hva skjer hvs man blir stoppet med for store hjul?

hva skjer hvs man blir stoppet med for store hjul?

Innlegg snurresprett » 25/01/2012, 16:29

siden jeg er rimelig ny på dette, så lurer jeg litt på hva som kan bli konsekvensen dersom jeg blir stoppet av en fyr som henger seg opp i 35" på Patrolen?
snakker vi bot? mistet førerkort? må den bare vises på nytt?

hva eventuelt med forsikringen? snakker vi full avkorting og regress til meg på alt? eller hva?
snurresprett

Offroader

Re: hva skjer hvs man blir stoppet med for store hjul?

Innlegg Badatnicks » 25/01/2012, 17:52

Vil tro du får beskje om å vise biln hos BT, e du rikti heldi får du full teknisk kontroll.. Trur ikke d e stort værre..
Vet ikke sikkert, men d e d æ trur sjer..
Badatnicks

Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 25/01/2012, 18:03

Får mangellapp og må vise bilen på BT eller lokal politi stasjon, spørs om det er Politi eller BT som stopper deg. Poltiet bryr seg sjelden med dekk.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg snurresprett » 25/01/2012, 21:42

men inndratt førerkort og store bøter forekommer ikke?
snurresprett

Offroader

Innlegg KLAA » 25/01/2012, 22:49

ble stoppa av politiet for en stund side.. fikk da beskjed om å ta av vinsjen når jeg kom hjem fordi de ikke så skiltet foran.. kunne godt flytte skiltet ut på ene siden... bare det var synlig forfra.. hjula sa de ikke noe på.. spurte ikke etter vognkortet engang.. :)

Du kan ikke vise bilen hos politiet hvis du får mangellapp.. det er enten på et godkjent bilverksted eller som oftest hos biltilsynet.
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg galant 260 » 26/01/2012, 10:36

eller som min .ble vinka inn av polti med 35 dekk og ome ,dei lurte på om den var heva?fikk mangel lapp på mulig teknisk heva?dekk?den lappen har eg ramma inn på veggen.
galant 260

Offroader

Innlegg StianHdj80 » 26/01/2012, 18:26

Kom bort ein Politimann Midt under verste snøkaoset i fjor vinter, Han hadde just skudd avgårde en annen bil som ikke kom løs, eneste han sa te mæ va: Du æ faen mæ den lureste æ har møtt i dag! å så gikk an...

Blei stoppa a ei politidame å her just, på vei hjem fra ordentlig gjørmekjøring.. he he , spurte bare etter førerkort, og så la ho te: du må få vaska bilen!
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Tormod » 27/01/2012, 00:07

Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg mikke » 27/01/2012, 12:04

Ved mindre feil,så kan politiet foreta en kontroll. dvs hvis man feks har ulovlig sotefilm som skal av. ved tekniske ting har de som regel ikke teknisk kompetanse til å foreta noen kontroll.untatt dekk feks. av innleggene over her,så leser jeg at det bare bagatell å bli stoppet med heving/for store hjul. Og jeg kan være enig i at enkelte politi/bt kan være litt greie. men slett ikke alle. senest ifjor kom en meget god venn av meg kjørende ned fra sverige. noen mil inn på norsk side.så står to karer og vinker han inn. bt har kontroll. bilen en y60 ruller på 35 og 2 " heving. med skjermbreddere.Ifølge eier selv.så var det rett før de rev av seg håret.da dette var uhyrlige å kjøre med på norsk vei-. og her kommer da også reaksjonen.avskilting på stedet,med kjøreforbud. full visning hos bt. bot for ikke godkjente dekk foran og bak. ulovlig heving av bil.Totalsum 9000kr. så kan man regne med en del kroner i nye deler, avgift for kontroll.samt påskiltingsgebyr... billig? nei. og dette kan være konsekvensen- eller du KAN være heldig å ikke bli stoppet..eller møte en forståelses full person.
Ville tatt jobben med å kjøpe et godkjent hevesett. og størst mulig dekk som du får godkjent(31 eller 32") ,samt noe breddere. så setter du på 35 etter dette. da blir
reaksjonen i det minste mindre..
Vedrørende forsikringen.Hvis noe skulle skje. at du feks er med i en ulykke eller noe slikt. Da sitter man faktisk i en bil som ikke lenger er godkjent. bilen er ikke i samsvar med hva som står i vognkortet.Bilen er ombygd, ergo er det ikke den bilen du har forsikret lenger.
Det i sin tur betyr full regress. Hvis noen skulle betvile dette.så ta gjerne en tlf til forsikringselskapene...
mikke

Offroader

Innlegg snurresprett » 27/01/2012, 13:34

er det noen som har vært involvert i en skade? som faktisk kan bekrefte dette? har man godkjent heving og breddere så er man et stykke på vei.
man kan vel ikke gi avkorting dersom man ikke kan påvise at det var hjulene som var årsaken?

oppdatering:

Jeg har nå vært i kontakt med mitt forsikringselskap som forøvrig er Nemi! jeg begynte og forklare den hyggelige damen om Patr, heving, bredding osv.. mao hv en stor 4x4 er!!
hvorpå dama utbryter.. er den en slik Artctic Truck??? de er jo skikkelig kule og tøffe :roll: :roll: :roll: :roll:
dama skulle så undersøke om det var mulig og få med seg i forsikringspapirene at bilen gikk på 35". Hun bekreftet at dersom man skulle få en avkorting så måtte det kunne bevises at dekkene var skylda til alt ondt!
noen regress var det ikke snakk om. :dance:

Men hun bekreftet at den kunne komme avkorting dersom man mener at dekke hadde skylda! Jeg spurte da følgende : derso jeg torpederer en annen bil, rett og slett sovner bak rattet! vil jeg da få noen avkorting??
svar : nei det skyldes jo ikke dekkene.... :think:
snurresprett

Offroader

Innlegg snurresprett » 27/01/2012, 14:51

ny oppdatering!

fikk en telefon fra hyggelig dame i forsikringselskapet nå! på grunn av verdiøkning i forbindesle med skjermbreddere, heving og 35'' dekk så kan jeg betale 20% mer på forsikringen og få dette inn i forsikrings-dokumentene!
det vil da stå at bilen er forsikret med 35" hjul og på mitt spørsmål om jeg vil få noen avkortning dersom jeg er i en skade så sa frøkna: NEI!! :D

jeg poengterte at bilen var godkjent med dekkdimmensjon 275/65/17 og at jeg ville heller benytte dekkdimmensjon var 315/75/16, men var bekymra for avkorting ved skade.
Når det da stå i forsikringspapirene at den er forsikret med den dimensjonen? kan de jo ikke komme etterpå og si noe annet?
dama hadde konferert med teknisk ansvarlig hos NEMI forsikring!
snurresprett

Offroader

Innlegg mikke » 27/01/2012, 16:18

At bilen er forsikret med den dekkdimensjonen er greit.men bilen er fortsatt ikke godkjent av bt med den dekkdimensjonen. videre så må du også forklare til for
sikringsfolket at det ikke er snakk om en arctic truck.men en ombygd bil som ikke er godkjent med 35".uansett hva du har forsikret så hjelper det lite hvis bilen ikke er godkjent med det du har forsikret .Hørt med bt hva de mener om dette?hva som skjer i et skadetilfelle hvis bilen ikke er godkjent ombygd,men at det står at bilen er forsikret med 35".... Det er en grunn til at ombygging skal godkjennes av rette instans. nemlig bt.
mikke

Offroader

Innlegg snurresprett » 29/01/2012, 13:32

som jeg skrev over så er dette god kommunisert med forsikringselskapet! det er oppgitt orginal dimensjon, og hva jeg ønsker og benytte! Det er forklart at dette ikke er en Arctic Trucks. Jeg har forklart at heving og skjermbreddere er godkjent.
Hvorfor skal jeg høre med BT hva de mener om min forsikring? den skjønte jeg ikke helt?

virker også som om det er en liten generell missforståelse her om hva som skjer dersom det skulle oppstå en skade!
BT kommer ikke og sjekker hver enkelt skade! dersom det oppstår en skade på en eller annen måte så skal det være veldig alvorlig for at BT eller Politi skal komme. Det må være personskade. Ved en normal skade så skriver man skade skjema, og levere bilen til oppretting. Når den står der så kommer takstmann fra forsikringselskap og vurdere skadene. og med mindre de kan bevise at mine 35" er årsaken til skaden så vil det ikke skje noe som helst. Men nå har det seg sånn at jeg har fått skriftlig bekreftelse av forsikringselskapet at jeg ikke vil få noe avkorting uansett årsak. Kjører jeg uvettig og idiotisk så fortjener jeg en avkorting!

fordelen her er at jeg har hatt en dialog med forsikring selskapet. det kommer til og stå i papirene at bilen er ombygget med godkjent hevesett+breddere.
det står også at bilen går på en annen dekk dimensjon enn det som er oppgitt i vognkort! dimensjonen er 315\75\16, den er ikke godkjent og skrevet inn i vognkort men er innenfor breddere.

ifølge saksbehandleren hos NEMI så kunne hun ikke at de noen gang hadde gitt avkorting pga ureglementerte dekk osv

Mulig jeg er på vidda.. men men :)
snurresprett

Offroader

Innlegg snurresprett » 29/01/2012, 13:32

som jeg skrev over så er dette god kommunisert med forsikringselskapet! det er oppgitt orginal dimensjon, og hva jeg ønsker og benytte! Det er forklart at dette ikke er en Arctic Trucks. Jeg har forklart at heving og skjermbreddere er godkjent.
Hvorfor skal jeg høre med BT hva de mener om min forsikring? den skjønte jeg ikke helt?

virker også som om det er en liten generell missforståelse her om hva som skjer dersom det skulle oppstå en skade!
BT kommer ikke og sjekker hver enkelt skade! dersom det oppstår en skade på en eller annen måte så skal det være veldig alvorlig for at BT eller Politi skal komme. Det må være personskade. Ved en normal skade så skriver man skade skjema, og levere bilen til oppretting. Når den står der så kommer takstmann fra forsikringselskap og vurdere skadene. og med mindre de kan bevise at mine 35" er årsaken til skaden så vil det ikke skje noe som helst. Men nå har det seg sånn at jeg har fått skriftlig bekreftelse av forsikringselskapet at jeg ikke vil få noe avkorting uansett årsak. Kjører jeg uvettig og idiotisk så fortjener jeg en avkorting!

fordelen her er at jeg har hatt en dialog med forsikring selskapet. det kommer til og stå i papirene at bilen er ombygget med godkjent hevesett+breddere.
det står også at bilen går på en annen dekk dimensjon enn det som er oppgitt i vognkort! dimensjonen er 315\75\16, den er ikke godkjent og skrevet inn i vognkort men er innenfor breddere.

ifølge saksbehandleren hos NEMI så kunne hun ikke at de noen gang hadde gitt avkorting pga ureglementerte dekk osv

Mulig jeg er på vidda.. men men :)
snurresprett

Offroader

Innlegg mikke » 29/01/2012, 22:03

Nå skal jeg forklare det meget enkelt for deg.Det er IKKE forsikringsselskapet som bestemmer om bilen din er godkjent med ovennevte deler.Det er Bt eller en annen LOVLIG godkjent instans.(tuv,veritas) At du får i papirene at du har forsikret bilen med ovennevte deler er Ikke noe Jeg skal si på. Det som betyr noe er HVIS du havner i en ulykke.Gjerne med personskade.Da blir DIN bil tauet inn for en grundig sjekk. hvis du da tror at disse dekka ikke blir et problem er du rett og slett blåøyd.Også kan du gå i tenkeboksen å lure på hvorfor det ikke er mulig å få godkjent 35".. Eller at ting skal godkjennes hos bt og IKKE forsikringselskapet...
mikke

Offroader

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester