Side 1 av 2

Dekk å felg

InnleggSkrevet: 28/09/2011, 19:16
Patrol_Heintz
Så litt på rock crawler felger. Noen som har no mening om dissa felgene ? Og om noen har meninger om pro comp dekk ?

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 29/09/2011, 00:06
colormax
Ja hva skal du med det.
Alu felg er mye bedere :-)
og B/F er bedere og mye rimligere. du skal ha M/T atz i 38/x13,5 x15 med 12x15 m/t dekk på bilen din.

Dekk å felg

InnleggSkrevet: 29/09/2011, 00:15
Patrol_Heintz
Tørr jeg å spørre om hva det sånn ca vil komme på ? :P . Må jo gire ned bilen når det blir så stort. Hva kommer ned giring i pris ?

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 29/09/2011, 05:56
colormax
Blir jo fort litt penger av sånt som nedgiring . men tipper 8000 for deler+ eventuel spærre fremme om du ønsker det, egentlig ikke ofte en har behov for det men.
Så spørs det litt på egeninsatsen ved demontering, plokker du ut diff husa selv, så slipper du betale for annet en oppsettet, tipper ca 3000 kr , enten her hjemme eller i dk.
forundrer meg ikke mye om prisen ramler drastisk på kronhjul og pinjon om vi finner riktig sted å handle.

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 29/09/2011, 07:49
stensth
Er vel kun fjallasport på Island som har 5,42:1 til Patrol? Som er en grei oppgradering når man skall ha på 38"

Dekk å felg

InnleggSkrevet: 29/09/2011, 12:08
Patrol_Heintz
Åssen bil drivstoff forbruket egentlig når man har så 'små' dekk ? :p

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 30/09/2011, 01:16
colormax
Patrol_Heintz skrev:Åssen bil drivstoff forbruket egentlig når man har så 'små' dekk ? :p


Det blir fint Heintz, den bruker bare det den fortjener. :-)
Har kjørt fler av sånne mye , med riktig ut
vekslinger, og de går rett rundt litern på fornuftig kjøring.

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 30/09/2011, 07:41
stensth
Det er ju sån at vart fall jeg som kjører så mye per år, ikke kan ha en sån som vardagsbil vart fall. Før så bra tjener jeg ikke.
Men dom går og kjøre som Roger sier, straks over litern.

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 30/09/2011, 09:44
colormax
stensth skrev:Det er ju sån at vart fall jeg som kjører så mye per år, ikke kan ha en sån som vardagsbil vart fall. Før så bra tjener jeg ikke.
Men dom går og kjøre som Roger sier, straks over litern.

Tipper disse vanvittige safariene dine i det store utlandet gjør i det store utland, gjør større utslag en ett par DL på mila. regner en litt på den reelle kostnaden Stenseth. gjør vel ikke det store utslaget før en kjører mye km.
men altid gøy å ha bil som går på 0,4 Dl pr 100 km når en skal fylle drivstoff.

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 30/09/2011, 10:09
stensth
colormax skrev:
stensth skrev:Det er ju sån at vart fall jeg som kjører så mye per år, ikke kan ha en sån som vardagsbil vart fall. Før så bra tjener jeg ikke.
Men dom går og kjøre som Roger sier, straks over litern.

Tipper disse vanvittige safariene dine i det store utlandet gjør i det store utland, gjør større utslag en ett par DL på mila. regner en litt på den reelle kostnaden Stenseth. gjør vel ikke det store utslaget før en kjører mye km.
men altid gøy å ha bil som går på 0,4 Dl pr 100 km når en skal fylle drivstoff.

Kjøring fram og tilbake, Norge-Sverige utgjør ca 50 000km per år før meg. Så det er da vartfall fint og ha en som drar lite.
Klart att mine reiser utenlands koster penger og, men man skall ju ha det gøy medans man lever, ikke sant! :D
Tar man disse utenlandsreiser og legger på drivstoff, så skulle jeg gott kunne kjørt en Patrol med 54" ;) men jeg vill bruke litt penger på og se meg omkring i den vide værld.
Greit og fylle "billig" når en tanker 1-2 ganger i uka. :dance:

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 02/10/2011, 04:58
Globetrotter
Hey!

Min 2004 Y61 3.0 DDTi Automat gikk opp ca 20% på forbruk når jeg løfta 5 tommer og satte på 35x12,5 MT/R.
Gira ned akslinger til 5,42:1 og forbruket gikk ned ca 5%
Satte på masse stål for beskyttelse og laste opp med 500 kilo for tur, og forbruket gikk opp med ytterligere 20%
Bytta til 37x12,5 BFG MT KM2 og forbruket gikk ned ca 2% (da var jeg allerede på tur, så jeg har gode målinger). Dekka begynner nå å merke kilometerne, og jeg tror de er tilbake på omtrent det samme som 35" MT/R'ene (har ikke helt nøyaktige målinger da jeg har vært mye i høyden siste tiden. bruker litt mer der).
Totalvekt nå er mellom 3300 og 3500 alt etter hvor mye jeg har på tankene. Forbruk er 1,42 pr 10 kilometer!

No such thing as a free ride! :-)
E

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 02/10/2011, 10:12
colormax
Måler du ut fra telleberket på bilen eller gps, tipper du har et avik selv med nedgiring oog faktisk kjørte km.
de fleste Patroler viser nesten 10 km for lite, og dette tilsvarer jo 1 km pr viste 10 km, så da har en fort 10% avik.
Bare tenkte nevne disse aviks faktorene. feil km annen nedgiring større dekk, så en kan sikkert få både gode og dårlige erfaringer med fakta rundt dette.
globetrotters forbruk synes jeg høres veldig riktig ut. hadde bilen kjørt med 4,2l turbo så ville den sust iveg på ca 1l tipper jeg.

Dekk å felg

InnleggSkrevet: 03/10/2011, 00:00
Patrol_Heintz
Jeg blir ikke så mye klokere :p bilen min går ca 1.2-1.3 på mila nå. Kjører på 35 "" skal ha 37 eller 38 " på og skal gire ned . Vil jeg holde meg på samme forbruk da

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 03/10/2011, 07:58
colormax
Når du sier den går på 1,2 til 1,3l på mila, er det reelle mil eller spedometer mil , (så kjører jo du som ett lite svin også da) og så stopper du vel heller ikke bilen før noeen ber deg om det. alt sånt spiller godt inn på forbruket, spes de siste deseliterne.

Re: Dekk å felg

InnleggSkrevet: 07/10/2011, 21:28
Patrol_Heintz
det er mil på gps .. sier du jeg kjører gris :P bare vil at bilen skal kooose seg jeg på tur :P men hvis han skal fåsko seg på 38" og gå på 1.7 -1.8 kan han glemme det.


hvem tar på seg jobber me å bytte utveksling ?