Er det ikke merkelig at Islendingene er veldig glad i den 2,8l , og får den til å holde veldig godt.
Det er en ting som er gjenganger på disse bilene med defekt motor.det er også nesten altid defekt radiator.Islendingene mener radiatoren bør byttes rundt 80-100 000 km.
Så er det viktig med en god IC,
Samt at motorene blir brukt riktig , samt riktig ettersyn.
Hadde man byttet topp pakning med en gang man merker at det begynner bli galt, ville mange spart mye penger.når bilen er gått nærmere 200 ooo km så bytt topp pakning vannpumpe og radiator.
Radiator 2400 kr
vannpumpe 750 kr
komplett slipeset med bolter 1600-2000 kr
regg reim og løpe hjul ca 1300 kr
da tror jeg dere er på den riktige siden, og motoren vil holde lenge. En god IC gjør også veldig utslag og er bra for motoren , monter gjerne også Exsos tempraturmåler og turbo timer.
Har kjørt noen 2,8l som går bra, å de går utrolig mye bedre en de fleste andre.
Det er noe galt om den ikke drar med 37" den til Offroadking går som en kule med 38" og min går faktisk (gikk også veldig bra med 38). ca 5 km mindre topfart i lange bakker en D40
Den som ble montert på variabel turbo fra Volvo -Penta gikk også veldig mye bedre, en normalt.
Tror du bør bytte turbo Øystein, se om det muligens er noe galt der
en god turbo på 2,8L begynner lader på 1750 omdreininger ca, jeg tok ikke dette helt fra luften , det går tilsvarende biler med disse turboene på.