Side 1 av 2

Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 07/08/2013, 22:30
FrankWS
Jeg har nettopp bytta intercooler på min Patrol 2000 mod, ZD30 motor, da intercooler og slanger var lekk som en sil.

Måtte av med en slange i dag, da så jeg en oljefilm inne i slangen fra turbo til intercooler og videre til innsug.

Skal det være sånn, eller skal jeg bare vente på et turbohavari nå?

En annen ting er at jeg har dårlig motorkraft. Jeg sliter i bakkene og den ryker noe. Sammenheng?

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 08/08/2013, 09:59
colormax
Ikke unormalt att det ligger litt olje film der nei.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 08/08/2013, 14:29
FrankWS
colormax skrev:Ikke unormalt att det ligger litt olje film der nei.


Fine ting colormax! Da er turbohavariet avlyst.

Da er det bare å finne ut av hvorfor bilen går som en dass... Har verkstedtime først om et par uker.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 08/08/2013, 14:44
inge.t
jeg vasket min luftmassemåler med electroclean (ikke WD-40 eller 5-56) dette hjalp veldig. vet ikke hvor lenge det virker, men har funket bra i over en måned nå

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 10/08/2013, 22:28
Tormod
Det at disse bilene går som en dass er ganske vanlig. Flere som klager inkludert meg, er ikke noe kraft i det hele tatt. Har litt tro på at eksos vil hjelpe noe. men er nok et eller annet med styringa på turboen som gjør dette. Muligheten er også at innsuget er såpass koksa igjen pga egr ventilen.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 12/08/2013, 18:52
FrankWS
Takker for innspill Inge og Tormod.

Skal sjekke luftmengdemåler.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 12/08/2013, 22:04
Tormod
Kan også kødde til litt den sensoren som sitter kobla til gasspedalen. Min har begynt å fuske nå, av og til er det ikke respons på gassen.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 12/08/2013, 23:44
FrankWS
Tormod skrev:Kan også kødde til litt den sensoren som sitter kobla til gasspedalen. Min har begynt å fuske nå, av og til er det ikke respons på gassen.


Skal sjekke den. Takker.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 15/08/2013, 21:58
FrankWS
Da har jeg koblet til en turbotrykksmåler, midlertidig.

Den viser et turbotrykk på ca 0,8. Det må vel kanskje være normalt trykk?

Tormod: Har min bil den gasspedalsensoren som du viser til? Jeg har en 2000 mod mot din 2004 mod.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 17/08/2013, 23:14
Tormod
Ganske sikker på at den har samme gasspedalsensoren som min ja. 0,8 er nok ganske normalt tror jeg, mener disse australierene kjører på 14-16psi. men husker ikke helt sikkert.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 19/08/2013, 19:59
odelien
min ligger på 0,6-0,9 ca.. litt ujamnt.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 21/08/2013, 11:03
FrankWS
Da har bilen vært på et verksted for feilsøking. Og resultatet var nedslående....
De kunne teste de fleste sensorer og følere, og de så ut til å være i orden. Mekanikeren mistenker dieselpumpe, men kan verken bekrefte eller avkrefte dette, da diagnose porten gir signal på tomgang, men ved turtallsøkning forsvinner signalet...

Jeg har vært i kontakt med NAF for juridisk bistand, de opplyser at: "Du har etter Forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år". Så man får se om dette utvikler seg til å bli advokatmat eller om det løser seg i minnelighet.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 21/08/2013, 22:14
Tormod
Må gå ann å måle trykke dieselpumpa gir ut ved både tomgang og ved turtallsøkning. Dette må vel importør ha noe data på hva skal være. Men har hørt at dieselpumpene på disse motorene ikke holder veldig lenge. Veldig redd for at det er problemet på min også. Hold oss oppdatert om videre utvikling på dette.

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 23/08/2013, 22:15
FrankWS
Skal gjøre det, Tormod.

Det blir neppe å skje så veldig mye på ei stund nå. Jeg har reklamert pr mail til bilforhandler i dag. NAF opplyser at de har 10 virkedager på å svare.
Ellers har jeg fått beskjed fra NAF om å ikke reparere noe. For det første har forhandler krav på å (forsøke å) reparere, for det andre har jeg ikke krav på å få det refundert. Så akkurat det siste sier i klartekst at jeg ikke får tilbake utlegg på ny intercooler (ca kr. 9 500) og feilsøking (ca kr 5 500). Litt surt, men men...

Re: Oljetåke fra turbo og dårlig motorkraft

InnleggSkrevet: 27/08/2013, 20:35
FrankWS
Da har jeg fått en hyggelig telefon fra forhandler ang min reklamasjon. Jeg fikk beskjed om å sette bilen inn på verksted til merkeforhandler for feilsøking på selgers regning. (Bilforhandler som solgte meg bilen er ikke merkeforhandler). Det er bare litt uggent at jeg har fått time FREDAG 13 september... Men får håpe det går bra likevel.

Men det er en ting jeg har fått litt problemer med nå. Den "skyter" av slangen på selve innsuget. Har kjøpt skikkelige slangeklemmer fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... mme-33212/
og gjort reint både slange og rør med tynner Jeg sjekket turbotrykket tidligere med en midlertidig tilkoblet turbotrykksmåler. Når jeg ruset bilen, sto parkert, var turbotrykket på ca 0,8 bar. Tok turbotrykksmåleren inn vinduet for å prøve under kjøring. Da viste den hele 1,5 bar... Har hørt tidligere om noe variable greier på turboen til denne bilen.
Hvordan fungerer dette?
Er det skadelig for motor å kjøre med dette turbotrykket?

Edit: Ser linken til slangeklemma ikke fungerte, men søk på artikkel nr: 33214.