Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft



Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 07/08/2013, 22:30

Jeg har nettopp bytta intercooler på min Patrol 2000 mod, ZD30 motor, da intercooler og slanger var lekk som en sil.

Måtte av med en slange i dag, da så jeg en oljefilm inne i slangen fra turbo til intercooler og videre til innsug.

Skal det være sånn, eller skal jeg bare vente på et turbohavari nå?

En annen ting er at jeg har dårlig motorkraft. Jeg sliter i bakkene og den ryker noe. Sammenheng?
Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg colormax » 08/08/2013, 09:59

Ikke unormalt att det ligger litt olje film der nei.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 08/08/2013, 14:29

Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg inge.t » 08/08/2013, 14:44

jeg vasket min luftmassemåler med electroclean (ikke WD-40 eller 5-56) dette hjalp veldig. vet ikke hvor lenge det virker, men har funket bra i over en måned nå
Inge Thormodsen
NISSAN PATROL GR 3.0 DI
JN1TESY61U0009858
inge.t

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 19
Registrert: 16/05/2013, 23:55

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg Tormod » 10/08/2013, 22:28

Det at disse bilene går som en dass er ganske vanlig. Flere som klager inkludert meg, er ikke noe kraft i det hele tatt. Har litt tro på at eksos vil hjelpe noe. men er nok et eller annet med styringa på turboen som gjør dette. Muligheten er også at innsuget er såpass koksa igjen pga egr ventilen.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 12/08/2013, 18:52

Takker for innspill Inge og Tormod.

Skal sjekke luftmengdemåler.
Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg Tormod » 12/08/2013, 22:04

Kan også kødde til litt den sensoren som sitter kobla til gasspedalen. Min har begynt å fuske nå, av og til er det ikke respons på gassen.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 12/08/2013, 23:44

Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 15/08/2013, 21:58

Da har jeg koblet til en turbotrykksmåler, midlertidig.

Den viser et turbotrykk på ca 0,8. Det må vel kanskje være normalt trykk?

Tormod: Har min bil den gasspedalsensoren som du viser til? Jeg har en 2000 mod mot din 2004 mod.
Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg Tormod » 17/08/2013, 23:14

Ganske sikker på at den har samme gasspedalsensoren som min ja. 0,8 er nok ganske normalt tror jeg, mener disse australierene kjører på 14-16psi. men husker ikke helt sikkert.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg odelien » 19/08/2013, 19:59

min ligger på 0,6-0,9 ca.. litt ujamnt.
Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader
 
Innlegg: 207
Registrert: 12/11/2007, 20:01
Bosted: Hallingdal

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 21/08/2013, 11:03

Da har bilen vært på et verksted for feilsøking. Og resultatet var nedslående....
De kunne teste de fleste sensorer og følere, og de så ut til å være i orden. Mekanikeren mistenker dieselpumpe, men kan verken bekrefte eller avkrefte dette, da diagnose porten gir signal på tomgang, men ved turtallsøkning forsvinner signalet...

Jeg har vært i kontakt med NAF for juridisk bistand, de opplyser at: "Du har etter Forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år". Så man får se om dette utvikler seg til å bli advokatmat eller om det løser seg i minnelighet.
Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg Tormod » 21/08/2013, 22:14

Må gå ann å måle trykke dieselpumpa gir ut ved både tomgang og ved turtallsøkning. Dette må vel importør ha noe data på hva skal være. Men har hørt at dieselpumpene på disse motorene ikke holder veldig lenge. Veldig redd for at det er problemet på min også. Hold oss oppdatert om videre utvikling på dette.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 23/08/2013, 22:15

Skal gjøre det, Tormod.

Det blir neppe å skje så veldig mye på ei stund nå. Jeg har reklamert pr mail til bilforhandler i dag. NAF opplyser at de har 10 virkedager på å svare.
Ellers har jeg fått beskjed fra NAF om å ikke reparere noe. For det første har forhandler krav på å (forsøke å) reparere, for det andre har jeg ikke krav på å få det refundert. Så akkurat det siste sier i klartekst at jeg ikke får tilbake utlegg på ny intercooler (ca kr. 9 500) og feilsøking (ca kr 5 500). Litt surt, men men...
Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

Innlegg FrankWS » 27/08/2013, 20:35

Da har jeg fått en hyggelig telefon fra forhandler ang min reklamasjon. Jeg fikk beskjed om å sette bilen inn på verksted til merkeforhandler for feilsøking på selgers regning. (Bilforhandler som solgte meg bilen er ikke merkeforhandler). Det er bare litt uggent at jeg har fått time FREDAG 13 september... Men får håpe det går bra likevel.

Men det er en ting jeg har fått litt problemer med nå. Den "skyter" av slangen på selve innsuget. Har kjøpt skikkelige slangeklemmer fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... mme-33212/
og gjort reint både slange og rør med tynner Jeg sjekket turbotrykket tidligere med en midlertidig tilkoblet turbotrykksmåler. Når jeg ruset bilen, sto parkert, var turbotrykket på ca 0,8 bar. Tok turbotrykksmåleren inn vinduet for å prøve under kjøring. Da viste den hele 1,5 bar... Har hørt tidligere om noe variable greier på turboen til denne bilen.
Hvordan fungerer dette?
Er det skadelig for motor å kjøre med dette turbotrykket?

Edit: Ser linken til slangeklemma ikke fungerte, men søk på artikkel nr: 33214.
Frank
LA5MSA
FrankWS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 27
Registrert: 19/10/2007, 23:58

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester

cron