Side 1 av 2

Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 24/04/2011, 22:48
4.2patrol
Får ikkje turbotrykket over 0.8 uansett kor mye eg stiller opp, er det turboen som har blitt
Lei av dage og ikkje orker mer ? Eller kan det vere noe annet ?

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 24/04/2011, 23:04
KLAA
Har du stilt opp dieselpumpa da?? for det var det som måtte til for at min forige y60 2.8 skulle øke trykker til over 0,7-0,8

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 24/04/2011, 23:13
4.2patrol
Har ikkje stilt noe på pumpa enda, regner med det er en av dei forsegla
Skruane som må ha en liten justering. Skal justerskruen inn eller ut ?

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 24/04/2011, 23:25
KLAA
Jepp er den skruen på baksiden av pumpa (rett over røra til dysene) som har plomberingshette på.
Den skal skrues innover. Prøv med en 1/3 til 1/2 omdreining først. Gjør det mens den går så merker du at tomgangen stiger. Tomgangen kan du justere ned igjen med stoppeskruen der som gassvajeren kommer inn.
Trykket bør nok ikke overstige 1 bar uten at du monterer intercooler. lykke til :)

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 25/04/2011, 12:12
4.2patrol
har stilt opp pumpa 1/3 omdreining nå, til begynne med lada den ca 0.9 men ettter å ha kjørt 3-4 mil lada den bare 0.8, merkelige greier ?
men den trekker bedre nå. litt høg tomgang fortsatt enda eg stilte tonmgangsskruen med litt slakk.

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 25/04/2011, 12:36
KLAA
da har du nok stilt på feil justeringsskrue for tomgangen... skal fint få ned tomgangen til det normale.

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 25/04/2011, 15:39
4.2patrol
Nå er Tomgangen i orden også, det var stillskruen på ''handgassen'' som var litt stram. Noen som skifta til større dyser på 2.8 for
Å få mer pulver ? Har en kompis som satte større dyser i en golf med 1.9 tdi , den går noe helt perverst

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 25/04/2011, 15:54
KLAA
Har ikke vært borti det med større dyser før, men tenkte selv å få en overhalling/oppgradering på både pumpe og dyser etterhvert. :)

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 00:07
Allan Øgendal
Det er ikke et problem med dyser, kun at pumpe ikke kan give olie nok, der sidder 9mm stempel i Y60, så rækker til 150hk, hvis der ønskes mere behøves bagstykke fra Y61 pumpe der er med 11mm stempel, men det koster en del :)

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 08:50
4.2patrol
Hvor mer hester kan man hente ut med større pumpe ? Og hvor lenge vil
Det holde ?

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 09:02
colormax
Du kan også bruke bakstykke fra MAN 7.13 og fra noen Volvo motorer. LT 45 er også levert med 12mm og passer.
Lavrel genrasjon 3 har også 12mm
For å få beder forstøving kan dere også sjimse opp dysene litt. så dere får høyere trykk og bedere forstøving.
Men første pri når en begynner justere opp trykk og øke mengder er att ting er i orden i utgangspungtet.
Så ut med dyser og sjekk det, samtidig kan dere jo be om litt øking av trykket. dette er smal sak for de som kan det.

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 09:47
4.2patrol
Hvordan vet man at pumpa på laurel er versjon 3 ?

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 16:16
Allan Øgendal
Laurel gen 3 er med elektronisk so Y61 2,8 er, dog ikke med 12 mm stempler som colormax skrev men 11mm, som er rigeligt til en 2,8 motor, 12mm er er for stor, min kan stadig ryge sort med 2 bar i ladetryk :shock:

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 19:08
colormax
Det er bare stempel huset jeg tenker på å flytte over, men har du etterjustert røyk skruen ,på pumpen. kan jo være du har for mye drivstoff inn og for dårlig spredning = for lavt tryk på dyser ??
Eneste elektriske på den
laurel pumpen er vel start spærren, men den er jo bare å ta ett hugjærn og plokke epoksyn i små knuste deler så ligger det en helt vanlig stopper under den støpte greia.
Bare å legge begge pumpene på bordet og sette igang, etter litt slit så er det på plass :D

Re: Dårlig turbotrykk 2.8

InnleggSkrevet: 26/04/2011, 19:35
4.2patrol
Har ikkje skrudd på røykskruen, har en kjøler liggande eg tenkte
Å prøve å montere, så får eg se om eg får opp ladetrykket til 1.3
Om det går greit å kjøre med, blir det eventuelt å prøve med større pumpe. Det ble vertfall
Mye bedre nå med bare å øke trykket til oppunder 1 kg og 1/3 omdreining på dieselen. Har kjørt 50 mil dei to
Siste dagane , så eg tror vil prøve litt til :)