Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR



Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 13/12/2012, 19:47

Hei. Har nå fått hjem Patrolen og er mer eller mindre klar for å begynne på den. Clutchen er dårlig og må byttes, samtidig som girkassa synger.

Det er mulig jeg ønsker å bytte girkasse i samme slengen, eventuelt må jeg leve med skjærende falsk sang fra girkassa.

Spørsmålene jeg har er disse:

1. Hvor høyt over garasjegulvet må nedre del av bilens karosseri være for å få ut girkassa? Bilen er en høytaker og garasjen er ikke altfor høy.

2. Hvordan er det lettest å bytte clutchen; ta ut motor eller ta ut girkassa?

3. Noen som har erfaring med Milner offroad sin clutch til £68 + frakt og mva?


Det kommer sikkert flere spørsmål etter hvert.


Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg colormax » 14/12/2012, 11:23

Er vel greit om du får bilen opp 70-100 cm ellers blir det trangt å jobbe
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 14/12/2012, 11:53

Takk for bra svar. Får gå ut å måle om det er mulig eller ikke. Har lite lyst til å stå ute og gjøre dette nå.

Edit: 70cm går sannsynligvis med et nødskrik. Satser på at dette er høyt nok til å få ut girkassa, så får jeg heller leve med at det muligens blir litt trangt å jobbe.

Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 14/12/2012, 12:35

Har visst noen spørsmål til: Ser i Haynes at det står at man skal ta av transfer kassa når man skal ta ut girkassa... MÅ man det, eller går det bra å la den sitte på hvis man er to stykker som gjør jobben? Har girkassejekk til å sette på vanlig garasje jekk tilgjengelig.

Hvis jeg velger å ta av transferkassa, er det da noen form for pakninger som må byttes? Fare for oljelekk?


Takknemlig for svar.


Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg colormax » 15/12/2012, 09:01

Kan ikke se noen grund til det, bare mer jobb etter min mening ;-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 15/12/2012, 09:33

Takk for nok et bra svar! Da prøver jeg å ta ned hele klumpen som én enhet.

L
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 15/12/2012, 09:39

Av 'akademisk interesse' lurer jeg likevel på om transferkassa sitter på en 'tørr splines' eller om det er olje mellom de to kassene?

Håper på svar.


Mvh L
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg Badatnicks » 15/12/2012, 09:57

Ingen problem, bortsett fra at den veier 7500kg(litn overdrivelse) å ta med gir/transfer i en del..
Har gjort dette flere gang.. Å la motorn stå der den hører hjemme..
Clutch fra milner er d heller ikke noe i veien me.. (Valeo av merke)
Har handlet mye fra milner å er storfornøyd. Svinbilli (i forhold t norske priser) og rask levering..
Ca 1 uke til Mo I Rana..
Badatnicks

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 17
Registrert: 16/09/2011, 13:37
Bosted: Mo I Rana

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 15/12/2012, 10:24

Takk for svar.

Så det er ingen olje mellom girkassa og transferkassa? Hvis den skal tas av er det bare å skru løs, støtte opp, skli bakover og ta den ned?
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 20/12/2012, 22:57

Det dukker visst opp enda flere spørsmål...

Grunnen til at jeg må bytte clutch er at clutchen slurer. Lurer litt på om dette på noen måte kan komme av dårlig hovedsylinder til clutchen?
Tanken er at det *kan* finnes såpass treghet i det hydrauliske systemet at clutchen fortsatt er noe påvirket/utløst... eller er jeg HELT på ytterste jorde med leire opp til drivakslingene nå?

Har tatt opp både hoved og slave sylinder; slavesylinderen virket fin og overhalt, hovedsylinderen var full av gjørme. Det er den ikke lenger.

Kan jeg ha såpass flaks at gjørmen i hovedsylinderen er årsaken til at clutchen slurer?


Håper som vanlig på svar.


Mvh Lochracness
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg 91patrol » 21/12/2012, 22:29

Er vel greit å teste det før du demonterer for mye. men har den først begynt å slure er det som regel ikke mye håp. Vil tro at om det blir noen form for treghet, vil det påvirke andre veien. Vanskelig å få den til å løse ut i form av unormalt hard pedal. Er du heldig kommer den ulyden også fra trykkplate/utløserlager. Hadde det selv en gang, en av de pinnene som utløser lageret går mot stod litt ut og skrapte på kanten av lageret.
91patrol

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 14/12/2007, 07:51

Re: Spørsmål om clutch bytte '90 2,8TD Patrol GR

Innlegg lochraceness » 22/12/2012, 10:36

Takk for svar. Er vel egentlig den konklusjonen jeg også har kommet til; clutchen må sannsynligvis byttes. Skal selvfølgelig teste før jeg gjør så mye mer.

Takk for tips om ulyd.


Mvh L
lochraceness

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 30/09/2012, 17:28


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester