Globetrotter » 31/08/2011, 17:01
Hei igjen,
Takk for svar alle sammen! Har nå fått byttet foringene i La Paz i Bolivia. Det vil si, alle bortsett fra en i bakre panhard stag. Dette er et justerbart stag fra Australia, og når jeg presset ut øvre foring viste det seg at inni sitter det et kuleledd?!?! Nissan her i Bolivia hadde aldri sett noe slikt, men i følge Mannell Motors i Australia skulle dette være standard Nissan? Noen som kjenner til dette? På utsiden ser det ut som en litt stor foring, men innunder gummien er det et kuleledd av metall.
Når det gjelder fjærene kjører jeg på de samme jeg har hatt hele tiden 5" løft og +400 kilo (som er de hardeste de selger), men nå med 30 mm spacere fra Roger (funker utmerket, tusen takk!). Også de i Australia har anbefalt meg å lage en innvendig (i fjæren) spacer og montere Firestone luftbelger. Men! SAMTLIGE jeg har møtt på tur som har montert luftbelger (tror alle har hatt Firestone) har problemer med disse. Sprekker, lekker, fester knekker, etc. Absolutt alle! Så selv om tanken på en måte er fristende så er jeg litt i tvil om holdbarhet.
Min konklusjon på beste løsning er som følger (så får tiden vise om jeg faktisk kommer til å utføøre den....) er forsterkede fester for fjærene på ramen. Dette kan løses relativt greit med en overliggende, slank "bjelke" mellom rammevangene, "over" fjærfestene. Deretter bestiller man sterkere fjærerer etter egne spesifikasjoner. Dette gjelder selvfølgelig kun dersom man vet at man skal laste en hel del mer enn hva bilen er godkjent for..... Slik som jeg faktisk gjør. For en turbil til hjemmebruk er ikke noe av dette relevant, ettersom man ikke trenger å ta hensyn til ekstra fuel tanker, vanntanker, en uke eller to med mat, verktøy og reservedeler, turutstyr og så videre.
Fra Australia hører jeg nå at de har nesten sluttet å produserer 5" hevesettene ettersom de ikke lengre får godkjent disse. Dette betyr blandt annet at fjærene jeg har (+400 kg) har gått ut. Though Dog får fremdeles produsert 5" løft med + 300 kilo (hos King), men så vidt jeg vet er dette det hardeste man får. De fleste 5" løftene som de selger er med standard vekt, og brukes til skogsbiler og konkuransebiler. Ser ut som om Australierne holder på å havne i same klemma som norske bilbyggere...
GT