Side 1 av 2
Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 18:07
Lusketroll
Hei.
Noen som har en genial ide på mitt problem.
Jeg har en nissan Y60 94mod.Den er hevet 65mm.(skåla fjærene ligger på er bygd opp.)det står på 33-12,5-15" og den tar borti både sjermen bak og støtfangeren.(fram aksel)
Er det mulig fjærene har krympet?Hevingen ble godkjent 1997 så det begynner å bli noen år siden.Er ikke sikker på om fjærer er byttet.Skulle holde med 65mm heving...
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 18:49
KLAA
Hvor breie felger har du da??? Det er fult mulig at fjærene dine har sigi sammen endel. Og sammen med kanskje litt breie felger eller felger med mye minus impress. så er det lett at hjula subber i skjermene
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 18:58
Lusketroll
trur det sto 9,25 på felgen.Målte 28cm bra øvre skål til nedre fjærskål.(målt fra toppen av fjæra og helt ned til fjærskål feste.)dette er da fram.
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 20:07
KLAA
usikker på hva orginal høyde på fjærene er, men de har nok helt sikkert sigi endel.. og hvis felgen din er 9 " brei er det slettes ikke umulig at det tar borti.
er mange løsninger,men du kan feks bytte fjærer, skifte felger eller ta den helt ut og skifte fjærer og dempere, kappe hjulbuene og sette på større breddere. Da får du i tillegg plass til større hjul

Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 21:09
Lusketroll
mulig det blir sjermbreddere til sommer da den skal lakkeres.Men siden jeg har godkjent heving og 33"dekk fra før av så tror jeg at det blir bytte av fjærer(orginal lengde).Hva er prisen på nye fjærer og eventuelt dempere.Passer kansje ome dempere siden fjærene blir 65mm lengere?
tusen takk for hjelpen så langt:-)
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 21:21
Lusketroll
ser mekonomen sine fjærer fram er 396mm lang.det vil da si at jeg mangler 12cm på høyden.bilens vekt presser ikke fjærene ned 12cm.noe nedklemt blir de så klart men 12cm....
mekonomen pris fram 1130kr fram og 1680kr bak.usikker om det er pr stk...
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
31/10/2010, 23:07
Tormod
Hadde nå satt på et nytt hevesett da dette ikke koster noe mer enn å sette på orginale dempere og fjører..
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 00:37
colormax
det er jeg helt enig i, men du har en kombinasjon her av feil innpres og muligens trenger du nye fjære. vi pleier også flytte akselen litt frem for å slippe subbing i bak kant.
Vi bytter også somregelt skvettlappene , for er infesningen rusten så subber de i bak kant.
når ikke alt passer helt, er det jo bare å gjøre noe med det

Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 08:07
Lusketroll
Hva koster et hevesett på denne bilen?(y60 lang,1994mod)
Jeg skal se hva som står i vognkorte og se om kansje det står skrevet såpass defust at jeg kan sette på bodylift uten at biltilsynet sier noe på det.
Husker ikke helt hva beskrivelsen var men vis jeg er dritheldig så kan kansje 65mm bodylift og 2,5" ome sett bli godkjent...Noen som har godkjent bodylift?Hva er den såkalte typebetengelsen for slik heving?
Colormax har du et kurant bodylift med god pris?kansje et ome sett og?:-)
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 08:26
colormax
Ironman koster ca 6000 kr, komplett
Ome har jeg ikke pris på her nå, siden vi bruker Ironman på så godt som alt.
men ikke noe problem å skaffe, pris pris på det.
Har ett sett ligende her,
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 09:50
Lusketroll
Etter litt vurdering så trenger ikke hevesett å bli så mye billigere.
Fjærskålene må da byttes siden det er fjærskålene som er hevet(Lengere en orginalt)
Noen som har mulighet å mål hva fjær høyden er på en orginal patrol???Fra topp av fjær til feste på nedre fjærskål.Fram aksel.
Jeg er fa... ikke sikker hva som er gjort med hevinga på denne bilen.Vis orginale fjærer er 39-40cm og jeg har klosser som hever 6,5cm på skåla.skulle det bli 46cm..hvorfor i alle verden har jeg maxs 28cm med skål hevinga....
Dette er maks hening uten begregning av vekt av bil.Noen cm trykk blir det så klart men ikke 18cm....Bli gaaaal
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 18:41
NMPatrol
Hei.
Etter hva jeg kan skjønne er det vel bilen din hevet ved at de løfter fjær skålen i fra akselen som da flyter akselen lengere i fra karoserie vis du setter inn nye orginale fjærer vil den da være hevet 6.5mm som den var i utgans punkte men setter du på ett hevesett fra ome eller iornman så blir den hevet dette i tilleg og da burde det ikke være noe problem med at den suber:) Når det gjelder lengden som er oppgitt på Mekonomen så er detter løse fjærer som ikke sitter i bilen så blir feil og sammenlingne vis du måler de mens de står på bilen
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 19:38
Allan Øgendal
flyt foraksel 15mm frem med spacere det er der plads til oppe ved rammen. ring 0045-40184341
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 21:06
Lusketroll
NMPatrol:ja som jeg skreiv tidligere så er dette cm uten vekt.Men jeg syntes det virket mye at den presser ned 18cm.
Jeg må nok en tur i garasjen og se om klossene er sveiset eller ligger bare på orginale fjærskålene.Vurderer sterk ironman hevesett vis det er bare å plukke av.
Er det kansje noen som er interesert i klossene vis jeg bytter??
Finnes det ironman 3"heving?I vognkorte mitt står det ikke spessisert heving.Kun at den er hevet 65mm.Trenger da kansje ikke å vurder Tuv godkjente hevesett.Eller?
Noen som veit hvordan biltilsynet finner ut hvor mye som er hevet?tenker på om di merker 2,5" vs 3"??
Takker alle for all hjelp.Kjempe kjekt å få så mange komentarer å smarte løsninger.
Re: Tar borti sjermkanten og støtfangeren.

Skrevet:
01/11/2010, 23:13
colormax
klossene er mest sansynlig av Alu og er greie å fjærne

, hva enkelte skulle mene om endringen , tør jeg ikke ha noen formening om, men jeg mener eneste forskjelden blir at bilen fungerer en del bedere, en den gjør som den er nå...