Side 1 av 1

Nok et spørsmål om gløding på Y60

InnleggSkrevet: 15/05/2012, 22:45
Hanss1
Hei.

Har prøvd å lete litt på forumet men finner ikke noe godt svar på mine problemer..

Har en 91 Y60 som har dårlig gløding. De tre bakerste glødepluggene mot blokka var gåen når jeg kjøpte bilen så jeg byttet disse men de rauk igjen ganske så kjapt. Hva kan foråsake dette? Har målt på varm motor med kontakten til tempsensor frakoblet (for å få glødinga til å slå inn pga varm motor) og da var det strøm på begge glødeskinner i ca et sekund. Deretter ingen strøm

Tar i mot hjelp med åpne armer. Har ikke lyst til å bruke nye 1000,- på tre nye plugger hvis de ryker like fort

Re: Nok et spørsmål om gløding på Y60

InnleggSkrevet: 15/05/2012, 23:52
91patrol
Hei.
Mål speningen på skinnene ( kan også ta av lednigene og måle spenning på de), mener å huske at de tre bakerste bare skal ha 9v. etter gløding. Er delte skinner og det er veldig viktig at skiver og skinner kommer på riktig plass.

Re: Nok et spørsmål om gløding på Y60

InnleggSkrevet: 17/05/2012, 12:12
Hanss1
Skinner er montert riktig og plastchimser er på plass. Husker ikke helt spenning men tror vi målte 10v på begge skinner på forgløding og ingen spenning på ettergløding. Dette med tempsensor frakoblet.. Noe tar knekken på glødepluggene, men hvem vet hva som gjør det :(

Re: Nok et spørsmål om gløding på Y60

InnleggSkrevet: 18/05/2012, 14:42
Jørgen
Min erfaring er at når glødeanlegget på Y60 begynner å kødde, bygg om til manuell 12 volts gløding (6 like plugger og manuell bryter inni bilen). Har selv byttet plugger, rele, montert 12v glødekit til Y60, dynamo, starter og overhalt 6 stk dyser. Men bilen var fremdeles like kjip å starte. Har nå manuell gløding og det funker veldig bra. Koble utenom alt av eksisterende releer, 6 like 12v plugger, et kraftig rele som tåler 80 amp, og bryter inn i bilen.

Re: Nok et spørsmål om gløding på Y60

InnleggSkrevet: 26/05/2012, 21:32
jeepson
Jørgen skrev:Min erfaring er at når glødeanlegget på Y60 begynner å kødde, bygg om til manuell 12 volts gløding (6 like plugger og manuell bryter inni bilen). Har selv byttet plugger, rele, montert 12v glødekit til Y60, dynamo, starter og overhalt 6 stk dyser. Men bilen var fremdeles like kjip å starte. Har nå manuell gløding og det funker veldig bra. Koble utenom alt av eksisterende releer, 6 like 12v plugger, et kraftig rele som tåler 80 amp, og bryter inn i bilen.


Enig med glödesystemet. Du bestiller glödeplugger til Y61 Rd28T. Så tar du ledning for ström in å bryteren og i fra bryteren inn på relayet som styrer glödinga. På det relayet er 2 plugger. ein av dei to er i fra glöde klokkå inn i bilen. Den andre koblinga har svære ledninger. Du tar den koblinga med mindre ledninger vekk og setter ein ledning i mnus og den andre ledinga i fra ryteren inn der som dei mindre ledninge burde vær.. Så kobler du ut styringa som er i höygre side ved fötene der som passaseren sitter. Viss du vil ha bilder av det. så kan eg ta bilder for deg. Men du trenger ikkje å bytte nåke uten om dei glödepluggane. Orginal pluggane tåler max 6-7sec ström. imens 11V pluggane i fra Y61 tåler ström i minst 15sec ;)

Re: Nok et spørsmål om gløding på Y60

InnleggSkrevet: 01/06/2012, 21:53
Hanss1
Har kjøpt dette kittet http://www.dieselglowplug.com/product_i ... ts_id=2004

så får man prøve å få tak i koplingsskjema på originalsystemet så man finner ut hvilke ledninger som er hva.

Takk for hjelpen