Orginal høyde på y61 + masse annet.

Orginal høyde på y61 + masse annet.

Innlegg Roadrunner » 18/07/2013, 17:27

Har en -04 y61 som jeg syntes er litt overfølsom for hull og dumper i veien. Litt vanskelig å forklare men det kan virke som demperene enten er for harde eller gående, så jeg lurte på å bestille noen nye. Er litt usikker på om bilen hevet, jeg har på 32" hjul å dem ser egentelig litt "små" ut. Det er masse plass over hjula. Er det noen som har en orginal bil med orginal hjulstørrelse som kunne målt fra senter nav på bakaksel og opp til hjulbue?

Å har noen tips på dempere eller hevesett som ikke blir for stivt?

Styredemper, hva er å anbefale?

Hjul- kjøpt nye Larzon Classic II felger og nye BF mud km2 dekk ifjor, har avbalansert dem 2 ganger men blir ikke kvitt risting. Har prøvd dem på 2 biler. Er det dekka eller felgene?

Chip/tuning- noen som har prøvd og kan anbefale noe?

Jeg lurer på mye rart så jeg er takknemlig for alle svar:)
Mvh Geir
Go-bilen er -91 260 2,8td
Arbeidsbilen er -89 160 3,3td
Under restaurering -90 y60 2,8td
Roadrunner

Nissan4x4 fan

Re: Orginal høyde på y61 + masse annet.

Innlegg Jørgen » 20/07/2013, 10:29

Hei, det er vel ikke sikkert det er dekka dine som forårsaker ubalansen, jeg ville ha sjekka forstilling, foringer og armer etter slakk. Ikke minst knokkelhuset og kingboltlagre. Har du rørt eller hatt ut disse lagrene? Viktig at de blir smørt opp med fett en gang i året så det ikke går tørt/ruster.
Med 32 tommere bør du absolutt investere i en kraftigere styredemper. Har selv kjøpt fra Danmark (Nordkystens 4x4) og kjøpte Ironman fjærbedringssett (2"heving)+ nye foringer til castorarmer foran og styredemper.
Er kjempefornøyd med Ironman! Funker godt i skogen, bra flex og behagelig på asfalt og vei.
Chip/tuning, grovere eksos ville ha gjort underverker.. Det er stor forskjell på standard eksos og gå opp til 2.5/3 tommer. Blokkere EGR er enkelt, løsne 2 skruer og sette inn en plate, fikk både lavere drivstofforbruk og turbo som spoler tidligere. EGR kan du lete etter på ebay
PaTROL 160
Jørgen

Offroader

Re: Orginal høyde på y61 + masse annet.

Innlegg Tormod » 21/07/2013, 12:53

Tviler på at det er dekka dine som nevnt, sjekk alt av foringer osv, er alt ok så bør du få sjekka spissinga. Min hadde de samme problemene som du nevner og fikk justert spissinga så blei det en helt ny bil å kjøre.
Ironmann funker fint, eneste store ulempen med de er at dempere og fjører ruster noe helt sinnsykt. Har hatt på mitt sett nå i ca 3 år og det ser ut som om det har sitti på i 20år.
Om du skal begynne å klusse med denne motoren så for all del monter turbotrykksmåler, eksostempmåler og oljetrykksmåler. Dette for å ha kontroll på hva som skjer, disse motorene er veldig følsomme for slike ting som å blokkere egr ventilen osv. Ved å gjøre dette så vil turboen lade mer og lettere gå i overboost og da kutter den ladinga. Ville ikke satt på noe chip el lignende, da disse motorene ikke tåler det om det blir justert riktig.
Om du velger å gjøre noe forandringer sett deg ned og les div tråder om temaet i Patrol4x4.com Mange som har havarert disse motorene, jeg sliter med å få min til å fungere skikkelig etter turbo bytte. Om motoren fungerer så ikke gjør så mye dill dall med den, grøvere eksos og blokkering av egr er greit for egr kokser igjen innsuget.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester