Er det 24 volt er det greit å skifte plass med batteriene nå og da, og spesiellt om du har 12V forbrukere som belaster bare ett batteri

, har du derimot 12 volt og to batterier er det bare å passe på at forbindelsen mellom batteriene er god, og at de er rene til enhver tid. Har ikke så mye for seg å skifte plass. Problemet dukker opp når det blir spenningsfall mellom batteriene, da får det batteriet som står som nr. to (dvs. det batteriet som ikke står koblet direkte på starter/dynamo en lavere Ladespenning. Det batteriet vil da aldri bli ladet helt opp av dynamoen og vil dermed trekke det andre batteriets hvilespenning ned når bilen ikke er i gang.
Det viktigste er som sagt å ha rene og Ikke minst helt like batterier. Bittelitt skitt lager krypestrøm og da er det bare et spm. om tid før du må bytte begge batteriene.

Når det gjelder lading:
Er laderen din stor nok er det bare å lade begge batteriene samtidig.
Den minste laderen min er bare på 8 ampere. Den lader jeg opp to batterier på 145Ah samtidig, ikke noe problem.
Setter startkabler mellom batteriene i parallell og sikrer god kontakt, setter deretter laderen på det ene batteriet.
Når de er ferdigladet er jeg sikret at de er jevnt ladet

.
Er det store batterier som er helt tomme,"setter jeg de i gang" med å lade de litt hver for seg og kobler dem deretter sammen og lader de helt opp.
Et enkelt multimeter er gull verdt når man driver med batterilading, ellers vet man ingenting om statusen på batteriene eller om de lades til rett nivå og jevnt.
Pass på syrenivået! Må ikke komme under blyplatenes topp!
Stalltipset mitt er uansett:
-
Gode tilkoblinger-
Hold batteriene og koblingene rene