Side 1 av 1

2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 20/08/2011, 18:20
Globetrotter
Noen som har vært borti at det ene batteriet (venstre side) av de to batteriene som sitter i en Y61 Patrol 3.0 tar kvelden, mens det andre ser ut til å funke normalt??????????

Har noen issues med batteri her etter 4 uker parkering. Og de er ikke mer enn 2,5 år.... F...!

E

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 20/08/2011, 22:11
KLAA
Ene mitt tok kvelden for noen år siden.. kjørte en stund med bare et før det også sa takk for seg. la ikke noe mere i det enn at det ble to nye batterier og kontroll av lading og utlading. Dette er vel to år siden og ikke hatt noe problemer siden. Er jo helt normalt at hvis et batteri er dårlig så blir påkjenninga på det andre mye større. Kobler du ifra det dårlige så varer den "gode" lengere.

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 21/08/2011, 23:54
colormax
Bytt plass på bateriene og gjør det helst vår og høst, har du mulighet lad begge separat så du får begge orntlig opp, bruk aldri strøm ut fra venstre bateri. Dynamoen klarer ikke balansere bateriene oppp om det ene blir tømt. H side går greit men V side får du ikke opp igjen uten lading. har du ikke lader , kobl fra bateriet og bruk startkabler fra en annen 12V bil som lader bra 1/2 times tid så er du på nett igjen. tusen meninger om dette, men dette virker og da kan alle mene det de vil :-)

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 31/08/2011, 17:17
Globetrotter
Takk for svar! Ble en liten regnefeil på meg her... Batteriene mine er 5 år gamle, så det begynner vel å nærme seg forventet levetid, selv om jeg vanligvis forventer et par år mer en 5. I alle fall ble det to nye forseglede batterier på meg i La Paz, og jeg satser på at disse holder stand helt hjem og litt til(amerikansk merke produsert i Korea). Dermed har jeg faktisk byttet alle batteriene i bilen i løpet av turen... 3 stk (nå 4).

Når det gjelder de to batteriene som av og til oppfører seg litt ulikt har jeg selvfølgelig min egen teori. Det sitter en ganske tjukk kabel mellom plusspolene på de to batteriene, så hvor man kobler ting skal strengt tatt ikke ha noe å si. Likevel har jeg hørt om flere som "mister" venstre batteriet først. Så hva er forskjellen? Jo, Ett batteri sitter på "innsug"-siden, og det andre sitter like ved manifoilen. Det er STOR temperaturforskjell der batteriene er plassert, og det venstre vil stort sett alltid være ganske mye varmere enn det høyre. I etterpåklokskapens lys mener jeg å huske at jeg har etterfylt venstre batteriet et par ganger, men at dette ikke har vært nødvendig på det høyre. Så hva har jeg tenkt å gjøre for å bevare de nye lengst mulig, som colormax sier, bytt plass på batteriene regelmessig!

GT

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 25/09/2011, 17:07
datanisse
Nå har jeg fått "nesten" samme problem. Hos meg, så er det HØYRE som har gått. Kjerra lader som den skal, men jeg kan se på voltmeteret etter at jeg skrur av motoren at spenningen faller og faller til 0.
Så nå må jeg handle nytt batteri - ikke verdens krise.
Og så kommer det store spørsmålet, hvilket batteri bør jeg kjøpe til en bil med "normal" bruk.
For etter det jeg har skjønt; venstre batteri er "hjelpebatteriet", mens det høyre er "bruksbatteriet".

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 02/10/2011, 11:06
colormax
Kjøp 2 gode baterier når du først bytter. de fleste holder i mange år om du veksler dem vår og høst, eller hvertfal 1 gang i året, har god avtale på baterier om du trenger :-)

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 02/10/2011, 22:47
datanisse
Fikk en liten storeslem med det batteriet mitt ..... Løp og kjøpte nytt, lading over natten, og inn bilen. Spenning målt etter montering var 0. Og så viste det seg at det var multimeteret mitt som hadde batteriproblemer. Så i steden for et lite 9V batteri, ble det heller et stort 12V. Men for all del, bilbatteriet er fint det. :-) Føler at det er litt mere value for money på grunn av størrelsen. I alle fall en liten trøst ....
Og på trass, så har jeg IKKE handlet nytt batteri til multimeteret enda, nå skal det få ligge der en ukes tid uten strøm, bare som straff !

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 03/10/2011, 17:03
Globetrotter
datanisse skrev:Fikk en liten storeslem med det batteriet mitt ..... Løp og kjøpte nytt, lading over natten, og inn bilen. Spenning målt etter montering var 0. Og så viste det seg at det var multimeteret mitt som hadde batteriproblemer. Så i steden for et lite 9V batteri, ble det heller et stort 12V. Men for all del, bilbatteriet er fint det. :-) Føler at det er litt mere value for money på grunn av størrelsen. I alle fall en liten trøst ....
Og på trass, så har jeg IKKE handlet nytt batteri til multimeteret enda, nå skal det få ligge der en ukes tid uten strøm, bare som straff !


Typisk, Murphy's lov slår som regel til når man trenger det minst... Som vel er det "loven" omhandler...

Ellers mener jeg at det sitter en tjukk kabel mellom pluss-polene på batteriene i Patrolen. Det er dermed ikke snakk om hoved- og hjelpe-batteri, men at det da vil fungere som ett - 1 - stort batteri. Det vil da være en fordel (men ikke absolutt nødvendig) at batteriene er like for at de skal belastes likt.

E

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 03/10/2011, 20:37
colormax
Problemet er sikkert regulatoren så lenge bateriene er like , på spenningen går dette helt greit, men får du tømt ett av de ved for eks start hjelp til en annen bil eller direkte strøm til andre komponenter, som gjør att det får ulikt forbuk, vil det første bateri indikere at det er full ladet , og da får du alderig fylt opp det som mangler 10-20 30% av speningen, dette merker du somregelt ikke før du nesten ikke har start strøm på dette bateriet.
Seperat lading av bateriene funker også bra, eller du prioriterer lading på venstre bateri.
Men kobl av polene mellom bateriene når du gjør dette.
Det er fult lov å mene masse om dette, men i praksis virker tingene sånn. og dette har vi testett mange ganger ;-)

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 06/10/2011, 19:48
khmoe
Stjer tråden litt.
Begge batterien mine har tatt kvelden. de holde rpå strømmen max 1 døg. da vil den ikek starte mer.

Hvor får man kjøp billige batterier? Må jo ha 2stk, så er jo ikke billig.
Er biltema sine 70Ah batterie gode nok i en y60?

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 06/10/2011, 19:55
blåstrek
skiftet til biltema batteri på min for et 1\2 års tid sida ,fungerer greit dei, men trur dei er større en 70 A

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 07/10/2011, 00:17
colormax
khmoe skrev:Stjer tråden litt.
Begge batterien mine har tatt kvelden. de holde rpå strømmen max 1 døg. da vil den ikek starte mer.

Hvor får man kjøp billige batterier? Må jo ha 2stk, så er jo ikke billig.
Er biltema sine 70Ah batterie gode nok i en y60?

Har orntlige baterier til deg. tlf 98424481

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 07/10/2011, 06:56
KLAA
Kjørte lenge med 2 stk 95 ah batterier i fra biltema..... aldri noe tull med de. Har hørt at biltemas batterier har kommet ganske godt ut i tester. forøvrig så er orginalbatteriene til nissan patrol kun på 75 AH. Men de har ganske kraftig startkapasitet.. hele 760A . Har to slike i min.

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 07/10/2011, 07:18
colormax
Enig med Klaa, ingen erfaringer jeg hvet om som tyder på at biltema bateriene er dårlige.
Nå harvi faktisk brukt sånne dobbel instalasjoner i ett halvdt år hundrede eller mer uten større problemer, så løsningen er utprøvd og god, men ting som gjør att de mister balansen, det dreper systemet gradvis og skaper problemer. så ta strømmen ut fra høyere bateri :-)

Re: 2 batterier i Patrol

InnleggSkrevet: 07/10/2011, 09:03
stensth
Jeg kjører med 2st Optima Red i min blå, har ikke hatt noen problemer ennå og de er ju ikke så kraftige, 55 Ah trur jeg.