Motor spørsmål 2.8 - topp og veiv

Nissan Patrol Y61, 2,8 - ca 240 000km på telleren
Har hatt et topp havari på bilen. Endemutteren på kammen har skrudd seg ut og kammen kommet i u synk.
Har tatt av toppen og funnet en knekt ventil og to bøyde... Styrepinne på kammen er brukket og etterlatt et krater på enden av kammen.
1- kan kammen repareres? (metallsprøyt, sveis, eller?)
Den knekte ventilen har laget et hakk i stempel, det har ikke gått hull på stempel, men et millimeter dypt spor etter kanten på ventilen.
2- bør jeg bytte stempel? I såfall, må jeg ta alle og er det noe ekstra som må gjøres i samme slengen?
I prossessen med å ta av toppen oppdaget jeg stor dødgang i veiva. Om jeg drar reimhjulet helt ut (mot radiator) og presser helt inn ( mot gear ) så er det 0,5cm dødgang.
Såvidt jeg har lest meg til bør veivlager byttes.
( http://www.milneroffroad.com/nissan/pat ... ng-set-std )
3- må jeg splitte motorblock fra gearkasse for å bytte disse lagrene? Pr nå står blokka i bilen. Topp og bunnpanne demontert. (den står ikke på bukk...)
Er det fornuftig å ta kostnaden med å fikse topp, stempel og ev. slakke vs. å kjøpe en brukt motor?
Eksempelvis her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... trol+motor
4- Om jeg går for å bytte disse delene, er det andre ting som absoludt bør gjøres i samme slengen?
5- Finnes det leverandører på motordeler i Norge, eller er det nettbestilling som gjelder?
Forøvrig fant jeg en grei manual for en tidligere motormodell her:
http://leo4x4.nl/Nieuwe_map/nissan%20pa ... manual.pdf
Berre
Har hatt et topp havari på bilen. Endemutteren på kammen har skrudd seg ut og kammen kommet i u synk.
Har tatt av toppen og funnet en knekt ventil og to bøyde... Styrepinne på kammen er brukket og etterlatt et krater på enden av kammen.
1- kan kammen repareres? (metallsprøyt, sveis, eller?)
Den knekte ventilen har laget et hakk i stempel, det har ikke gått hull på stempel, men et millimeter dypt spor etter kanten på ventilen.
2- bør jeg bytte stempel? I såfall, må jeg ta alle og er det noe ekstra som må gjøres i samme slengen?
I prossessen med å ta av toppen oppdaget jeg stor dødgang i veiva. Om jeg drar reimhjulet helt ut (mot radiator) og presser helt inn ( mot gear ) så er det 0,5cm dødgang.
Såvidt jeg har lest meg til bør veivlager byttes.
( http://www.milneroffroad.com/nissan/pat ... ng-set-std )
3- må jeg splitte motorblock fra gearkasse for å bytte disse lagrene? Pr nå står blokka i bilen. Topp og bunnpanne demontert. (den står ikke på bukk...)
Er det fornuftig å ta kostnaden med å fikse topp, stempel og ev. slakke vs. å kjøpe en brukt motor?
Eksempelvis her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... trol+motor
4- Om jeg går for å bytte disse delene, er det andre ting som absoludt bør gjøres i samme slengen?
5- Finnes det leverandører på motordeler i Norge, eller er det nettbestilling som gjelder?
Forøvrig fant jeg en grei manual for en tidligere motormodell her:
http://leo4x4.nl/Nieuwe_map/nissan%20pa ... manual.pdf
