Jeg tror ting er litt anderledes siden det hele tiden er folk som trenger disse motorene, det er vel ca 4 på venteliste for det nå. + 2 under oppbygning, men det er også mange av disse bilene
Finn.no gir vell også en pekepinne på dette.
regner med du har meste av din innformasjon fra dine venner i Fjellasport Island,(som forøvrig desverre er stengt og konkurs)
Diskuterte dette med Agnar (Fjellasport Island) og T Haug på brygga i Tønsberg i går.
Han mente 2,8l var bedre en 4,2l motoren
jeg kjenner til kun 1 stk 4,2 motor som er defekt. olje plugg skrudde seg ut.
Det han sa om 28l var at di byttet radiator på ca 50 000 km de setter inn større radiator. de monterer større vifter. de monterer intercoler, di stiller opp disel pompa.
han så også de fikk over 200 hk i denne 2,8 motoren uten å bytte disel pompe

og at den gikk fler 100 000km uten problemer.
noen fakta en ikke skal glemme, er generelt vedlikehold. riktig olje, service på dyser bytte kjøleveske, riktig kjøleveske. og sist men ikke minst aldri stoppe motoren med en gang etter større belastninger.
Topploket har litt trange kjøle kanaler.
Det bør jo også nevnes at tar man problemene når de kommer ,så er skaden mye mindre.
den begynner somregelt litt mitenklig på tempraturen , stiger fort men går ned igjen.
så begynner den å blåse vannet åver i exspansjons tanken, jeg mener at det somregelt begynner med topp pakningen/ dyser så kjører man videre, får mye varme på sylynder 5-6 ? neste trin er at dysen begynner å gi feil forstøving , som igjen fører til stor varme i deler på topplokket, som igjen fører til sprekker rundt ventil setene.
dette er lit av mine meninger rundt dette. det er sikkert mange her som har god kunskap rundt dette emnet, så kom gjærne med innspill.
Jo da det ordner vi.