Side 1 av 1
Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
01/06/2011, 23:03
Shox
Har en del spørsmål om justering av turbotrykk og montering av ic.
Jeg har en helt org. lat 2,8 td. Planene er og justere opp litt trykk nå og montere ic og 3"eksos etterhvert.
Jeg har null peiling på det som har med turbo å gjøre, så tenkte jeg fikk legge ut noen spørsmål her til dere som har peiling.
Har hørt at det går an å shimse opp ei klokke et sted for å justere litt midlertidig, Hvordan og evt. hvor mye skal det shimses?
Har planer og shimse opp til 0,8 eller noe og til noe rundt 1,2 med ic.
Har planer og montere bleedventil eller boost controller, hva er best og hvordan monteres det? samme med turbotrykksmåler?
Intercooleren skal jeg vel få plassert foran radiatoren på noe vis en gang, men jeg har ikke peiling på hvilke slanger som monteres hvor, eller noe annet rundt det. evt. hvilke slanger og hvilke dimensjoner.
Ser og at det er en fordel og justere opp pumpe etter som trykket øker og. Er det noe jag kan gjøre selv, eller er det lurt å sette det bort til de proffe?
Som dere skjønner er jeg ganske grønn på dette området, så jeg håper på å få litt hjelp. Bilder med forklaringer er gull verdt så jeg ikke får gjort noe feil eller ødelagt noe.
Alle svar mottas med stor takk.
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
02/06/2011, 01:38
colormax
Vil anbefalle deg starte med en dyse kontrol, det er lurt.
Det å gi den litt mer drivstoff er ikke noe problem å gjøre, men du har god sjanse for å få uriktig mengder, så få noen som har orntlig greie på dette til å hjelpe deg med dette. da vil motoren holde og du får masse mer glede av denne jobben du gjør her.
er et par karer her nede som er godt brukbare til dette, og så har du hundrevis som tror de har god greie på dette. har vi erfart.
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
02/06/2011, 12:23
Tormod
IC skal sitte etter turboen og før innsuget. Så du tar bare av slangen som går fra turboen og inn på innsuget, så drar du bare en slage/rør fra turboen og framover foran grillen og inn på ene sida på IC, utløpet på IC tar du å kjører inn på innsuget. Får vel litt bedre effekt med bare IC også, får mer luft inn når du får kjølt ned lufta.
http://www.do88.se/default.php disse har mye forskjellige slanger og rør. Må bare måle deg ut hva som passer best.
http://www.minges.no/powerbox1.htm disse tester og renser dyser til en ok pris. Skal sende inn mine til de så snart jeg får ræva i gir å får skrudd de ut.
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
02/06/2011, 17:42
KLAA
Jeg har Montert intercooler på min y60. Ligger masse bilder i garasjetråden min.
viewtopic.php?f=25&t=563
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
03/06/2011, 20:28
Shox
Jeg har speidet rund på forumet å sett på noen bilder, men er ikke så mange bilder på kobling til turbo og innsug. Mulig å få noen bilder på hvor å hvordan det er koblet??
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
03/06/2011, 21:01
KLAA
Får ikke tatt noen bilder av slangen på min iallefall. For på min er det omtrent helt tett etter at jeg la det nye røret til intercooleren mellom insuget og batteriet. Men jeg kan prøve å forklare.
Orginalslangen mellom turbo og innsuget er kort.. ca 15-20cm med en liten vinkel på. Den går ut ifra turboen og rett opp i midten av innsuget på undersiden. PÅ min så snudde jeg bare den orginale slangen slik at opningen kom på utsiden av innsuget. Da ble det akkurat plass til et rør med 90 graders bøy. Det orginale inntaket på insuget mitt er blendet og en ny åpning er laget i fronten
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
04/02/2012, 02:49
Parazitt
Hvor mye diesel o turbotrykk kan man justere på for at motor fremdeles skal vær holdbar? med og uten IC. Jeg har skrudd på nesten 1omdr på pumpa nå og har boost controller samt 3" eksos. lader rett oppunder 1 bar nå.
Bør man sette bort og få justert pumpa? istede for og bare mate på med mere diesel?
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
08/02/2012, 23:06
tørst,y60
har du tatt bort overtrykksventilen som sitt i framkant av innsuget??
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
09/02/2012, 22:09
Parazitt
Ja har fjerna den.
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
17/02/2012, 14:57
jeepson
Heisann. Diesel pumpa mi er justert opp masse. turboen blåser nesten 12psi. Eg hadde tenkt meg å sette opp ein boostcontroler for å få trykket opp til 15psi

Patrolen virke som bare f... slik den er. men ein vil jo alti ha litt meir :p
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
02/06/2012, 00:35
Parazitt
jeepson skrev:Heisann. Diesel pumpa mi er justert opp masse. turboen blåser nesten 12psi. Eg hadde tenkt meg å sette opp ein boostcontroler for å få trykket opp til 15psi

Patrolen virke som bare f... slik den er. men ein vil jo alti ha litt meir :p
Har du skrudd opp mye på pumpa? Skrudd litt i underkant av 1 omdr jeg
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
10/06/2012, 21:15
jeepson
Parazitt skrev:jeepson skrev:Heisann. Diesel pumpa mi er justert opp masse. turboen blåser nesten 12psi. Eg hadde tenkt meg å sette opp ein boostcontroler for å få trykket opp til 15psi

Patrolen virke som bare f... slik den er. men ein vil jo alti ha litt meir :p
Har du skrudd opp mye på pumpa? Skrudd litt i underkant av 1 omdr jeg
Eg veit ikkje kor mykje den er skrudd opp. Men eg har forstått det slik av tidligare eiger at pumpa er skrudd masse opp.. Nåer eg på jakt etter slanger få sette opp egen lagt boost controller.. IC´en blir så satt opp når eg har fått radiator som er sværere

Frnt mount IC stjæler litt kjöling i fra radiatoren.
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
10/06/2012, 23:26
Alu
tror ikke det med ic i norge er noe problem med kjøling... verre kanskje lengre syd, samt vifte går kontinuelig!
Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Skrevet:
18/06/2012, 17:41
Parazitt
Noen som har justert noe på "røykbegrensern" Hvilken vei skal pinnen stå og hvor mye har dere skrudd på tannhjulet? RD2.8T