Patrol Y61 Facelift?

Patrol Y61 Facelift?

Innlegg svinball » 04/06/2008, 00:49

Driver og lukter på Y61 fortiden.
Har lagt merke til at noen (De nyeste?) av Y61 har Y62 lykter og kansje kaross... :think:

Har dette noe verdi av noe slag? Koster de mer? Blir 3. håndsverdien om 5 år noe bedre?
Jeg er av den oppfatning om at Y61 ser bedre ut enn 62, men hvis jeg risikerer å tape mye penger på grunn av at 61 plutselig ser KJEMPEgammel ut i forhold...

Noen invendinger?

Ps: Noen tips om kjøp av Y61? Dårlige erfaringer? Eller er alt rosenrødt?

Kikka litt rundt på en hin dagen, syns det så mye ut som en Y60 under og i motorrommet. (Utenom motoren da).
Er den mye bedre å kjøre rundt i?
Og hvordan er motoren? Leste noe om ca 360Nm allerede ved 1800 o/min... :clap:

Takker for svar! :)
svinball

Nissan4x4 fan

Re: Patrol Y61 Facelift?

Innlegg colormax » 13/06/2008, 10:33

Y60 og Y61 er jo mye likke i konstruksjonen, samme med motoren Y61 kom først med 2,8L den har fungert greit den, så kom den med 3,0l som også er en grei motor etter 2002 :think: i Y61 er vell disse motorene brukt mest for å tåle de nordiske miljø krava, problemet med dette er vel at de fort kan føles litt under motoriserte, Den leveres også med 4,2L til de fleste andre i denne værden, noe som fungerer utrolig bra.
I Danmark er alle disse motorene i Y61 fra 99 til 2002-3 byttet på reklamasjon, dette skulle vist også vært gjort i Norge, :Whistle:
Y60 begynner jo å bli en gammel bil, men den har skjel og utrolig bygge potensial, det har heldigvis Y61 arvet , ser faktisk ut til at detaljene bare er forbedret, og ikke endret så mye som andre bilprodusenter har gjort,
Dette gir mulighet for å bygge kjempe bil for relativt lite penger.
på spørsmålet om pris forskje i forhold til nye endringer på bilen, så er vel det en kjens gjærning at nyere modeller er mer salgs venlige.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Rett til himmels » 15/06/2008, 03:02

Liten rettelse: Y62? Hva er det?
Y61 og 3 liter fra 2000 til beg. av 2003 (før face lift i 2003) = en del svakheter, men(!) de kommer ikke frem før man prøver å trimme motoren. Uten trimming er de ikke noe å være redde for.
Rett til himmels

Brukerens avatar
Amatør

Innlegg colormax » 15/06/2008, 07:59

Spørs om du ikke tar litt feil her, med denne motoren.
Det er jo alment kjent at dette er en motor som gikk på reklamasjon intil ca 150 000 km. eller x antal år.
problemt er var vell om en kjørte pent, eller ingen store påkjeninger så holdt motoren .
brukte man bilen til større belastninger så ble det problemer. Men da fikk de fleste ny motor på garanti fra Nissan.
Nissan motrene er generelt meget bra, men det virker som noen under vurderer kjøle behovet på de bakere sylynderne.
En del dansker endrer dettev så de får nytt kjølevannet inn lenger bak på topplokket, noe som gjør at det minsker sjansene for sprekker i topploket.
Både på Navara og Patrol virker det som det er de to bakere sylynder det skjer noe med,( om det skjer noe) enten det er topp pakning eller sylynder problemer.
Siden det er fler som jobber på Nissan her og sikkert har god kunskap rundt dette, så er vi åpene for korigeringer her.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Rett til himmels » 19/06/2008, 01:42

Skulle likt å fått et skikkelig å ærlig svar vedr. de motorene her fra en som skrur de til dagleg, ja... Litt mye rykter og lite fakta ute å går tror jeg. Ikke bra.
Rett til himmels

Brukerens avatar
Amatør

Innlegg colormax » 19/06/2008, 12:15

Jeg tror ting er litt anderledes siden det hele tiden er folk som trenger disse motorene, det er vel ca 4 på venteliste for det nå. + 2 under oppbygning, men det er også mange av disse bilene :idea:
Finn.no gir vell også en pekepinne på dette.
regner med du har meste av din innformasjon fra dine venner i Fjellasport Island,(som forøvrig desverre er stengt og konkurs)
Diskuterte dette med Agnar (Fjellasport Island) og T Haug på brygga i Tønsberg i går.
Han mente 2,8l var bedre en 4,2l motoren :idea:
jeg kjenner til kun 1 stk 4,2 motor som er defekt. olje plugg skrudde seg ut.
Det han sa om 28l var at di byttet radiator på ca 50 000 km de setter inn større radiator. de monterer større vifter. de monterer intercoler, di stiller opp disel pompa.
han så også de fikk over 200 hk i denne 2,8 motoren uten å bytte disel pompe :?: :?: :?: og at den gikk fler 100 000km uten problemer.
noen fakta en ikke skal glemme, er generelt vedlikehold. riktig olje, service på dyser bytte kjøleveske, riktig kjøleveske. og sist men ikke minst aldri stoppe motoren med en gang etter større belastninger.
Topploket har litt trange kjøle kanaler.
Det bør jo også nevnes at tar man problemene når de kommer ,så er skaden mye mindre.
den begynner somregelt litt mitenklig på tempraturen , stiger fort men går ned igjen.
så begynner den å blåse vannet åver i exspansjons tanken, jeg mener at det somregelt begynner med topp pakningen/ dyser så kjører man videre, får mye varme på sylynder 5-6 ? neste trin er at dysen begynner å gi feil forstøving , som igjen fører til stor varme i deler på topplokket, som igjen fører til sprekker rundt ventil setene.
dette er lit av mine meninger rundt dette. det er sikkert mange her som har god kunskap rundt dette emnet, så kom gjærne med innspill.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg mixgas » 20/06/2008, 14:41

For 3,0L motoren er dette dokumentet et bra sted å starte.
http://users.on.net/~aschulze/ZD30/ZD30 ... Colour.pdf

Pass på at motoren ikke får for mye drivstoff, da vil eksostemperaturen stige, mao hold luftmasse måleren ren. En god forsikring er å montere eksostemperatur måler slik at man får indikasjon på om noe er galt og dermed har dette under kontroll.

Når det gjelder 2,8L motorene så er min erfaring også som Colormax sier, generellt robuste motorer. Svakheter er vel topplokk og oljelekasje på oljepumpen i forkant av veivakselen som ofte kommer på ca 100K km.
mixgas

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest