Side 1 av 1

Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 18:49
Tormod
Hva gjør man med festene til stabstagene foran og bak etter heving?? Vurderer å lage brakett til den demperen til stabstaget bak så jeg får den lengre ned. Hva er det folk her med y61 har gjort med dette etter å ha montert på hevekit?? De blir jo ståendes i spenn om man ikke forlenger de staga.. Hørt flere har fjærna stabstaga men er ikke veldig interresert i de, de er der jo for en grunn.

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 20:41
KLAA
Kapp stabstagledda i to og skjøt de med skjøtehulser og gjengestang. Ev så kan du gjøre som jeg har gjort.. kjøre uten stabstag! Dette gir bedre flex ved offroadkjøring. Blir noe mere krengete ved kjøring på vei, men det blir fort en vanesak. :)

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 20:51
Patrol_Heintz
hvor mange tommer er det du hever

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 20:52
Tormod
Hva sier BT til å kjøre uten stabstag??Skal inn iløpet av høsten å godkjenne hevinga.

Er 2" hevesett, men ser ut som det hever endel mer

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 20:56
KLAA
De sier ingen ting.. det er ikke et krav å ha stabstag på bilen. Mange biler som kommer orginalt uten stabstag.
Bare pass på å fjærn hele stabstaget.. ikke bare de små staga på hver side.

Jeg hadde ikke stabstaga på når jeg viste den. ikke et ord fra bt om det

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 21:00
Tormod
Okey, da fjærner jeg de inntil videre så får vi se. Så jeg kunne fått kjøpt slike forlang stag på sia, men koster jo faen meg skjorta.

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 21:04
KLAA
Tormod skrev:Okey, da fjærner jeg de inntil videre så får vi se. Så jeg kunne fått kjøpt slike forlang stag på sia, men koster jo faen meg skjorta.

Du får gjengestag og skjøtehylser på biltema.. bare gjeng opp deler av de gamle staga. Ev kan du kjøpe nye stag til VOLVO 850/V70 samme sted.

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 08/08/2010, 21:15
Patrol_Heintz
hever ganske mye det iron man settet.. vi sjekke før å etter og forskjellen var 6.5 cm. men kan hende gamle fjærene var slitene da.

får se på stabstaga mine sjøl jeg å nå da..

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 09/08/2010, 07:14
Globetrotter
Heioghå!

Innspill fra Junaiten (med TUNG Patrol...):
Jeg kjører nå med kun bakre stabstag. Det hjelper på MYE på krengingen i forhold til å kjøre uten (jeg sliter litt med disconnectoren min om dagen - se turtråd - så dette prøver jeg ut til stadighet :) ). Likevel vurderer jeg faktisk å punge ut for en skreddersydd løsning for å få på plass et fremre stabstag også. Dette ble nedprioritert i kampens hete for å få bilen turklar, og da syntes jeg heller ikke at dette var et problem under prøvekjøring hjemme i Norge. Etter å ha vært på tur en stund, synes jeg derimot at bilen krenger i meste laget ved brå "elg-manøvere" (svingte unna noen and-unger på motorveien utenfor Anchorage, og holdt på å velte hele turen, bokstavelig talt...) når jeg har noen hundre kilo ekstra ombord.

Så for kjøreegenskaper på vanlig vei, ville jeg nok prioritert minst ett stabstag på en Y61. "Problemet" med Y61 er at den er så komfortabel på asfalt at man fort legger seg på feil/riktig (stryk det som ikke passer) side av 100 kmt, og da kan selv litt krenging bli et skikkelig dyrt resultat. Bilder av hvordan jeg løste bakre stabstag ligger i garasjetråden min (må være et sted ca på side 3-4-5 eller noe).

Likevel er det aller viktigste å kjenne begrensningene til sin egen doning, og som KLAA sier, det blir en vanesak.

GT

Re: Stabstag foran og bak etter heving

InnleggSkrevet: 09/08/2010, 08:32
Tormod
Får prioritere det bak først og se om jeg får tak i gjengehylser osv så jeg får tatt å fiksa det foran og.