37" på vinterføre

37" på vinterføre

Innlegg Bjarne-Y61 » 09/01/2008, 00:12

kan noen forklare mig hvorfor, at 37" dekk er bra på vinterfører, vet dem er bedre der der er mye snø, men på vanlig vei, må det da vere en ulempe med så breie dekk.
Har altid hørt at man bør ha smalle dekk på vinteren .. :?:

Kansje et dumt spørgsmål men jeg vet ikke ...
You can follow me but its gunna hurt !
Bjarne-Y61

Brukerens avatar
Offroader

Re: 37" på vinterføre

Innlegg colormax » 09/01/2008, 00:49

37 er jo ikke altid breiere , 37 " er høyden på dekket eks 12.5 er bredden på dekket, det er jo mest der rulle motstanden kommer inn.
veldig mange velger da 15" felg, for å få mye bedre flyt på dekket ved tereng og sne kjøring. mest for å ha muligheten til å kjøre på lite luft trykk, du har jo nesten 50 % større grip og bæreflate med 37" og ca 3 pund luft trykk.
på spørsmålet dit om det er noe værre å kjøre på et 37dekke, vil jeg fra min erfaring si dette ikke er noe værre en et tilsvarende 33-35 dekk,
Får du først på 37" sa er det vanskelig å sette på noe mindre dekk senere.
det er stor forskjel på fremkomligheten fra ex 35 til 37 men det tar jo også en del mer plass. så du vi i de fleste tilfeller ha behov for en del modifisering.
prisen på disse dekka er for tiden det sammeex G/Y MTR 37x12,5 15 =2000 kr med 10x15 felg = 3000 kr :dance:
altid en god oplevelse med 37 etter min erfaring.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Rett til himmels » 09/01/2008, 01:27

Kan bekrefte det Colormax sier her. Men vurderer 17" felg på sommerhjula hvor flyt egenskapene på snø bortfaller. Mindre gummi i sommervarmen bør i 37" på 17" felg gi like bra stabilitet (i hovedsak ved svingkjøring på landevei) som 35" på 15" felg
Rett til himmels

Brukerens avatar
Amatør

Innlegg colormax » 09/01/2008, 02:11

Kåre har helt klart et påeng her med veg egenskapene på 17 felg.
det som er litt vanskelig her er at du får et mye stivere dekke / fler lag i oppbygningen når bu går bort fra 15" = stivere dekk sider, med dårligere tæreng egenskaper . men godt mulig bedre veg dekk om du ønsker det ,siker også stabilere på svingete asfalt veg, men kan ikke si vi har blitt konfrontert med at dette har vært noe problem for noen av de som har kjøpt disse dekka i 15"
det kan jo være at prisen de betaler for et sånt enkelt , men kjempebra oppsett gjør at de gjør at de ikke har samvittighet til å klage :think:
blir jo fort en del tusen dyrere med 17", men det er jo noe annet :roll:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg RonMaster » 22/01/2008, 00:54

Bjarne-Y61 skrev:kan noen forklare mig hvorfor, at 37" dekk er bra på vinterfører, vet dem er bedre der der er mye snø, men på vanlig vei, må det da vere en ulempe med så breie dekk.
Har altid hørt at man bør ha smalle dekk på vinteren .. :?:

Kanskje et dumt spørgsmål men jeg vet ikke ...

Nå er vinterføre så mangt, der jeg kommer fra er det ca 6mnd i året.

Tilbake til spørsmålet ditt, grunnen til at brede dekk er bedre på vinterføret er ikke ensbetydende med alle underlag, det skal jeg forklare litt nærmere.

På hard underlag som iset/vinterveier så er det friksjons flaten mot veibane som gjelder, mer dekk mot veien større friksjons flate og bedre feste, enkelt og greit :wink:

Når det kommer f.eks snø på veien så blir det en "hine" mellom dekket og veiebanen, da ser man at det motsatte skjer, bredere dekk gir større flyte evne en smale dekk dermed økes avstanden til vegbanen og friksjonsflaten trykket minker betydelig med ett brede dekk kontra smale dekk.

Så konklusjon er, på alle harde underlag vinterstid er brede dekk bedre en smale dekk, mens på brøytet veger så er det smale dekk bedre, og der kommer det gamle utsagnet at smale dekk hva best på vinteren, noe som hva sant, det hva mye mere ubrøytete veier tidligere også.

Beste vinterdekket jeg har hatt så langt er M/T Baja MTZ 38x15,5x15 topp dekk på hard vinterveier, mens på ubrøytet vinterveier er det tungkjørt, der kommer MT/R dekket mye bedre ut 8) .
Mvh
Ronny
Man hever ikke 4x4, man bredder dem...
RonMaster

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Returner til Skravlerommet

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester