Lockhart Basin - Del 1
Heioghå!
Har jo ymtet frempå om planlagte trails i Moab, og Lockhart Basin var en av disse. Dette er en tur som er gradert til "difficult", men etter litt prøving av div ruter tenkte jeg vel at dette ikke skulle være noe større problem.
Etter at de nye dekkene var på plass, pakket vi Patrolen og gav oss i vei. Første par timene av turen er ut veien til Hurrah Pass og Chicken's Corner (se post fra April...).

Vi hadde møtt et par sveitsere inne i Moab i Landrover, så vi var litt sent ute, og vi lurte vel allerede i starten på om vi skulle utsette turen til dagen etter. Dog må vi vel inrømme at vi lærer ekstremt sakte på dette punktet, og vi bestemte oss fort for at vi ville komme oss igjennom den første vanskelige delen av trailen før det ble mørkt, og finne en flott camp ute i ingenmannsland. I etterkant må jeg vel si at det ikke var det lureste vi har gjort. Klokken var ca 18, og det blir mørkt litt før halv åtte. Vi skulle jo bare ca 2 miles....

Starten på Lockhart Basin Trail
Det vi glatt overså/glemte før vi startet var hvorfor alle bilene i Moab siste dagene hadde vært fulle av søle. Noter dere også været i forrige post (vi var riktignok ca 150 km unna, men det hadde regnet godt også i Moab). Lockhart Basin begynner tøft med en kronglete vei opp en trang canyon. Problemet, viste det seg, var at veien var i all hovedsak borte, og det som var igjen var et elveløp med kampesteiner. Begynte akkurat pent nok til at ikke "alarmen" gikk av, og når vi kom så langt at jeg begynte å ane uråd, var canyonen så trang at det ikke var plass til å snu! (kødder ikke!). Og for å gjøre det hele mer spennende ble det mørkt før vi kom til den vanskeligste delen. Ikke helt optimalt med andre ord, men en Patrol med sperrer, krabbegir, 5" løft og 37" gummi er heldigvis SÆRDELES vanskelig å stoppe... Så får det heller være at jeg ripet en ny felg 4 timer etter den kom på, samt noen riper på ARB-fangeren bak.

Foreløpig bare morro, og et sett MTZ hadde kjørt opp før oss...

Fasinerende vei, men vanskeligere og vanskeligere å snu!

Fremdeles lyst og fint, men begynner her å lure litt på om vi rekker å komme opp innen det blir mørkt...

Veldig greit med bakkeklaring fra 37" dekk!
Men det gikk sakte, og så ble det mørkt! Jobbet oss videre oppover, og på ett punkt holdt det på å gå riktig galt. Malin er ute og vinker, men når det er mørkt er dette en tricky affere. Står man forran og ser mot hovedlysene, er det vanskelig å se hva som foregår under bilen. Skjønner nå at det ikke er bare råning når amerikanere monterer rock-lights under bilen... Mulig det blir et par på meg også etterhvert.

Et litt dårlig linjevalg førte til at bakenden skled ned av en liten travers, noe som gjorde at motsatt fram-ende tok retning himmel, og vi holdt faktisk på å rulle Patrolen! Et aggressivt girskifte til revers fikk heldigvis brakt vogna tilbake på fast grunn, men det var farlig nærme en aldri så liten pinlig situasjon... Nytt linjevalg og hinderet gikk greit. På dette tidspunktet var det nesten helt mørkt, og fokus var rettet mot å komme oss helskinnet opp til sikker camp, så det ble dessverre litt magert med dokumentering av spetakkkelet. Når vi så hvor mye vann som hadde kommet ned canyon'en ved siste regnskyll, var vi ikke spes interesserte i å gi oss til over natten.

Kom oss til slutt opp siste bit av manglende vei, og ble belønnet med en fantastisk flott utsikt (noe vi egentlig ikke så før neste morgen). Canyonen vi kom opp er ned til høyre. Tok med kaffekoppen ned for å se nærmere på "veien", og ble ikke mindre imponert over hva en tre-og-et-halvt-tonn Patrol fikser!
Bilder fra dette og resten av Lockhart Basin i Del 2!
GT