Var på vei hjem fra ferie i dag , kjørte ut fra et kryss(dro på 600kg henger) Dro på sånn tåli, og i det jeg legger inn 5. gir mister jeg all kraft. Trør inn clutchen og trykker speeden i bånn flere ganger men bilen sviver bare på tomgang.. ventet litt mens jeg rant så trykket jeg den i bånn et par ganger til ,,,fusket litt og kom litt blå røyk,, så sviver den bare på tomgang. skjer ingenting når jeg trykker på speeden. Stoppa og daua bilen. så da jeg starter igjen kan jeg ruse den i ca 10- 20 sek før den igjen bare sviver på tomgang. Hvis jeg holder speeden i bunn så øker turtallet kanskje med 100omdr , så det er jo ikke helt daut. Når jeg ruser den rett etter den er startet, så ryker den blått over 3000 og den fusker litt. men etter litt detter den ned på tomgang (som sagt øker kanskje 100 omdr hvis jeg holder inne speeden.) Min første tanke var turbo men tror nå det er en el feil. Tenkte litt på potentiometeret på speedpedalen, men da ville den vel ikke virket noen sek etter start? Kan blårøyken skyldes reserveprogram? Bilen er chipet så tenkte på om det var den som kødda seg, men ende vendte under dashbordet uten å finne no tuningboks(tidligere eier sa det var satt en tuningboks der ett sted), så jeg midtenker at det er gjort inni hjernen.(Var masse kabler som var skjøtet inn rett etter stikket på hjernen) Så til slutt måtte vi gi opp langs veien å bli tauet hjem..med henger.......av en toyota

Noen som kan ha no anelse om hva det kan være? Veldig takknemlig for tips

Dette var på søndag, når jeg startet den i dag, mandag, så er det det samme(kan ruse den litt etter start ,så sviver den bare på tomgang)..men idag etter litt så detter turtallet til ca 500 omdr og så etter litt stopper motoren

Nå har jeg byttet luftmengdemåler og da virker den igjen! Men har et fuskeslag mellom 2000 og 2500 og et mellom 2500 og 3000(dette har vært en stund men vet ikke hva det kan være)
Nå her jeg skiftet diesel og luftfilter og det hjalp veldig.. faktisk.. men den er veldig treg på opptrekket..fins det fler filtre(forfilter eller filter på pumpa)? kanskje tett kat.?