Budapest-Bamako 2012



Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 30/11/2011, 11:46

Nå er det snaue seks uker igjen til vi startet løpet i Budapest.
Det er ikke tvil om at hvilepulsen ligger over normalen. Spesielt med nyhetene om kidnappede europeere i Mali. Område disse gruppene holder seg til er i nord Mali og Mauritania.... Vi skal gjennom Mauritania. Sikkerthet er viktig for arangørene, og den Mauritanske hæren følger løpet med 3000 mann!! Så vi får håpe på det beste :prey:
Vi er i full gang med innkjøring av ATVer og annet utstyr, men det føles ikke som listen blir kortere enda..

Her er en link til rekonoseringen for løpet. Det ser utrolig spennende ut!
http://youtu.be/dLMVw1ARuXg

Husk at dere kan følge oss på Facebook også!
https://www.facebook.com/pages/The-Norwegian-Quad-Company/204014952957402
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 03/12/2011, 21:02

Dette har vært en flott uke!
På torsdag var vi på MC Oslo og hentet kjøreutstyr, hjelm, støvler osv. (Bilder kommer snart). Det er viktig at vi har komfortabel og solid utstyr når vi skal sitte så mange timer på ATVen. Alt utstyret er bestilt fra Spare Parts Service og levert av MC Oslo.
Vi har brukt mye tid på å finne de riktige tingene. Bare det å ha en god hjelm som holder støyen ute, kommer til å gjøre dagene mye lettere. Skulle uhellet være ute så er vi godt pansret fra topp til tå, (bank i bordet)...Tusen takk til Kåre, Frode og Marius på MC Oslo for glimrenede service; Det er altid hyggelig å komme innom dere!

I dag har vi hatt en lærerik dag hos Rune "Liadammen" Nilsen i Skiptvedt. Ingen av oss har noe særlig kunskap om det å skru på ATV, og da er det fint å få hjelp fra en av veteranene i miljøet. Vi takker og bukker! :-) Vi fikk en god gjennomgang av syklene og fikk med oss mange fine tips. "Må gjøre/skaffe"-listen har også blitt lengre.
Det blir nok flere turer ut dit før avreise, som ikke er mange ukene unna.... :dance:
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 15/12/2011, 11:07

ITP Bajacross dekkene fra Norsk Maskinutvikling er hentet og satt på Tomm sin ATV. Det ser knallbra ut :-) Takk til Lillebror MC i Ås for hjelp med å få lagt om og Dekk 1 på Sem for spacere. Etter å ha kjørt litt med disse dekkene skal de balanseres, og da er en ting til huket av listen :-)

Det er mye som skal gjøres før jul og en fyldigere oppdatering kommer snart :D
Vedlegg
bilder re  januar  2012 0g utover 338.jpg
Bilder fra Ferno Norden
bilder re  januar  2012 0g utover 343.jpg
bilder re  januar  2012 0g utover 346.jpg
bilder re  januar  2012 0g utover 348.jpg
bilder re  januar  2012 0g utover 351.jpg
bilder re  januar  2012 0g utover 350.jpg
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 20/12/2011, 23:09

Da har vi så vidt begynt å summe oss etter en travel helg. Vi har oppnådd mye, noe som ikke hadde vært mulig uten mange fantastiske mennesker.
Lørdagen startet vi med en handletur. Diff-olje, girolje, motorolje og ikke minst fett til å smøre opp i alle bauer og kanter.
Trond prøvde ut det nye kjøreutstyret, og er knallfornøyd med jakke, bukse, hjelm og støvler. Tøffingen syntes vinterhanskene var litt kalde, så det blir kanskje polvotter på han.
Før vi hadde fått summet oss var vi to timer for seint ute med å levere Tomm sin ATV i Horten hos Ferno Norden. Der skulle vi begynne jobben med å sette på ekstra lys og fiffe litt på strømopplegget. Grunnen til at vi først leverte den ene sykkelen, var at vi skulle på ventiljusteringskurs hos Rune Broom Nilsen i Askim på søndagsmorgenen. Det blir en logistikkabal når vi har gode hjelpere over hele østlandet.
Bilde
Ventiler på Can AM 800r by The Norwegian Quad Company, on Flickr
Etter en relativt rask sprint fra Oslo til Tønsberg...som vi kom på skulle vært Horten, møtte vi Roger Brekke. Vi satt igjen ATV'en og etter en kjapp kaffe, bar det igjen til Oslo i en om mulig enda raskere sprint. Trond sin Seat er utrolig rask til å bære så mye preg av å være... av det rimelige slaget.
Når han hadde hoppet av satte jeg kursen hjem i hans bil, og fant ut at kløtsj er god ting å bruke når man girer... (konsekvensen av bil med automatgir og mye ATV kjøring)

Bilde
Lights at Ferno Norden. by The Norwegian Quad Company, on Flickr

Søndagen kom brått, og vi møtte Rune i Askim for ventilkursing. Det virker lett når man står sammen med en proff, og vi håper at vi husker alt. For hver gang han «kremtet» for at et deksel var litt kronglete, så regner vi med at vi bruker ca. en time ekstra. Etter et par timer med tips og triks satte vi igjen kursen mot Ferno Norden i Horten, der Roger og Per Tore var i full gang med montering av lys.
Det ble en meget hyggelig ettermiddag og vi kommer til å synes godt på veien!

Bilde
Lights at Ferno Norden by The Norwegian Quad Company, on Flickr

Etter å ha festet lys, laget braketter og lagt opp all kabling på begge ATV'ene....rettelse... etter å ha prøvd å hjelpe Roger og Per Tore med å feste lys, lage braketter og lagt opp all kabling på begge ATV'ene, stod vi overfor neste logistiske utfordring. Hvordan få to ATV'er og en bil på fergen over til Moss?
Resultatet ble at jeg kjørte den ene sykkelen de trehundre meterne frem til fergen, Trond kjørte etter. Jeg hoppet inn i bilen og han rygget full spiker tilbake til den andre ATV'en, som jeg så kjørte frem. Nå hadde de begynt å slippe på biler og min ATV stod i veien. Jeg hoppet over på den og kjørte på fergen, forbi fergemannen som stod med verdens største Hva-faen-blikk og armene ut. Han ble ikke mindre forskrekket av at jeg kom løpende av fergen igjen, men fem minutter seinere satt vi å drakk kaffe og var godt fornøyd.

Bilde
Lights at Ferno Norden by The Norwegian Quad Company, on Flickr

Vi takker Rune, Roger og Per Tore for en fantastisk helg! Uten sånne gode hjelpere som dem hadde ikke turen vært mulig!
Vi husker også på våre kjære som må tåle at vi er borte mange timer og er litt fjerne når vi kommer hjem. Takk til dere også!

Bilde
Lights at Ferno Norden by The Norwegian Quad Company, on Flickr
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg colormax » 21/12/2011, 00:18

Takker for en hyggelig helg gutter, har tatt runde og ordnet brytere + nye merker. Da er det heldigvis ikke så mye igjen , før syklene er ferdige :dance: .og da blir det GOD -JUL :-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 27/12/2011, 21:27

I morgen skal vi å se på bil som vi kan kjøre til Budapest for så å selge den igjen her hjemme. Det blir den billigste løsningen for oss.
Ellers er er det meste av verktøy og førstehjelpsutstyr kjøpt inn. Satellittelefonene fra Norsk Satellittelefon AS kommet i posten. Det blir en ekstra trygghet for oss.
Mer info om telefonene kommer snart!

Vi holder også på å sette opp en satellittracker sånn at dere kan følge oss på veien.

Fortsatt God jul allesammen!
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg colormax » 01/01/2012, 13:01

Litt forsmak på ørken kjøringen :-)
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... aMTWJFaG4#!
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 03/01/2012, 00:33

Heisann!
En liten oppdatering her. Nå tikker dagene raskt mot avreise. I morgen skal vi til Ferno Norden og sette på resten av lysene og fikse strømmen.
Resten av delene har kommet til Moflaten, så det blir en tur ned til dem og sette på HD fjærer og alu-A-armer. Da begynner ATVene å bli klare...
Ellers er pakkingen av førstehjelp, campingutstyr osv snart ferdig. Vi har funnet ut at den billigste måten å frakte ATVene er å kjøpe en varebil, kjøre ned, sende den hjem med sjåføren vår, aka faren til Trond :D , så selge den igjen. Bilen er kjøpt rimelig fre Spare AS på Kongsberg ( se http://spare.no/Spare/Velkommen.html )De har også satt på hengerfeste og lar oss låne henger gratis 8)

På fredag skal vi på "God Morgen Norge" på TV2. Det blir på Karl Johan med ATVene :dance:

Travel uke med andre ord.

Vi holder også på å sette opp en Spot Tracker, sånn at dere kan følge oss på mesteparten av turen. Det vi også bli daglige oppdateringer av FB siden vår.
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg colormax » 03/01/2012, 02:59

Flinke gutter vi sees på Ferno ca kl 1600 håper vi blir ferdige i morgen , med alt :-) spesielt viktig å få på ordentlig reklame :-))
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 09/01/2012, 21:19

Heisann!
Nå går avreise fra norge straks!

Du kan følge oss på http://share.findmespot.com/shared/face ... I99JLgoGqK
fra klokken 22 i kveld!!!
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 15/01/2012, 13:39

Etter en någet forsinket avgang fra Norge, grunnet “last minute shopping” og snø. Ikke bare snø, men årets første snø... med andre ord østlandet står stille, kom vi oss endelig avgårde klokken kvart på tolv om kvelden.
Sverige var som vanlig lite spennende, og litt etter solen hadde stått opp kom vi til noen hyggelige gutter på “Superdæk” i Danmark (se video). Der ble det lagt om til sommerdekk på lastebilen.

Rolf Erik Halbo, verdens sprekeste 69-åring, er med som sjåfør, lastebilansvarlig og moralsk støtte. Uten han hadde vi nok endt opp med å måtte kjøre ATV til Budapest også.

Tyskland kom og gikk, og den Tjekkiske grensen ble krysset. Tsjekkia er et spesielt land, eller ett land for spesielt interesserte om du vil. Rett etter grensepasseringen svingte vi den 12 meter lange farkosten inn på en bensinstasjon. Mens vi fylte diesel på tanken ankom en stor trailer som parkerte ved siden av oss... med brennende bremser - flammene stod opp rundt dekket! Det vekket oss opp av tysklandsdvalen! Etter litt hjelp fra noe litt mer erfarene sjåfører klarte de å slukke brannen og kjøle bremsene. For å roe nervene styrta vi en cannabis-iste, som var å kjøpe på stasjonen.

Stemningen ble ummidelbar god, og ikke lenge etter hadde vi turens eneste bomkjøring. Det løste vi med å kjøre i motsatt kjøreretning opp en avkjøringsrampe etterfulgt av en liten U-sving. Nissan Cabster kan når den vil!
Glad og fornøyd med problemløsningen vår ble vi dessverre kjent med Tjekkiske motorveier. Disse er ikke bygget for transport, men for å hindre invasjon. Ga-dung-Gadung-Gadung-Gadung (ikke asfalt, men betongplater på ca. 2m pr. stk. lagt etter hverandre). Det kjentes ut som forhjulene og rasshølet skulle bli revet av. Dette varte i fire lange lange timer.

Vi hadde to korte sovepauser underveis. Turen som skulle ta 24 timer endte opp med å ta 37. Så gleden var stor når vi kom til hotellet i Budapest!

More to come...
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 05/02/2012, 23:43

Hei alle sammen! Selv om flyet landet på torsdag, så har nok ikke vi landet helt enda. I dagene som kommer skal vi få lagt ut bilder og historier fra turen. Det har vært ett eventyr, ikke helt som forventet, og mer spenningsfult enn vi kunne ha forestilt oss for noen uker siden. Vi har til og med fått en pris for det...så det er bare å henge med videre!
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg colormax » 06/02/2012, 22:35

Godt dere er hjemme igjen og alt er bra med dere, vi har ikke faat tid til mye bidrag her, men pengene som lovet er der, bare gi oss konto nr saa er det paa plaas :-) gleder oss til bilder og historien, tipper det ble litt spesiel :-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 24/02/2012, 11:46

Her er litt om neste del av turen.


Travle dager i Budapest.


Hotellet, som ligger flott plasert midt i Budapest, var en flott plass å hvile ut i dagene før starten. Rolf fikk sin fulle hyre med å flytte på lastebilen for å forsøke å holde parkeringsvaktene glade. Noe han klarte nesten 100%. Vi som skulle sove ut og gjøre oss klare fant ut at listen med "småting å ordne i Budapest", gradvis ble overført til "småting å ordne på vei til Genova"
Afrika-kart til GPS'ene ble kjøpt inn sammen med en ny GPS som skulle lede Rolf og lastebilen tilbake til Norge. Reservedeler og annet utstyr ble plassert på hengeren til Szityu. Han skulle kjøre sin Land Rover Defender og en syv meter lang henger med utstyret vårt og til seks andre som skulle kjøre motorsykkel. Formaningen fra han om at vi måtte ligge foran han nedover ble møte av lett humring og selvgode smil fra oss. Vi hadde jo bestemt oss for å starte to timer før Szityu, og en dag før resten av rallyet, for å være på den sikre siden. Det skulle vise seg å ikke være så sikkert...

Selv om vi forsøkte, så lå spenningsnivået så høyt i kroppen at vi brukte nok mer energi enn vi klarte å hente inn. Dagen før vi skulle starte var det pressekonferanse og fremvisning av kjøretøyene. Det var en morsom opplevelse siden vi fikk mye oppmerksomhet. Vi traff òg en Ungarer som også skulle kjøre ATV, bare en litt mindre variant. Han hadde med seg helt team i bil med henger og hadde ikke noe utstyr på ATVen. Dette var en fantastisk gjeng som skulle vise seg å være reddende engler for oss senere i løpet.

Startdagen var kommet, og planlagt avgang var kl. 08 på morningen. Det var her vi for første gang fant ut at det var en del ting vi burde ha prøvd ut tidligere. Det å pakke syklene, sjekke at ting fikk plass der vi trodde det skulle få plass var ikke tatt. Dermed gikk timene og vi svidde av verdifull energi.

Når vi endelig var klar til start var klokken blitt to. Tanken på at hvis noe skulle skje på veien, så ville ikke Szityu snu å hjelpe oss, økte også stressfaktoren. Men endelig, endelig kunne vi se på hverandre, nikke, starte motorene og sette kursen mot Genova og fergen til Marocco. Eventyret var igang...
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

Re: Budapest-Bamako 2012

Innlegg TNQC » 11/03/2012, 21:54

Budapest-Genova.


Endelig var vi på vei! Vi hadde ikke sovet særlig mange timene til avreisedagen, ei heller dagene før, men vi var endelig i gang med eventyret vårt! Og det var utrolig godt å senke skuldrene og bare sitte og høre på motorduren. Det største spenningsmomentet var egentlig om det var lov å kjøre ATV på motorveiene i de landene vi skulle gjennom. Ungarn var vi relativt sikre på skulle gå bra, men Slovenia var vi ikke så sikre på.
Vi hadde hørt historier om folk med litt større offroadbiler om ble holdt igjen av politiet, for de mente at det var et 'jordbruksredskap'. Med vår allerede sene avgang fra Budapest ville det ha vært krise i forhold til fergen vi skulle nå i Genova.

Det var mørkt når vi nærmet oss den Slovenske grensen. Vi avtalte å stoppe før grensen for å fylle bensin. Fra å kjøre på en bekmørk vei, så var det plutselig lys overalt og vi var over grensen. Kanskje det første lille trøtthetstegnet.

Etter å ha kjørt ganske mange kilometer gjennom Europa så kan vi si en ting: Europa lukter fjøs!! Spesielt ved elvene, og spesielt øst for Tyskland. Det var ikke mye vi så den kvelden, men det var mer enn nok til å fylle schnasen med av lukter.

I Slovenia gikk det oppover og det ble kaldere, ikke plagsomt kaldere, men vi var uten tvil i Alpene. Vi merket også hvor stor ulempe det var å bare ha seksten liter på tanken. Stoppene var hyppige, cirka en gang i timen, og det gikk vel med 10-20 minutter hver gang vi stoppet. Vi skjønte ganske kjapt at vi måtte kutte ut enkelte ting for å spare tid, som f.eks å spise pølse (det gikk nemlig for sakte), bytte kort på gopro-kameraet og drikke kaffe ved stasjonene... for klokken hadde begynt å tikke, og vi konkluderte med at vi bare måtte 'peise på' for å rekke dette. Vi var også ganske innstilt på å legge Slovenia relativt kjapt bak oss, da landet ga en litt uggen vibb.

Den eneste politibilen vi så i Slovenia var tre kilometer før grensen til Italia. Pulsen steg litt, og da vi krysset grensen til Italia kjente vi en lykkefølelse bre seg i hele kroppen. Den var til å ta og føle på. Lite visste vi da at følelsen Slovenia ga oss var barnemat i forhold til det vi gikk i møte. Det var nesten som om det ble ti grader varmere i Italia, men på første bensinstasjon stod det selvfølgelig en politibi, og med politiangsten vår og usikkerheten rundt ATV og motorvei, kjente vi igjen pulsen stige noe. Men vi lirket frem noen imøtekommende smil og latet som ingenting. Politimennene tittet bort og brøt ut i et tydelig "Wow, så kult"-smil. Vi pustet lettet ut og konsentrerte oss heller om underholdningsverdien fra en dame som holdt på å kræsje bilen sin tre ganger i bensinpumpen hun prøvde å rygge inntil. Pumpemannen var rimelig fortvilet, og det endte med hun gav opp og suste avgårde i full fart uten å ha fylt tanken. Vi var definitivt i Italia!

Klokken var nå blitt to om natta, og vi var så trøtte at det virkelig begynte å bli en kamp for å holde øynene oppe; en kamp vi skulle bli særdeles fortrolige med under eventyret vårt. Etter vi hadde lekt 'Min ATV er lastet med...' via intercomen for å holde oss våkne, noe som viste seg spesielt vanskelig da vi prøvde oss på alfabetet baklengs, og da vi begge lurte på hvor vi var og hva som kom av bokstav før den vi nettopp hadde tatt for oss og hvilken bokstav dét var igjen, bestemte oss for å overnatte i Verona. Vi fant et lite hotell ved motorveien, og vekket en noe sjokkert nattevakt. Her kom vi som to månemenn på ATV, noe han tydelig ikke hadde sett før. Og klokken var blitt fem.

Det var nydelig vær da vi stod opp klokken halv åtte samme morgen. Vi hadde ikke god tid, men med mindre vi ble sittende fast i kø e.l. skulle det gå bra. Etter ca. en time kom det en varebil opp på siden av oss. Det var masse Can-Am og ATV-merker på bilen. Han tutet og vinket, og gestikulerte at vi måtte stoppe, noe vi gjorde. Ut av bilen hoppet en glisende italiener og ville ta bilder av oss. Rett før han skulle gå sier han: "You know it's not possible to drive ATV on the motorway in Italy?". Her svarte vi litt eplekjekt: "Obviously it is!" Før vi durte avgårde igjen.

Like etter traff vi en utrolig tett tåke som fulgte oss helt til Genova. Det var kaldt, det var helt hvitt med dårlig sikt og det småsnødde. ATV'en til Trond viste seg ganske sjanglete det siste strekket, så da vi ankom Genova hvor de var sol og noe som føltes som tyve grader, våknet ikke bare fibrene til live igjen, men tidsstresset slapp og Trond slapp mer vinglekjøring. Etter et lite tilbakefall til en noe hodeløs stressing og verdens dårligste forsøk på italiensk fant vi Szityu og MC-gutta på kaien. Lykke!

Det tok omtrent en time å pakke ATV'ene på hengeren. Den ble stappfull, og vi endte med å måtte legge en del på taket for å få det med inn på båten.
ATV'ene hadde blitt organisert keitete med tanke på oppakking og organisering av stæsj, så vi skulle ha med ganske mye inn på lugaren slik at vi kunne stille optimalisert i Tanger. Vi fikk dermed en god del å bære i tillegg, men vi var klare for ombordstigning...
trodde vi...
Rett før vi skulle gå ombord fikk vi vite at vi trengte å få passet stemplet inne på et kontor på havna. På dette tidspunktet var hengeren stroppet og låst. Det var da vi oppdaget at noen hadde vært så omtenksom å legge ryggsekken til Trond, med pass og papirer inne på hengeren. Ikke gøy! (Et frempek til senere allerede der kanskje?)
Trond hoppet opp på hengeren og prøvde 'HEROISK', med en anelse irritasjon og et snev av stress, å få tak i tingene fra utsiden uten å miste innholdet ned i hengeren. Heldigvis fikk han tak i det meste og vi kunne løpe til kontoret, med ca. 30 kilo i hendene og fullt kjøreutstyr. Her ble pass og papirer stemplet av verdens mest uinteresserte politimann. Så stampet vi oss mellom tutende kassebiler, som var lastet med hele Europris på taket, og inn i et salig kaos på fergen.

Neste gang blir det om turen fra Genova - Tanger - Meknes!
Med vennlig hilsen
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
TNQC

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 22
Registrert: 31/10/2011, 10:25

ForrigeNeste

Returner til Ekspedisjoner

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron