Dumt plassert demper på styring ?

Dumt plassert demper på styring ?

Innlegg Bjørn-biolog » 13/06/2008, 21:29

Hei. Jeg har nettop kjøpt en patrol 2001 model, min første patrol :D . Har lagt merke til en tåpelig montert støtdemper på styringen.
Rett bak forakselen er det et stag som forbinder hjulene med hverandre, hvor man stiller spissingen på hjulene. På dette staget er det sveiset på et "øre" og på undersiden av dette er det festet en støtdemper. Dette gjør at støtdemperen stikker ned ca 7 cm under forakselen og dermed er den første som treffer bakken om du kjører i dype hjulspor og lignende.
Resten av bilen er jo bygget flat og fin under, for nettopp å tåle terrengkjøring. Ser for meg at det første som skjer i terrenget (har kjøre-erfaring fra Australia) er at denne huker i bakken, bender eller vrir staget og vips har jeg forstilling som Charlie Chaplin.
Dette kan da ikke være rett? Det ser ikke ut som jeg kan montere demperen på oversiden av øret da den vil kollidere med differensial klokka... Har jeg uorginale deler? Kan jeg ta vekk hele demperen?
Fint om noen kan hjelpe en "Patrol-fersking".
Bjørn-biolog

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Re: Dumt plassert demper på styring ?

Innlegg Bjørn-Erik » 13/06/2008, 23:01

Hei Bjørn :hand:
Det hørtes litt merkelig ut med plasseringen av styredemperen på paralellstaget.?!
på min 99/00-mod. (alldeles helt lik bil) sitter styredemperen foran akslingen..., montert mellom styrestaget og panhardstaget...
det laveste punktet blir da omtrent midt på framakslingen....
Mulig dem har laget extra feste så du kan bruke to dempere....
Bjørn-Erik

Grøftas Konge

Innlegg colormax » 13/06/2008, 23:13

Fint om du kan legge ut et bilde av det, skal ta en titt om jeg finner noen bilder om hvordan det pleier være, Bjørn Erik har muligens det tilgjenglig.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg mixgas » 14/06/2008, 12:31

Originalt sitter styredemperen mellom draglinken i enden mot styresnekka og panhard staget. Om det sitter styredemper på paralell staget er denne uorginal. Trolig montert for å løse problem med risting i rattet mellom 80-100 km, som er et vanlig problem på disse bilene, dette kan løses på andre måter.
mixgas

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg Bjørn-biolog » 14/06/2008, 21:18

Takker for svar.

Det stemmer at jeg har to dempere, en ved styresnekka som normalt + denne.
Da kan jeg kansje bare fjerne den? Problem løst?
Hva gjør man da ved eventuelle vibrasjoner? Monterer en større demper ved snekka?

Bjørn
Vedlegg
S5000036.JPG
demper front
S5000037.JPG
demper front2
Bjørn-biolog
Bjørn-biolog

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 14/06/2008, 22:58

Regner med at den fra styresnekka er en standar demper, er bilen nyere en 2003 skal det klare seg med denne demperen om du bytter til en ome demper og ikke har mer en 35"
Byttet denne demperen på tilsvarende bil i dag, han hadde samme problemet som deg, kjørt i stykker.
skal du fortsat ha 2 stk dempere må festet flyttes opp. grei sak det da.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Rett til himmels » 15/06/2008, 02:57

Du finner løsningen på det problemet her: http://www.offroad.no/forum/index.php?s ... 3362&st=60 men må ofre litt svingradius.
Rett til himmels

Brukerens avatar
Amatør

Innlegg colormax » 15/06/2008, 08:05

Det var der han hadde vært å fått den montert :idea: . han parket gulv.no var montert på samme måte som din Kåre.
men den bilen fungerer faktisk tilfreds stillende med en demper, etter bekreftelsefra eier.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg mixgas » 15/06/2008, 11:55

Risting i rattet er et vanlig problem på Patrol, en kraftig styredemper vil bare kamuflere problemet. :bang:
Vil du skifte demperen anbefaler jeg OME eller Iron Man.

Ved avballansering bør felgen spennes opp i bolthullene og ikke i senterhullet som er normalt. Ikke så mange dekkverksteder har dette vektøyet, Holmen bilgummi oslo er en av de.

Puss vekk evnt korrosjon på anleggsflaten for felgen på både felg og br skive.

Ved tilltrekking av hjulet så bør felgen sentreres med 3 stk mutter med kon først før de sylindriske muttrene monteres og trekkes til, VIKTIG !

Kontr. slakk i hjullagre, dette fikset hele problemet på min forrige Patrol.

kontr slakk i styrelagre (kingboltlagre), særlig nedre.

Fremre foringer på casterstag

Panhardstag foringer.

Støtdempere foran, org. dempere med mer enn 50K km kan bare skiftes. Kjøp Koni Heavy track eller OME.

Når disse tingene er sjekket ut så er vogna i orden, er på min andre Patrol selv.
mixgas

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 15/06/2008, 20:32

Klarer vi å kamuflere det så er jo mye gjort, men helt enig med deg i fremstillingen her. Det er nok viktigere å behandle sykdommen,en smerten her, uten tvil.
Men plutselig så kommer dette også på nye biler.
Personlig mener jeg G/Y MTR dekka.har hjulpet mye på dette problemet.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg mixgas » 15/06/2008, 23:19

Ja ingen tvil om at disse bilene er følsomme på urunde dekk.
Det du sier er at MTR dekkene har bra kvalitet på rundhet, trenger ikke sommerdekk ennå men må ha vinterdekk å felger til høsten.

Min bil har gått 40K nå å jeg kjenner at hele forakselen av og til får svingninger som føles som vibrasjon, 4 nye Koni ligger å venter i garasjen å org. demperne er på vei i søppla.

Forreseten Colormax, hadde du Light force lamper til salgs ?

Jan
mixgas

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 16/06/2008, 00:03

Bare å si fra med dekk det ligger på lager klart for levering.
Koni er jo kjente som meget gode dempere, men vi har brukt OME på de fleste bilene, mye biligere og gode tilbake meldinger på det.
Kan skaffe disse lampene, men har bare 4 stk på min egen bil nå, må vel nesten ha de vell :wink:
skal være bra lamper dette sies det.
tlf 97616000
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Bjørn-biolog » 19/06/2008, 00:33

Tusen takk for gode råd og informasjon.

Siden det virker som demperen er uorginal, fjernet jeg demperen i dag og drog på prøvetur. Noen svake vibrasjoner ble det, men bare en anelse, ikke mer. Synest bilen holdt like stø kurs som før, men merker mer til ujevnheter i veien (rattet lever litt mer). Merket ingen "sjøsyke" symptomer som beskrevet på offroad.no. Det kan virke som demperen er montert bare for "det lille ekstra" i komfort. Kommer neppe til å sette den på gjen, problem løst :clap: Skal få sjekket ballanseringen til hjulene snart og vurderer å bytte til nye støtdempere. Må få inn noen månedslønner først.....

Nok en gang takk for hjelpen :D
Bjørn-biolog
Bjørn-biolog

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg Rett til himmels » 19/06/2008, 01:46

Rett til himmels

Brukerens avatar
Amatør

Innlegg colormax » 19/06/2008, 12:53

OME demperen er jo mye større. så det kan skyldes dette. jeg lurer litt på om kamber kaster foringene/Vinkelen kan ha litt betydning her. det er jo bare en instilling siden det variererfra bil til bil.
Flere y61 klarer seg godt med en demper andre , må ha 2. mulig det har noe med løfte høyden å gjøre.
standar 3" går greit,
til 42l 3" 2 stk dempere ?? i grense land+-
4" da starter ristingen 2 stk demere
5" da må vi ha 2 stk stk dempere
om du har 35 eller 37 virker ikke ha betydning.
vi kunne jo kompensert vinkelen med senking av innfestingen i rammen , men det liker ikke gutta som bestemmer dette heller ikke 4-5" heving da :D
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester