Har vært ute og cruiset White Rim Trail, så det er vel på sin plass med litt bilde-posting...
White Rim er en tur som er beskrevet som Moderat (terrengmessig, altså..). Det betyr at en original dugandes 4x4 BØR komme gjennom turen med en erfaren sjåfør. Ikke så vanvittig ekstremt altså, men det var faktisk et par plasser jeg var glad for litt ekstra klaring og grep, spesielt med tanke på alt stasjet jeg drar med meg rundt. Måtte blant annet hjelpe en eldre kar med å stripse fast "his under-body protection plates" (noe plast greier under støtfangeren...) på en Honda SUV av ett eller annet slag. Lå igjen noen slike plast-detaljer her og der... Selve turen kan i teorien kjøres på en dag (i hvert fall med motorsykkel), men det er anbefalt og campe underveis. Utfordringen er gjerne at campene på midten blir booket flere måneder i forveien. Min løsning ble å dukke opp på en tirsdag midt på dagen, og booke to netter, da på campene som ligger relativt nært start og slutt. Brukte i prinsippet tre dager (evt en halv + en hel + en halv), og det er jo helt ok å ta seg tid når man er på slike steder.
Første etappe tok meg fra et høyt platå ned til det som de kaller the White Rim. Som navnet sier er dette en slags kant, eller rettere sagt et lag med lyst (og litt hardere) fjell som lager en formasjon med canyon’er rundt mesteparten av førstnevnte platå. Trail’en går stort sett langs kanten av dette.
Første dag gikk stort sett uten de store tekniske utfordringer, men man kan vel si at veistandarden er skikkelig dårlig. Eventuelt bra... Muscleman Arch ligger også rett ved trail'en. Som tatt ut av en Indiana Jones film, og man må selvfølgelig gå over..... (yup, det er laaaangt ned)
Fineste campen jeg hadde på turen var Candlestick (men Murphy’s var helt rå om noen har tenkt å prøve å booke for neste år....), Campene fungerer slik at man kan være en gruppe (opp til en 4-5 biler, tror jeg) på hver camp, men det er bare en “booke’er” pr camp, noe som betydde at jeg som reiser alene hadde campen for meg selv. Et par av campene har 3-4 slike spot’er, men de fleste har en eller to. På Candlestick var jeg eneste sjel i mer en en mils avstand. Helt nydelig! Men det hadde jo selvfølgelig vært moro å dra en gjeng også.
Siste dagen kommer man helt ned til Green River, og følger denne et stykke. Trailen avsluttes ved at man klatrer opp på platået igjen, og den som tror at Trollstigen er bratt kan tro om igjen!
Har også vært ute og lekt i Moab's litt barskere løyper

GT