Y60 kjip å starte på morgenen



Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Jørgen » 30/09/2010, 20:56

Det begynner jo å bli litt kaldere på morgenen nå og min 91 modell Patrol Y60 har ikke vært snill i det siste. Kjent problematikk?? Har lest meg gjennom uendelig mye lesestoff på nettet for å bli klokere på dette. Veldig kjip å starte på morgenen når den har stått over natten. Ryker hvitt, lukter uforbrent diesel, må dra den på starteren en evighet og nærmest ha gassen i bånn, holde den på rundt 1500rpm halvt minutt. Går ikke på alle sylindrene. Høres det kjent ut eller?
Når bilen er varm og er kjørt med er den som en drøm. Kan ikke se at det forsvinner kjølevæske.
Byttet alle glødeplugger, sjekket spenning frem til plugger, glow control unit virker ok (målt spenning). Har hatt den hos Asker elektrodiesel, overhalt dyser/spisser og trykktestet alle dysene. Prislapp: et sted mellom 10 og 15.000. 6 dyser, 1000,- + mva for en dyse og arbeid i tillegg. Har ikke giddet hente bilen for den var vist like treg å starte som da jeg leverte den.
Da blir vel det neste dieselpumpa? Dette kan kanskje skaffes brukt? Har noen hatt de samme problemene og fått orden på dette? Er det noen som har tips. Er jo såvidt rundt null grader om morgenen, jeg gleder meg virkelig til det blir kaldere. Tør nesten ikke tenke på hvordan bilen blir å starte når jeg skal opp på fjellet..
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 30/09/2010, 22:42

Høres ut til du har havnet i en sån delebytte finne feil prosess. Dette kan fort bli veldig dyrt.
men er du sikker på at den ikke slipper tilbake Dieselen. prøv å pompe opp trykk før du starter den om morgenen , se om det hjelper deg litt.
Har flere pumper ligende om du skulle trenge det..
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Jørgen » 30/09/2010, 22:55

Hei Roger.
Jeg er endelig tilbake på forumet etter en lengre pause uten bil. Sist var det en hvit Mountaintruck D22 som du kanskje husker fra Svinndal i 2007.. Husker du håndterte en Toyota ganske heftig der.. Er Patrolen din oppe og går? Har fulgt med i garasjen din!
Fett med 6 nyoverhalte dyser, men kanskje veldig bortkastet ettersom de som satt i kanskje var helt fine.. Dessuten fant jeg et par ekstra dyser baki bilen når jeg ryddet..
Mener du pumpe på gasspedalen før oppstart? Det er jo ikke sunt for bilen å drive å jukke den på starteren i nærmere 30 sek mens den ryker noe helt jævlig...Er jo ikke bare starteren som får gjennomgå men også batteriene mine som blir satt på prøve...
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Tormod » 30/09/2010, 23:02

Pump opp trykk med pumpa som sitter på filteret å se om det hjelper. Har ingen virkning å trykke på gasspedalen, er forgasserbiler det funker på..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 30/09/2010, 23:19

Tormod skrev:Pump opp trykk med pumpa som sitter på filteret å se om det hjelper. Har ingen virkning å trykke på gasspedalen, er forgasserbiler det funker på..

Stemmer det. Var det jeg mente kunne være en medvirkende årsak muligens.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Nyoverhalte dyser

Innlegg Jørgen » 01/10/2010, 16:39

Ok, hentet Patrolen i dag. Over 15.000kr kostet det. Da er det ihvertfall ikke dysene det er noe galt med. Og mest sannsynlig heller ikke glødingen. Da kan det være høytrykkspumpa etter det jeg forstår. Er det vanlig å overhale en 20 år gammel pumpe. Hvor mye koster en brukt en? Colormax: er det en kurant sak å bytte dieselpumpen. Må det gjøres på et verksted hvor dette testes i benk?? Lite trolig at jeg bruker Asker elektrodiesel til dette. En brukt pumpe, kanskje det er et alternativ. Men en har jo heller ingen garanti for at den brukte pumpen fungerer som den skal. hva tenker dere? God helg forresten..
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg jh4x4 » 01/10/2010, 19:13

sjekk røra på toppen av tanken nøye! hadde akurat samme runda som du beskriver nå i vår og til slutt fant jeg en bitteliten lekk i røret bak på tanken. var så lite at det ikke var synlig svetting der men nok til at diesel rant tilbake. sølvlodda det og bilen ble helt ny etterpå! kjipt å ha blåst 10lapper først da
jh4x4

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 38
Registrert: 29/03/2009, 22:04
Bosted: Bamble

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Tormod » 01/10/2010, 19:17

Går vel ann å få trykktesta diesel tilførselen..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 02/10/2010, 01:22

Du skal få en pumpe billig , men tror du det er det som er feilen da ?++ hvorfor ble den andre jobben gjort om det ikke ble noen endring ??
De bør vel vite hva de driver med der inne.
Den er også helt grei å bytte.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Glødeproblem

Innlegg Jørgen » 03/10/2010, 17:54

Ja det er helt riktig som du sier. Hvorfor skulle de skifte dysene når disse var helt fine og betale så mye penger for en reperasjon når alt er det samme som før. Jeg trodde virkelig Asker elektrodiesel var proffe og at bilen var i rette hender.
Jeg snakket med forrige eier av bilen som mente sikkert at dette var verken snakk om dyser eller dieselpumpe. Dysene ble skiftet for ett år siden samtidig som toppen ble byttet og ventilene slipt. Dette er vist et glødeproblem. Vi har feilsøkt endel på glødeanlegg men ikke akkurat blitt noe klokere. Glødeplugger skiftet og ohmet. Det er sjekket spenning fra den boksen under sikringsboksen på passasjersiden. Manuell gløding er vist det neste trinnet.. Er det noen som kan ta på seg jobben med å koble opp en knapp med manuell gløding for meg? Jeg tror at en manuell glødeknapp kunne fått slutt på startproblemene mine.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 03/10/2010, 19:25

Er ikke helt enig med deg der vedrørende glødeknapp, dette fører somregelt til ytterligere omkostninger.
jeg fåreslår du demonterer dyserøra og tar en orntlig runde på glødepluggene og skivene/ gløder bruene . mål de samtidig , gjør de rent med padd eller tilsvarende. virker strømmen frem til releet så er det videre transporten som mangler.
ett annet alternativ er at du blir med til DK og får de til å se på det, de har erfaring med dette. den dele byttingen er håpløse greier.
Var dysene feil eller eller ble de bare byttet, de må jo svare for hvorfor de ble byttet om de var byttet overhal for ett år siden, med mindre det har oppstått fysisk skader på de grunnet ex vann i motoren eller lignende. liker ikke at den ryker hvit
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Ghosterix » 03/10/2010, 21:23

la bilen stå lenge, f.eks over natten og så prøver du å la den stå med motorvarmer en stund før du starter..
hvis den da starter lettere kan det jo ha med gløding å gjøre
-92 Patrol Y60 (kort, hevet 3", 35" MTR, ++, prosjekttråd)
Ghosterix

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 71
Registrert: 04/01/2010, 11:34

tregstartet 91 Patrol Y60

Innlegg Jørgen » 04/10/2010, 19:23

Ghosterix: Det der er faktisk hørtes veldig logisk ut! Smarteste rådet jeg har hørt på lenge! Ja jeg har motorvarmer men aldri brukt denne. Bor i blokk uten støpsel ved parkeringen så tenkte å ta med bilen hjem til mor og far for å la den stå med motorvarmer over natten. I følge forrige eier startet alltid bilen som en drøm med motorvarmer.. Og er rimelig misunnelig på den Patrolen din forresten. Jeg fikk tilbud av eieren som eide bilen i 2007 om å kjøpe den og husker Herbie godt fra Svinndal. Jeg var ihvertfall veldig imponert over fremkommeligheten med Baja Claw og ARB foran og bak. 90.000 husker jeg han skulle ha for den. Tror nok det var litt i overkant...
Colormax: Jeg visste du kom til å si det der om manuell gløding! Men søren og, dette skal bli i orden. Og jeg er villig til å ta sjansen på å prøve en manuell glødeknapp. Men tur til Danmark sammen med deg hørtes heller ikke så dumt ut! Er det lenge til du skal nedover? Snakk om en helg eller?
Takk for all respons folkens.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Ghosterix » 04/10/2010, 22:46

blir spennende å høre hva som skjer når du får testet motorvarmer da.

90.000 ville nok vært nok ja... en godkjent Y60 i grei stand med alt det utstyret vil være verd 90 og vel så det vil jeg tro.
Men det er jo litt pusk å ordne. Men den skal bli verd litt etterhvert ;)
-92 Patrol Y60 (kort, hevet 3", 35" MTR, ++, prosjekttråd)
Ghosterix

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 71
Registrert: 04/01/2010, 11:34

Her er svaret!

Innlegg buckley » 06/10/2010, 20:36

Hadde samme på min Y60.

Du har mest sannsynlig lekkasje på dieselrøret fra tanken og fremover. Over natta slipper tilstrekkelig mengder luft inn i dieselrøret og motoren bruker tid på å hente frem ny diesel når du kjiner.. Hos meg var dieselrøret nesten borte ca 15cm fra tanken og en bit på 30cm måtte settes inn.

Etter det funket alt som smurt!
Marius
Patrol Y60 LWB 2.8td 33x12.5-15 MTR, 10" Dick Cepek
buckley

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 04/11/2007, 12:17
Bosted: Fetsund, Akershus

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest