TD27 i D21



TD27 i D21

Innlegg Øyvind » 30/07/2009, 11:39

Vurderer å kjøpe TD27 til gamlebilen nå, og lurer på hvor ny hvilken årsmodell som passer og ikke passer... Har forstått at det skal være ganske likt og bare å "slippe" det nedi... Noen som veit hvordan det er med girkassene, om de også er like?

Øyvind
Too slow to be low!
Øyvind

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 23
Registrert: 13/03/2009, 18:47

Re: TD27 i D21

Innlegg kj-gerilja`n » 30/07/2009, 19:58

dette lurer jeg og på... jeg vurderer å bare putte i turboen jeg da og en ic.... :D
if you aint stuck u aint trying.... Kjører king cab og komatsu HD 605...
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 654
Registrert: 08/10/2008, 19:59
Bosted: ramnes. vestfold

Re: TD27 i D21

Innlegg Jan » 30/07/2009, 23:56

Ring Paul Hyttbakk, 93681940. Han kan det meste om Nissan,jobber hos Witro i TR.Heim
Æ e Trønder Æ
Jan

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 173
Registrert: 15/10/2007, 23:06
Bosted: Berkåk-Trøndelag-Norge 99455292

Re: TD27 i D21

Innlegg pat42 » 31/07/2009, 08:48

D21 fra 86 og delvis 87 har den gamle SD motoren. Disse motorene skiller man enkelt fra de nyere ved at de har både innsug og eksos på samme side. Den motoren som kom etter SD, heter som motorserie TD selv om den ike nødvendigvis har turbo. Denne har innsug på høyre og eksos på høyre side, såkalt crossflow.
Motoren kom i 87, og heter TD 25 på King cab og TD27 på Terrano, men det er samme stamme på de to, så de går om hverandre, bare volumet som skiller, samt at Terranoen har turbo montert, samt intercooler på Terrano II.
Forskjellen på å montere TD27 motor i de første med SD motor i forhold til de senere modellene av D21 King Caben, er at SD motoren har starteren på motsatt side av TD motoren, og derfor annen clutchkappe på girboksen. Enten må man skifte komplett sak med motor og girboks eller så må man skifte clutchkappa på girboksen samtidig med motorbyttet.
Ingenting å hente kvalitetsmesig på å bytte girboks fra king cab til Terrano, da de er identiske, bortsett fra som sagt clutchkappa på de første :D

Den enkleste løsningen for å få mer effekt ut av de King Cabene med TD motor, er å få fatt i manifolder og turbo fra Terrano. Dette er bolt on og gir masse ekstra pulver :dance: . Få tak i en intercooler fra en saab 9000 til slutt, den er også bare å kaste inn, pass på å få med slanger og greier om du får tak i dette brukt, mye av dette kan brukes.

Til slutt: (som nevnt før til det kjedsommelige) bare pass på Girboksen deres gutter, det er skjøre saker. skift olje ofte, og pass på at det er nok olje på den. De tåler ikke mer av at motoren får 20-30 hk ekstra :think:
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 482
Registrert: 12/10/2007, 17:33
Bosted: Snåsa

Re: TD27 i D21

Innlegg fudge » 31/07/2009, 16:10

jeg byttet akkurat ut min z24 til en td25 og , det viste seg at cluch hus på td\n var mindre og stanga til 4x4 er noen cm kortere enn den som satt på girkassa til z24 ,,, + en h......vetes masse kabel omlegging , men alt gikk , .................til slutt...... 2 dager , og masse banning ,,,,,,,,men det trengs helt klart en turbo, hvis man skal ha sjangs og komme seg ut på e18 , uten og ligge 2mil i krabbefeltet..... forresten en en fantastisk oppfinner som fant ut at vi skrur fast mansjetten til girspakerne under teppe og så monterer vi stoler og plasten etterpå , så får de som skal bytte kasse enten rive spor i teppe eller rive ut alt ur bilen :wall: dooohh! :clap:
fudge

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 20
Registrert: 18/06/2009, 08:30

Re: TD27 i D21

Innlegg thethunder » 31/12/2009, 13:40

Det finnes også et kit til TD25 motoren. Det inneholder turbo + alt du trenger. Jeg monterte det på min TD25 for noen år siden og det funka fint.
Vær obs på at dieselpumpa må skrus opp for å gi nok fuel. Dette kjenner jeg lite til, da jeg kjøpte kittet brukt og ferdig oppsatt pumpe fulgte med.
Jeg monterte også 2.5" eksos, kutta ut midterste potta og satte trimpotte bak.
Et K/N-filter ble også montert i originalt hus, og bilen ble som ny!!
___________________
Tore Johansen
2001 Patrol 3.0 Di GR
thethunder

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 28/12/2009, 13:48
Bosted: Hesseng, Finnmark

Re: TD27 i D21

Innlegg galant 260 » 31/12/2009, 22:54

jøsses ,bruk motor fra TERRANO 1 2,7 91 93,mod se i sv de er det rimligst,girkasse og motor ,og helst hele el anlegg ,har en styre enhet bak og en på pumpa,må flytte ene motor på pas siden fram ,det er bolt on,og servo pumpa er ikke likk ,brukte hovedpumpe fra terrano,har nett gjort det og spurte MANGE OG INGEN VISTE,har bilder av noe ,og bygge om el er ikke noe problem om man tar el fra terrano,er det beste pga pumpa ja du får tak i en motor uten dingsebomsen son styrer tening og mating,men den går ikke så bra ,selv om man må røske ut el system fra kc og mod til terrano ,har du også tilgang til el vindu og el speil og styring på lykter og tilt ratt ,HUSK DET ER BEST Å HA EN KOMP BIL ,INGEN GIDER Å PRØVE RINGTE TIL MANGE FIRMA OGSÅ NISSAN OG DEI SÅG DUMT PÅ MEG,ETTER MANGE TIMER UTEN SØVN OG GRUBLING OG NOEN KAFFI,var bilen kjørbar ,husk aldri gi opp,spør så skal eg svare :bang: :bang: :bang:
galant 260

Offroader
 
Innlegg: 111
Registrert: 11/03/2009, 22:00

Re: TD27 i D21

Innlegg pat42 » 01/01/2010, 15:16

De første Terrano med TD motor har ingen styreenheter annet enn dobbelt gløderele og det er det samme som på KC D21 med TD25 motoren. Helmekanisk dieselpumpe.
Gutta på Nissan er vel lite behjelpelige hvis de forstår at de ikke tjener penger på det som skal skje, men dette er en operasjon som er gjort mange mange ganger før og det er slett ingen heksekunst og det vet alle gutta på Nissan som har noen få år på baken, men om de vil dele kunnskapen er noe annet.
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 482
Registrert: 12/10/2007, 17:33
Bosted: Snåsa

Re: TD27 i D21

Innlegg galant 260 » 01/01/2010, 16:09

om du leser litt ser du at eg skrev noen med ,styre enhet og noen uten,jeg spurte mange men alle viste allt men ingen kan svare,td 1 kom 90 til 95 0g etter det var det en del mer ,og det er ingen kunst men om man kan skru og bil el.var på nissan to tre plasser og ingen kan svare,det beste er å ha en hel delebil ,i sv betaler du 10 til 15 for komp bil ,da har du alt og treng ikke å stå fast,er ikke som pat y60 der alle har deler på lager til ombygging,,det er greit at motor funger etter montering,
galant 260

Offroader
 
Innlegg: 111
Registrert: 11/03/2009, 22:00

Re: TD27 i D21

Innlegg colormax » 01/01/2010, 21:56

Fint om det kommer en enkel og grei forklaring på monteringen, gjerne med hva en bør ungå og ikke minst hva en bør gjøre , for enklest mulig montering.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: TD27 i D21

Innlegg norsubsea » 08/01/2010, 02:58

Kunne også tenkt meg en enkel å grei forklaring på denne.

Har en King Cab -86 mod og har tenkt å bytte motor da det, for å si det på en grei måte, vel er noget dødt..... :-)

Er Terrano 2,7TD da det beste alternativet for en enkel og "problemfri" ombygging? Hvordan er det med godkjenning av denne ombyggingen? Er det mye annet som må eller iallefall bør gjøres; bremser, drivverk, gir etc?

Venter i spenning på svar så jeg kan komme igang med å skaffe alt som måtte være nødvendig.....

- Thomas
norsubsea

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 2
Registrert: 08/01/2010, 02:55

Re: TD27 i D21

Innlegg galant 260 » 11/01/2010, 16:41

alt går det er jo å se i motor rom ,da er det meste logisk for noen,men treng motor og girkasse og det er en del el jobb,men greit å ha en dele bil,alt av driverk er likt ,men greit å ha hele el systemet og et par relebokser,har et par bilde av styreboksen til pumpa,.men må nok spøre colormax om han kan få det bilde ut her,
galant 260

Offroader
 
Innlegg: 111
Registrert: 11/03/2009, 22:00

Re: TD27 i D21

Innlegg colormax » 11/01/2010, 18:32

det pleier bare være at bildene er for store.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: TD27 i D21

Innlegg B1dik » 11/05/2012, 17:35

Noen som vet om Terrano gen1 ble levert med sperre?
B1dik

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 13
Registrert: 14/12/2011, 21:50


Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron