Noen med peil på ZD30 motor og turbo spm

Noen med peil på ZD30 motor og turbo spm

Innlegg Tormod » 11/06/2011, 19:30

Demontert litt på Patrolen idag og har litt spørsmål til de som har litt erfaring med denne motoren.
Skrudde av innsuget på turboen og sjekk tilstanden på impelleren/vifta kunne ikke se noe som helst skader på denne. Var ikke slark ut og inn som det vansligvis er når turboen er gååen. Nå har ikke jeg kjørt så mye etter at jeg fikk mistanke om at turboen kanskje var gååen. Har prøvd bilen litt og den lader kanskje opp til 0,6, før så gikk den jo opp til 1bar og noen ganger over det, men dette har vel mest med at IC er sprekkt?? Burde det være slark i turboen om den er gååen? Så jo det pipla opp litt olje når jeg kobla vekk Ic og rusa motoren litt, mulig det bare er tetningene i turboen som har ryki?
Bilde
Har bestillt ny IC fra australia, og lurer på om jeg skal få tak i ny turbo, men blei veldig usikker ettersom det ikke finnes slark på akslingen på den som sitter der nå.

Skal sende dysene inn på rens og sjekk og må da demontere endel, burde jeg ta av hele innsuget og få rensa det skikkelig når jeg allikevel demontere mye av innsuget for å komme til de innerste dysene??
Tok noen bilder av spjeld huset og det er ganske mye sot og dritt inni der.
Bilde
Bilde

Skal bytte ut den ventilen som styrer vakumen til wastegaten på turboen, men lurer litt på hva disse her har for funksjon?Er dette noen jeg bør bytte??
Bilde
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Re: Noen med peil på ZD30 motor og turbo spm

Innlegg Tormod » 12/06/2011, 13:44

Tenkte å demontere turboen, men problemer med å komme til å få fjerna det varmedekselet som ligger rundt hele turboen. Se jeg må fjerne endel slanger som går på kjølesystemet, men er litt skeptisk til å fjerne dette for da blir det stående uten kjøleveske ei god stønn. Er det noen problem med tanke på rust i kjølekanalene på blokka osv??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg odelien » 12/06/2011, 22:06

Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 12/06/2011, 23:02

Nei min går ikke i nødmodus, men det kommer olje ut av turboen. Trur turboen i seg sjøl er ok, men er tetningene i den som har gått føyken pga tett veivhusventilasjon. Men er ikke 100% sikker på at det er noe problem med den.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester