Side 1 av 1
Olje på RD28T

Skrevet:
20/01/2013, 11:41
Parazitt
Hvilken olje skal man bruke på motoren/ bruker folk på den? Hel/del synt, viskositet?
Re: Olje på RD28T

Skrevet:
21/01/2013, 17:57
Jørgen
Fins vel ikke noe fasit på dette. Bruk den oljen du føler for. Kanskje fullsyntetisk på vinteren når det er kaldt og delsyntetisk på sommeren. Jo tynnere olje du fyller på Patrol, jo større sjangs får du jo for at oljen finner veien ut av motoren (svetting/lekkasje). Allikevel tror jeg nok det er fint med en tyntflytende fullsyntetisk olje når det er kaldt. Det står vel egentlig 5W40 i instruksjonsmanualen. Å stille spørsmål om olje på et forum, da er det vanligvis slik at en får masse respons. Masse synsing og meninger...
Jeg tror at om du kjøper Biltema eller Felleskjøpet, Castrol eller Mobil1 så er alt dette sikkert fin olje. Bare bytt ofte nok hvis du kjører mye.
Re: Olje på RD28T

Skrevet:
23/01/2013, 19:58
cider
hei. jeg bruker castrol 10w40 på den ene patrolen min denne er helt tett. patrol nr 2 bruker jeg 15w40 mineral da denne svetter mye med tynn olje.
Re: Olje på RD28T

Skrevet:
23/01/2013, 22:03
Parazitt
Har kjørt med 10w40 del synt på min. bruker ikke noe og er helt tett. Men snakka med Nissan i trondheim, de sa at de skulle ha helsynt på disse motorene. Tenkte og prøve det da, og håpe den ikke begynner og bruke/ lekke. i værste fall så får jeg bare gå tilbake
Re: Olje på RD28T

Skrevet:
23/01/2013, 23:10
cider
Når det kommer til disse gamle patrolene så tror jeg folk her på forumet og andre patrol entusiaster kan mye mere en de på nissan. jeg har hørt flest anbefale 10w40 delsyntetisk. i min instruksonsbok så står det at man kan bruke alt fra 5w40 til 15w40 hel/del og mineral. vil tro dette blir inviduelt fra motor til motor ettersom hvordan tilstand de er i.
Re: Olje på RD28T

Skrevet:
26/01/2013, 02:04
frank four by four
Jeg har fått vite at hvis man vil ha en turbo med kort levetid så skal man bare bruke helsyntetisk olje,det er bevist på gamle vw passat.
Jeg kjører på 15/40 mineralsk olje beregnet for anleggsmaskiner,og den fungerer bra uten svetting,men er noe tykkflytende med høyt oljetrykk ved minus 12 og lavere,men da har jeg igjen 2-4 bars trykk ved tomgang på varm motor