Side 1 av 1

Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 14/07/2011, 13:32
Norborg
Hei. Jeg har en kort Y60 fra 89'.

sliter med at denne er tungstarta. Hva kan det være ??

Symp: Må kinne litt lenge for at den skal starte. Men ved enkelte anledninger kan den være lettstartet, (Både ved kald og varm motor).
Glødepluggene er nye.
Dieselfilter osv er byttet for litt siden.

Tenke det kanskje kunne vært feil på gløding eller at diesel renner tilbake elr noe sånt ?? Eller hva kan det være.
Kan det være noe feil med dysene ??

Håper på noen kurante tips :) :think:

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 14/07/2011, 15:38
Tormod
Er vel typisk feil når dieselen renner tilbake så du må pumpe opp trykk når den har stått lenge..

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 14/07/2011, 15:41
sako.
Liten lekkasje på diselrøra kanskje? Sjekk rør og slanger fra inspeksjonslokket og ned under bilen. Her ruster det veldig....

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 16/07/2011, 02:05
Norborg
Har sjekket for lekasjer osv.. Ser ikke noe der.

Har prøvd me ekstra enveis ventil på diesel slangen 'inntur' , men det hjalp dog ikke . . .

Er det noen som har vært borti tungstarta slike motorer før ??

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 24/07/2011, 13:10
hbratset
Har du prøvd å satt på multimeter for å få verifisert at du har spenning på glødepluggene de gangene du må kinne? Kanskje et dålig rele.

Løsning på glødeproblem på Y60

InnleggSkrevet: 24/07/2011, 19:03
Jørgen
Hei.
Ja, jeg hadde også en veldig tungstartet Y60 SWB 91 modell. Byttet først dyser som hjalp fint lite. Problemet mitt var at jeg måtte dra den en evighet på starteren og når jeg først fikk fyr så gikk den heller ikke på alle 6 sylindre. Og dersom jeg ikke hjalp til med gassen etter at motoren fyrte så døde den. Måtte holde den rundt 2000rpm i et minutts tid før jeg kunne begynne å kjøre.
Fikk et tips fra en på forumet med samme problem som meg. Bygg om glødeanlegget til et 12v anlegg med ett rele. Det originale glødeanlegget med 2 releer og en hjerne kan nok bli litt slitent etter 20år.

Bestilte dette for 120 Euro. Fikk hjelp av en mekanikerkompis og vi holdt på i ca. 3 timer. Du skal ha litt snøring på å koble ettersom du skal koble deg innpå ACC trinnet på tenningen (noe jeg selv aldri ville fått til)

http://www.dieselglowplug.com/product_i ... ts_id=2004

Jeg kan anbefale dette på det varmeste, føles som jeg har fått en helt ny bil. Synes 120 Euro for nytt rele og 6 glødeplugger var en hyggelig pris (betalte faktisk 15.000 kr bare for 6 nye dyser). På min virket det som det var etterglødingen som var problemet. Med det kittet montert ettergløder den i ett minutts tid etter start og jeg slipper å røyklegge hele parkeringsplassen i dieseltåke.

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 26/07/2011, 11:57
Jack89
Jeg har lik bil som deg Jørgen, men på min er glødingen koblet som en knapp oppe ved nøkkeln istede for automatisk på tenninga...grunnet ett verksted som for noen år siden byttet glødeplugger å ikke fikk det til på tenninga. Hvordan blir dette å montere på min bil da? får jeg det til å funke?

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 26/07/2011, 13:12
Jørgen
Grunnen til at folk kobler opp manuell gløding på Patrol er jo selvfølgelig fordi kvaliteten på det orignale anlegget er noe diskutabelt etter +-20 år og eks antall kilometer. Funker ikke den manuelle glødingen på bilen din Jack?
Saken på Y60 er jo at det er 2 forskjellige typer plugger og ett rele som styrer forgløding og et annet som styrer ettergløding. Med det kittet fra glowplug.com så bygger du om til 6 like glødeplugger og det nye releet erstatter de to gamle releene + hjernen som sitter inni bilen ved sikringsboksen på passasjersiden.
Skal du bygge om til kittet fra manuell gløding kan du sikkert bruke mange av de eksisterende ledningene men du kobler deg innpå tenningen (acc trinn og til lampen i dashboardet, dog ikke 100% nødvendig). Å bruke de kablene som allerede er lagt opp sparer jo deg for litt tid. Det følger med et veldig enkelt koblingsskjema ved kjøp av Y60 kittet.
Det finnes en fin post her på forumet som heter Y60 og løsningen på alle glødeproblemer. Verdt å sjekke ut.

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 01/08/2011, 12:29
Jack89
Jo den manuelle glødingen funker jo, men som trådstarter sier så ryker den jo fælt å kan være tungstarta når den er kald. Jeg holder glødeknappen inne en go stund etter den har starta for da går den mye renere å ryker ikke fullt så ille

Endelig funnet ut av hva som var galt :)

InnleggSkrevet: 13/08/2011, 20:51
Norborg
Takk for mange tips.

Det som viste seg å være, var at dieselen rant tilbake i tank. Var en bitteliten lekk på inntur(på rører ut fra tanken, i tank armaturen(Rusthull)), som gjorde at den sugde litt falsk der. Så ikke dette hullet før jeg satt trykk på det. Og kje rart jeg måtte kinne lenge da. Nå har jeg kjøpt meg ny tank armatur og nå er den gulle god :) Starter meget lett både varm og kald og glødinga mi som jeg har feilsøkt på og gått over mange ganger da jeg trudde feilen lå der, byttet releer og plugger seff ser ut til å fungere utmerket. Nå er det bare å vente på kulda så ser vi hvordan den oppfører seg da :) :)

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 15/08/2011, 08:24
Ølle
Kan eg spørre om hva dette tankarmaturet kostet? Er ikke mye igjen av rørene mine inn på tanken heller :P

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 15/08/2011, 10:21
colormax
Nytt tipper jeg kjennes litt håpløst, men brukt i god stand tipper jeg ligger på 500 kr.
Mulig det er noen andre Nissan biler som har ting en kan bruke.
Behøver jo ikke ha pumpen nede i tanken så lenge det er en tilbageslags ventil i tanken.
Bare litt tanker rundt det: det beste er nesten altid det som skal være der orgenalt.

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 21/08/2011, 11:52
Norborg
nytt tankarmatur kosta ca 800kr nytt, hos nissan forhandleren :) Ingen upris det egentlig :)

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 22/08/2011, 10:26
colormax
Det var faktisk veldig bra, hadde ikke blit forundret om det hadde vert en 0 til :dance:

Re: Tungstarta Y60. 2.8L.

InnleggSkrevet: 22/08/2011, 18:18
torgersen
Kjøpte denne som jeg skal bytte på en kompis sin 99 mod y61, det kostet 3400 på nissan.