3" eller 2,5" eksos y60?



3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 20/01/2013, 13:19

Hei. hva gir best efekt av 2,5" eller 3" eksos på y60? Har 2,5" med gjennomstrømningspotte og en liten lyddemper bak på den ene patrolen min og det gjorde den mekbart sterkere. skal bygge ny eksos på den andre patrolen og lurer på om jeg skal gå for 2,5 eller 3"? Lurer også på om jeg skal ha en potte under eller om jeg skal kjøre rakt rør hele veien? Noen som har noe erfaringer om hva som funker best? Og om rakt rør har sjangs til og komme gjennom eu kontroll osv? Har også planer om og montere intercooler og k&n innsatsluftfilter. Hvis noen har oppskrift på helt annlegg hadde det vært helt konge. mvh 2xy60
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg KLAA » 20/01/2013, 14:13

Har 3" på min men kun en middels størrelse gjennomstrømningspotte.. funker knall. Har også hatt 3" uten potte, men det ble for støyete å kjøre med
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited


*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 3" eksos y60

Innlegg Jørgen » 20/01/2013, 18:52

Lang eller kort? Kopierte bare denne fra en tråd jeg fant, trengte noen flere klemmer for å få et tredelt anlegg. Kjøpte selv på Bilextra da Biltema Rud ALDRI klarer å ha alle delene en trenger inne. SIkkert litt dyrere men synes det var bedre å bare bestille det jeg trengte.

Her kommer oppskriften til 3" eksos på kort Y60. Lang y60 krever vel litt mer rør.

Kjøp inn følgende: 3stk 30grader, 2stk 45g, 2stk 60g, 1stk 90g, 0,5m rør, liten potte, stigeovergang 2,5-3", 1 U-klemme.

Fjern det orginale eksossystem med dertil egnet verktøy.(sag spett slegge gravemaskin eller annet)
Kapp løs de orginale festene fra eksos systemet, de trengs senere.

Sag løs 3kant flensen til turboen og fres den opp slik at 2,5" overgangen passer.
Kutt ned overgangen slik at ca 1cm gjenstår i begge ender.
Kutt vekk nesten hele moffen på den første.60grader bøyen.
Monter flensen og overgangen løst på turboen. må sveises litt skjeivt på for å passe. tre på 60 graderen og bøy den slik at den peker rett bakover parralellt med ramma. Punkt fast.
Tre på 2stk 30 gradere slik at man går klar av transfer og girlinkage.Tilpass orginal feste og punkt fast.
Tre på fleksibel del og punkt.
Kutt av moffen på 3dje 30g bøy og tre inni fleksibel del, tre på potten.
Tre første 45g inn i potten og tilpass orginalfeste til potten. Det bør skrå litt oppover. Vri å lirk allt sammen slik at det passer fint og punkt fast allt fremfor potten.
Tre inn 90 g og 2ndre 45 grader og sikt disse inn mellom tank og støtdemper. Punkt fast allt bak potten.
Så monteres ca 20cm rett rør og siste 60 grader. da bør du ende ut rett bak skvettlappen. Her monteres ønsket endestuss, eller la det være med bare røret.
Sveis fast siste orginalfeste bakerst.
Demonter hele anlegget og helsveis allt foruten fremre del av potta. Her brukes klemme.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 20/01/2013, 20:40

takk for svar. Jeg har y60 lang type. Men denne oppskriften funker vel delevis for det. Man kan vel også få kjøpt ny flens med overgang til 3"? er det dyrt? For mye støy med rakrør på vanlig vei kjøring, blir det så mye støy at det går over til og høres dumt ut istedenfor tøft til og med for de som er glad i mye lyd? Noen som vet om det er noe efekt forskjell på 2,5 og 3" da?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg KLAA » 20/01/2013, 20:48

Er nok minimal effekt forskjell på 2,5 og 3". Støy er jo en smakssak, men når en allerede kjører med store hjul, mye lys osv.. så bør en vel ikke tiltrekke seg mer oppmerksomhet fra onkel blå og vegvesenet med bråkete eksos :)
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited


*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 20/01/2013, 21:02

oki. Men er det stor forskjell på lyden fra 2,5 til 3" hvis man har likt oppsett eller? Ser den, men hvordan er det og gå gjennom eu kontroll med strakrør det er vel ikke like greit det heller?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg KLAA » 20/01/2013, 22:14

Nei den går nok ikke igjennom med raka rør :) Tror ikke det er så stor forskjell på lyden heller på 2,5 og 3" rør. Men kan ikke si med sikkerhet da jeg ikke har prøvd
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited


*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Jørgen » 20/01/2013, 22:41

Er det ikke slik at en gjerne anbefaler bruk av en liten lydemper bak for turboen sin skyld, var en som snakket om mottrykk eller noe sånt. Eller er dette uvesentlig på en gammal Patrol? Jeg kjøpte en oval Simonspotte (turbotight 25cm) fra Bilextra og ble faktisk overrasket over at det ikke støyet mer. Komplett tror jeg delene kom på rundt 2000 og da kosta potta 620kr.
På langkjøring med rake rør tror jeg du vil savne lyddemperen, men hvis du digger støy og bryr deg null om komfort er det sikkert midt i blinken.
Bare vær klar over at hvis bilen din har originalfjærer så blir det ganske trangt over bakaksel med 3", men det går akkurat! Bare pass på så ikke rørene tar i noe
Sist endret av Jørgen den 21/01/2013, 09:19, endret 1 gang
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 20/01/2013, 23:14

Har hørt snakk om motorttrykk jeg også, men da var det snakk om at noen mente 2,5 ga bedre effekt en 3" for det skulle være litt motstand igjen, hvis jeg ikke husker feil. vet ikke om det er noe i dette? Har orginalfjere på denne bilen. 2000 for deler da snakker vi ikke rustfritt vel? tenkte jeg skulle ha rustfritt jeg, da dette er en meget fin og dyr bil. Er rustfritt fra bil ekstra bedre en biltema?. eventuelt noen andre steder som har bra og billig rustfritt?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg KLAA » 20/01/2013, 23:49

Biltema sitt er ikke rustfritt, men aluminiumisert eller noe slikt.. uansett.. jeg kjøpte rør på biltema og sveisa selv.. kom på under 2000 kr med potte og har holdt veldig bra i 4-5 år
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited


*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Jørgen » 21/01/2013, 09:24

Dersom du ser på Bilextra sin side så har de hele katalogen på nett, eksosdeler mener jeg starter på side 137 og utover.Det er katalog nummer to du da trenger. De har rustfrie rør. 2000 kr var ikke rustfritt nei.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 21/01/2013, 19:03

ok. hvis jeg følger oppskriften på kort y60 trenger jeg bare ekstra med rør under bagasjerommet da? eller blir det noe annen forskjell også? er vel kanskje enkelt og kjøpe ny flens med overgang til 3" hvis det er og få tak i? sveiser jeg sammenannlegget i 2 eller 3 deler før jeg lirker det oppunder bilen?
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg Tormod » 21/01/2013, 19:12

Er på biler med hovedsaklig bensin motorer som skal ha litt motstand i eksosen. Turbo motorer skal ikke ha det, jo fortere man blir kvitt eksosen jo bedre.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg cider » 22/01/2013, 00:46

ok. da er den god ivertfall. da blir det 3" eksos.
cider

Offroader
 
Innlegg: 156
Registrert: 17/02/2012, 22:55

Re: 3" eller 2,5" eksos y60?

Innlegg tørst,y60 » 22/01/2013, 21:34

ja d er sant att jo fortere man bli kvitt eksosen så bli d bedre . men setter man på for stort å ikke har helt rette bøyene så kan man få turbulens i røret . så stort er ikke ofte bedre . 2,5" holder værfall til 200 hester . har hørt me flere tunere om dette å hørt flere som har sagt att d er viktig å ha størelse etter effekt . men vet d er flere som kjører me 3" å 2,5 " på 2,8 l patrol å sier ikke att noen av delene er dårlig . men er en liten risiko for turbulens me 3 " .
full gass
tørst,y60

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 77
Registrert: 14/10/2009, 23:54
Bosted: trøndelag

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron