ustabil vanntemp y-60



ustabil vanntemp y-60

Innlegg powerstroke » 13/11/2011, 23:11

Har en -92 y-60 2.8 som blir fort varm. Temperaturen holder seg ikke stabil og kan rett som det er gå opp mot det røde feltet.

Når temperaturen går oppover, så blåser varmeapparatet mer og mer kaldt.

Har bytta termostat, og tatt trykktest. Trykket holdt seg stabilt. Så da skulle det vel ikke være sprekt topp eller def. toppakning?

Har også lufta kjølesystemet. Satt den fra meg i en bratt oppoverbakke og lufta på lufteskruen. Ekspansjonstanken til kjølevæska virker tålig rein og fin. Oljenivået er der det skal være og det virker ikke som om olja er grå.

Har merket at når jeg setter fra meg bilen, selv med kald motor, så hører jeg det bobler. Tror det kommer fra ekspansjonstanken. Kjølevæska og regreim er nylig byttet.

Når den nylig var på eu-kontroll for et par uker siden ble det konstantert at det ikke var vann i eksos. Men ved kald motor synes jeg det kommer mye hvit røyk, men dette er vel normalt. Det er ikke tilfelle ved varm motor.

Kjøleslange fra toppen av radiatoren som går inn øverst på toppen kan jeg klemme helt sammen med varm motor, så det virker ikke som om det er noe unormalt trykk der.

Noen som har et tips å komme med?
powerstroke

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 8
Registrert: 09/11/2011, 00:51

Re: ustabil vanntemp y-60

Innlegg KLAA » 14/11/2011, 08:00

Når tempen går opp og det begynner å blåse kaldt i varmeapparatet... da blir vannet borte fra systemet. Mest sansynlig blir det da presset ut i eksansjonstanken. det sammen med boblinga du hører er et godt tegn på defekt toppakning og /eller sprekt topp. Trykket fra motoren presser vannet vekk fra kjølekanalene og opp i eksansjonstanken. Har hatt akkurat samme symtomene på min forige y60 2.8
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited


*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: ustabil vanntemp y-60

Innlegg powerstroke » 14/11/2011, 21:33

Ok, er det vanskelig å skifte topp og toppakning? Kan en 'bakgårdsmekaniker få det til?

Hva snakker vi i kostnader på deler?
powerstroke

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 8
Registrert: 09/11/2011, 00:51

Re: ustabil vanntemp y-60

Innlegg KLAA » 14/11/2011, 21:57

Er ikke vanskelig.. bare ta deg god tid og finn alt av data du kan på bl.a. momenter på bolter osv. samt registerreim oppsett.. Priser er usikkert, men søk litt rundt og hør med forskjellige firmaer og på nettet.
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited


*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron