2002 mod patrol

2002 mod patrol

Innlegg denon1560 » 15/12/2011, 01:32

Hei !

Vurderer å kjøpe en 2002 mod nissan patrol. 3,0 Diesel (158hk)
kmstand ca 200.000 Trenger ny familebil med god plass ! og ønsker en "evighetsmaskin" som ikke er full av problem

1. Hva må jeg se etter ? Hvilke feil er disse kjendt for ? Tenker på dyre påkostnader som dukker opp på ca 200.000km ?

2. Bilen heter Patrol GR , Hva står GR for ? hva betyr dette

3. Bilen er solgt ny i norge med "vinterpakke" hva inneberer denne vinterpakken ?

4. Hvor store dekk kan jeg settte på denne uten at det subber og tar borti skjermer? Bilen er orginal. (er ikke ute etter bling bling med lite gummi !) Noen som har til salgs ?

5. Det er mulig sette inn seter på denne neste år gratis, seter følger med . Er det noke problem ? Mye arbeid ?

Takker for alle svar på denne tråden !
denon1560

Nissan4x4 fan

Re: 2002 mod patrol

Innlegg PPB » 15/12/2011, 08:02

Hei

Eg har kun tommeltotter når det gjeld bil, men montering av seter har eg i alle fall fått til i min :?
Dvs, enkelt. Resten av dine spørsmål er det mange andre som kan gi betre svar på.

PPB
PPB

Offroader

Innlegg colormax » 15/12/2011, 09:42

Dekk kan du bruke inntil 35" på orge nal felg.
Setene kan monteres om den er kjøpt ny i Norge som du skriver.
Anbefaler deg ett hevesett på den.
Gr betegnelse for utrustning , interiør, modell.
kan sikkert skaffe deg alt av ting du trenger til denne bilen , til gode priser :-)
98424481
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg stensth » 15/12/2011, 09:55

Jeg har noen felg og dekk til salgs som passer din bil.
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver

Innlegg stensth » 15/12/2011, 09:55

Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver

Innlegg Tormod » 15/12/2011, 19:14

Skal du ha evighets maskin som bare går og går kjøper du ikke Patrol y61 og hvertfall ikke av den gamle, helst nyere enn 04. Har en 04 mod og synes det er mye problemer med disse.Og det er dyrt å fikse de.. Hadde heller titta litt på Pajero med 3,2 TD, kompis har en slik og den virker mye mer solid enn Patrolen og går mye bedre, det er en 2001 mod han kjøpte samtidig med at jeg kjøpte min patrol. I den tia har jeg bytta turbo og intercooler, div forstillings deler. Har slark i styresnekka, ulyder i akslingen foran med 4x4 innkobla, kommer sikkert til å dukke opp flere problemer. men er en god bil å kjøre, drar seg godt fram og de ser jo bra ut med heving og store dekk. har 33 på min.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Powel » 15/12/2011, 20:27

det nærmeste man kommer evighetsmaskin er etter min mening en landcruiser..
Kristoffer
D22- 00 mod- 2" Ironman- 33/12.5-15 Bf Mud - Arb vinsjefanger - Safari snorkel. Veltebøyle - *Solgt*

4Runner- 93 mod- 2"OME- 35/12.5-15 Cooper Stt- Safari snorkel- Tmax vinsj. *Solgt*

Kort Patrol 85 mod- 0" hevesett - 37/14-15 Irok Superswamper- Warn vinsj
Powel

Grøftas Konge

Innlegg Tormod » 15/12/2011, 21:47

Etter hva jeg har hørt så har de også hatt sine problemer, men ja de er nok ganske bra. Hadde nok blitt det på meg skulle jeg bytta ut patrolen.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 15/12/2011, 22:02

Patrol hadde et godt ras med motorer , av 3,0L som ble levert på begynnelsen av 2002 til 2004 ca, men disse tror jeg jevt er byttet til fordel for forbedret utgave, vært fal er det ikke noen som spør etter disse motorene lenger og det er riktig mange av disse bilene på vegen. Toyota har også sine motorproblemer, men Toyota har er kjent problemet og gjort noe med det , i motsetning til Nissan som overlater dette til brukerne.
når det gjelder akslene, så har Nissan Patrol uten tvil særdeles gode aksler, som faktisk få kan konkurrere med . min er faring på dette er at det er mangel på servise og godt vedlikehold som gjør størst skade på disse, verkstedene dropper også dette på servisene, erfarer vi.
Kort summering er følgende etter min mening.
finn en ordentlig bil med riktig servisehefte, betal heller litt ekstra for en godt ivaretatt bil. Kjør bilen til en Naf kontroll uansett hva selger sier. Det er billig investering. går bilen igjennom der uten feil og mangler er du godt på veg.
Kan ikke se det er noen fare ved å kjøpe en god Patrol, det er en meget god bil.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Powel » 16/12/2011, 00:04

enig i det roger, det viktigste er en velholdt bil!
Kristoffer
D22- 00 mod- 2" Ironman- 33/12.5-15 Bf Mud - Arb vinsjefanger - Safari snorkel. Veltebøyle - *Solgt*

4Runner- 93 mod- 2"OME- 35/12.5-15 Cooper Stt- Safari snorkel- Tmax vinsj. *Solgt*

Kort Patrol 85 mod- 0" hevesett - 37/14-15 Irok Superswamper- Warn vinsj
Powel

Grøftas Konge

Innlegg Tormod » 16/12/2011, 19:48

Bilen min har nå nesten komplett service hefte og jeg har skifta olje regelmessig både på motor og akslinger. Er ikke alt man råder med selv om servicene er fulgt, så er ikke helt enig i det Roger sier, men man behøver ikke være enig i alt. Kommer nok ikke til å kjøpe meg så ny patrol igjen om jeg kvitter meg med den jeg har. Sjøl om det har vært mye problemer med den jeg har så er det kvialt å kvitte seg med den for er jo gromme biler. ryker 3.0l så er det uten tvil 4,2 neste, men de er ikke skuddsikre de heller, mange som sliter med de nede i australia etter det jeg har lest på et australsk patrol forum.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg denon1560 » 17/12/2011, 06:28

Takk for mange gode svar!

Bilen har fullt servicehefte , har 2 eigere siden den ble levert ny i Norge.
Selger skal ha den på EU-kontroll nå før eg evt kjøper den.
Tenkte eg kunne ringe verkstedet og få dei til å ta ein ekstra titt over akslinger og motor, evt kompresjonstest av motor ?

slik eg eg forstår det så bør det også tas en NAF test.

Problemene er i hovudsak motor og på akslingene ?

Det første eg hadde tenkt å gjere var å bytte olje på akslinger / motor og automat kasse.
Hvilke akslinger skal eg bytte olje og hvilken type olje anbefales ? Hva slags olje er best på motor ?

Det første eg tenker på når eg leser gjennom alt er :
Bør ikkje dei fleste feila ha blitt oppdaget nå ? når bilen har nesten 200.000km på telleren , samt fulgt alle servicer ??

Korleis avdekker eg alvorlige feil når eg skal sta å sjå på¨bilen evt prøvekjøre den ?
Mulig å koble inn 4 hjulsdrift og legge over rattet gi gass ? vill vel få merket om akslingene har slark etc da ?
Evt andre ting som kan gjøres på stedet ?
denon1560

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 17/12/2011, 11:20

Det jeg leser nå, er at du er på veg til å gjøre akkurat den feilen de fleste velger gjøre, tru att en EU kontroll forteller deg noe om problemene som vil dukke opp i nær fremtid, kostnaden er ca 1% av kjøps summen og dropper du det, kan det fort koste deg det mange dobbelte. Dette gjelder generelt alle biler en skal kjøpe. er det bagateller som er feil, er det jo gode grunner til litt reduksjon i prisen når en skal gjøre en god handle, eller vertfall få det fikset.

På gir ville jeg prøvd bruke samme olje merke som er brukt tidligere.
Akslene er det vel greit å bare holde seg innenfor de oppgitte spesifikasjonene.
Men tipper tiden er inne for å pakke om fremakselen, for den er mest sannsynlig ikke gjort noe med.

Tormod.
Mange som ikke er helt enig med meg, og jeg forventer ikke att folk skal være det heller, får litt erfaringer siden jeg er borti mye ting og ser mye situasjoner, men ingen fasit på at det jeg synes og mener er alltid riktig nei.
Ser bare att veldig mange ryker på samme fil og kostnader på att de ønsker spare noen hundrelapper. vil ikke selger ha bilen på en tilstands vurdering, er det ekstra god grund til å være bekymret.
Jeg vet ikke om du kjørte en såen runde på bilen din Tormod ? men har du det, så har du vært den mest uheldige jeg vet om :Whistle:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 17/12/2011, 11:57

Hadde ikke naf test på min, men kjøpte gjennom forhandler og hadde 6 månders garanti, men var jo seff ikke noe som skjedde da. Var meningen at det skulle vært tatt en naf test, men blei med tanken. Men har vanskelig for å tru at de hadde oppdaga noe gæli med ic eller turbo ved denne testen.

Men om man kjøper en slik bil, invester i turbotrykksmåler med engang, olje og eksostemp måler er også noe man bør ha, noe jeg skal ha på min. Er problemer med at turboen går i overboost og kjører på alt for mye trykk, er noe med den vakumstyringa av turboen som ikke funker helt som det skaLønner seg å montere en overboost kontroller evnt en justerbar eller slik som jeg har som er fast, men den holder turboe trykket på maks 0,5. Sitter en enhet foran ved luftfilterboksen som bør byttes, har ikke gjort det sjøl,men skal er en ventil som er med på styringa av ladetrykket. Få sjekket IC om den er tett, de orginale er no ordentlig dritt, er den sprekkt får du fort problemer med turboen, er den sprekt kjøp ny i australia som er spesiall laga og mye sterkere. Min hadde bare gått 177000km når ting røyk, så ja en som har gått 200k burde det ha dukket opp slike feil på, men på en annen side begynner ting å bli slitt. Dysene er vel noe også som bør sjekkes, hadde mine hos minges universalservice og de fant ikke noe gæli med mine, så bør du bytte glødepluggene om de ikke er bytta for de blir visstnok porøse og da kan fragmenter løsne og forsvinne inn i turboen og ved verste tenkelige ødelegge turboen eller ventiler. Jeg har kjørt mobil 5-40w, men kjører comma olje som er samme som Mobil1, men unsett olje sjekk spesifikasjonene på olja de er mye viktigere enn merke på oljen.Står i instruksjonsboka hva slags spec olja skal ha. Og blokker EGR ventilen, den er bare til plunder og soter ned innsuget så du får ei seig guffe inni innsuget. dette er hva jeg har gjort også lært etter å ha kjørt Patrol, er et australsk Patrol forum som det står veldig mye interesant på, anbefaler deg å ta deg litt tid å lese litt der. Kommer opp mye mer spesifikke og tekniske ting der enn på forumet her.
http://www.nissanpatrol.com.au/forums/forum.php
http://www.patrol4x4.com/forum/nissan-p ... read-3064/
Han her har peil på patrol, og gjort mye med sin patrol.
http://www.chaz.yellowfoot.org/Patrol.htm
Er også en PDF manual om patrol som du kan laste ned, der står det mye om hva du kan gjøre og bør gjøre. mener det er han Chaz som har skrivi den.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 17/12/2011, 14:29

La oss vere enige om en ting, selger er intresert i å bli kvitt bilen uten for mye kostnader, enten det er firma eller ikke.
Derfor er det veldig viktig å få infoen om tilstanden på bilen, disse turbo tingene bør komme frem ved en orntlig kontrol.
En ting er om bilen er god nokk for å få kjøre ett eller 2 år til på vegen, men det gir ingen bekreftelse på denm totale helsen til bilen. til bilen.
Mange som er mye flinkere en oss til dette, så bare å komme med gode meldinger på dette :-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester