Side 1 av 1

Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 22/03/2008, 23:29
tab
Hei. Jeg er helt "fersk" på dette med 4x4 og teknologier.

Kan noen enkelt forklare prinsippet med frihjulsnavets funksjon. Hva er det, når bruker man det?

På forhånd takk! :D

--
TAB

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 23/03/2008, 20:32
Stig
Frihjulsnav gir deg mulighet til å frikoble framakselen når du kjører i 2WD. Dersom du har automatiske, så kan du titte i brukerhåndboken om hvordan de kobles inn. Dersom du har manuelle, må du ut å vri om. De er da gjerne merket "4WD" og "Free". Da er det bare å vri til en litenpil på sjalteringen stemmer overens med pil eller midten av teksten. Dette kan variere noe fra fabrikat til fabrikat av navene.

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 03/05/2008, 23:39
radiv
og grunnen for at d e der e for å spare drivstoff :D
drar litt mindre brennulja når ei kjøre ette landevegen,for då e d kje akslinga så følle med forran,går litt lettare rett å slett :D

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 04/05/2008, 02:13
colormax
radiv skrev:og grunnen for at d e der e for å spare drivstoff :D
drar litt mindre brennulja når ei kjøre ette landevegen,for då e d kje akslinga så følle med forran,går litt lettare rett å slett :D


Spare drivstoff er en ting, men det er mer for å spare akslene, ingen ting sliter mer på driv linjen en å gå uten motstand.

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 26/12/2008, 14:07
Kenneth32
Hm, jeg har mine manuelle nav i lock hele vintern jeg, men kjører jo ikke med 4x4 innkobla der det ikke trengs. Vil dette være skadelig på noen måte ? Dette er min 1. bil med manuelle nav. På Pajero'n hadde jeg autonav. Funka jo fint det også, men da var det dette med at jeg måtte stoppe helt opp før jeg la inn 4x4.

På Patrolen gir jeg på litt, også slakker jeg opp akkurat i det jeg drar i spaken. Kobler så mykt som pokker. Og ut igjen lar jeg den rulle uten belastninger, og det funker også fint....lydmessig og at spaken flytter seg lett og smidig.

Men er det noen ulemper eller forsiktighetsregler jeg må ta hensyn til ? Det fulgte ikke med instruksjonsbok til kjærra mi, så jeg famler i blinde med alt jeg foretar meg.

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 26/12/2008, 16:01
colormax
Du bør kjøre med inkoblede nav minst mulig om du ikke har den i 4x4 , aksler som går uten motstand slites veldig fort.

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 26/12/2008, 16:39
Kenneth32
Oki. Da skal jeg endre rutiner mtp nav og 4x4 her, tenker jeg 8)

Er jo greit å ikke kjøre filler av skiten også. Den begynner å koste meg nok penger allerede gitt :(

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 26/12/2008, 18:00
Patrol-laffen
:arrow: Da er vi flere som må legge om "vanene" med hensyn til 4x4 kjøring :think: Har priktisert det samme med å koblet ut og inn etter behov :mrgreen:

Re: Frihjulsnav

InnleggSkrevet: 07/01/2009, 01:31
Bjarne-Y61
Patrol-laffen skrev::arrow: Da er vi flere som må legge om "vanene" med hensyn til 4x4 kjøring :think: Har praktisert det samme med å koblet ut og inn etter behov :mrgreen:


Ja og nei, det må da belaste ganske mye på drivverket når 4x4 er på og bilen er på tør vei, tenker da ved skarpe sving, da er der jo stor forskell på rotasion inner og ytter hjul .. har hørt en kraftig ulyd, når jeg skulle pakere med 4x4 og manuelle nav,
men ok her i Trysil er der stort set sne på alle veie hele vinteren, så treng ikke og koble utt noe ofte :mrgreen:

er dette rett ell har jeg feil på fremakslen min :think: