tormod
Ja har satt på en slik og den hjelper med å få ned de toppene på trykket. Har ikke fått justert den skikkelig, har også fått tak i en slik justerbar nåleventil så jeg kan kutte ut den vakum saken som sitter på luftfilterboksen. Men er en del jobb å få justert dette riktig, man må ha litt tålmodighet og prøve seg fram.