Side 1 av 1

Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 21/08/2010, 10:21
Oddmund
Hei

Har kjøpt en -94 patrol med orginal vacum sperre bak.
Tenker å flytte denne over på et annet prosjekt, men hvordan blir det for å få sperren til å fungere?
Hvor henter denne vacum? Noen muligheter å få dette elektrisk?
Hva må jeg evt. plukke av delebilen?

Håper på svar.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 21/08/2010, 21:01
Allan Øgendal
du kan bare bruge tryk i stedet for vaccum.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 23/08/2010, 15:55
Oddmund
Allan Øgendal skrev:du kan bare bruge tryk i stedet for vaccum.


Så hvis man kjører trykk på vacuum-klokken vil sperren slå inn? mye trykk det er snakk om?

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 23/08/2010, 17:30
Allan Øgendal
ca 2bar er nok husk at slanger skal byttes om.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 23/08/2010, 20:19
Oddmund
Allan Øgendal skrev:ca 2bar er nok husk at slanger skal byttes om.


Byttes om?
Er vel 2 slanger der, skal disse bytte plass?

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 24/08/2010, 12:34
Aman
Oddmund skrev:
Allan Øgendal skrev:ca 2bar er nok husk at slanger skal byttes om.


Byttes om?
Er vel 2 slanger der, skal disse bytte plass?



Jepp, ene er vacum, andre er atm. Bytt om sånn at vacum blir atm å atm blir trykk.

Så skal det fungere.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 24/08/2010, 16:06
Svein Jarle
Aman skrev:
Oddmund skrev:
Allan Øgendal skrev:ca 2bar er nok husk at slanger skal byttes om.


Byttes om?
Er vel 2 slanger der, skal disse bytte plass?



Jepp, ene er vacum, andre er atm. Bytt om sånn at vacum blir atm å atm blir trykk.

Så skal det fungere.


hva menes med atm? er det ikke vakum på begge to? bare en av gangen selvfølgelig.;)

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 24/08/2010, 18:57
Allan Øgendal
vaccum suger 2bar trykker. husk at det er en bælg hvor du enten suger på den ene eller den anden side. med tryk er det omvendt.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 24/08/2010, 22:34
Svein Jarle
ha jeg forstått det riktig hvis jeg sier at: jeg har to slanger fra akslingen jeg blåser trykk i nr 1 og lar nr 2 stå åpen så har jeg sperre. blåser trykk i nr 2 og lar nr 1 være åpen så er sperren av?

dersom jeg mister trykk eller vakum, og begge slanger står åpne (f.eks kjører istykker og river av slangene bak) vil sperren da være "låst" i siste posisjon eller vil den kunne vandre mellom sperre og ikke sperre? ser for meg at dersom den kan vandre er det fort og ødelegge noe på veien dersom sperren pluttselig slår inn.

liten avsporing dette da men har tenkt litt på det og det virket jo her som dere har litt mer greie på dette en meg.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 24/08/2010, 22:51
Oddmund
Hvis det må ca. 2bars trykk/vaccum for å få den i lås eller ut skulle man tru den holdt seg ulåst ved mangel på trykk...

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 24/08/2010, 23:26
Aman
2 bars vacum??? Å dette har du målt?

ATM e atmosfærisk trykk. Æ antok at det va fjærretur på den. Aldri gjort dette sjøl, men jobba mye me pneuamtik.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 25/08/2010, 16:23
Allan Øgendal
der er altid vaccum på den ene eller den anden side af activatoren ved bagtøjet som det er lavet originalt.

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 25/08/2010, 19:15
Oddmund
Så hvis æ tar akslingen min som no ligg på gulvet, å kjøre 2bars trykk inn på ene slangen å lar den andre være slår sperra inn, bytte æ slange vil den slå ut?

Re: Y60 aksling med sperre

InnleggSkrevet: 25/08/2010, 19:19
Allan Øgendal
ja lige nøjagtig.