Da laffen blir det aktivitet igjen her.ble desverre kun jobb i det som skulle være ferie. også har det jo vært både hussalg og ikke minst kjøp av drømmen. nemlig småbruk
så både sommeren og begynnelsen på høsten ble borte. men fikk startet for 4 dager siden igjen med godbilen. så her kommer en liten update.
det første som måtte gjøres var en kraftig opprydning i verkstedet. slik så det ut før sommeren. og slik så det ut inntil for et par dager siden, ikke spesielt koselig:
etter 4 timer med rydding ser det iallefall bedre ut:
så ble det noen små overraskelser jeg ikke hadde regnet med,og som jeg ikke likte. på takrenna bak visste jeg det var litt rust."litt" var svært underdrevet. da det kun var fugemassen som holdt enden på plass.fram med vinkelslipern igjen og kappe.
etter litt platebanking og tilpassning er dette grovresultatet, rusthull også ved klips til list:(
så den andre uoverraskelsen. ferdig med alt av sveising(trodde jeg) skulle jeg løsne antenna til walkien .dette var noe tidligere eier hadde gjort.og slik har det stått så lenge jeg har hatt den. uvitende hva som befant seg under antenna.litt rust hadde jeg ventet.men ikke denne:
ser ikke så ille ut på oversiden:
og da gjenstår det et hull i taket:
nå skal jeg gjøre denne historien med hullet i taket kort. ja det slo seg for de som måtte lure. det er rettet opp.men jeg kommer aldri til å sveise et patroltak igjen
hehe da bytter jeg heller bare takplata. for det er mindre jobb.
så etter 2 dager med finsliping så er bilen i boksen. klar til å vaskes ned og maskeres for fuller:
hvis noen skulle lure på all denne sparkelen. så kan jeg si at jeg har rettet så mye jeg kan. men det fantes som jeg nevnte tidligere i denne tråden ikke en eneste flate som var bulk eller rustfri. så noe sparkel må til. men på det meste ligger det ca 3 mm. og sparkel er ikke farlig så lenge man gjør dette riktig,og ikke slurver med rengjøring både over og under.. nok om det
etter 3 timer i boksen ,så er dette hva jeg etterlot meg
imorgen skal dører, panser og bakluke inn i boksen for grunning og fuller
for de som er innterisert i hva slags produkter som benyttes. er det kun ppg. med unntak av selve grunninga.
grunning: hagmanns ca primer. 2k epoxyprimer. jeg bruker alltid 3 lag med denne opppå sparkel flekker,den blir også brukt på platerene flater før sparkling
fuller ppg d8059 epoxy fullerprimer. denne fungerer ikke bare som fuller. men også som grunning,da det er en såkalt kombifuller.den innehar rustbeskyttende egenskaper.meget fin å slipe.og gir ekstra beskyttelse mot den forferdelig marken( så lenge den kan iallefall)
bilen skal nå stå i en uke for at fullern skal "synke".dette for at evnt sliperiper skal fylles opp .
det var oppdateringen for denne gang. skal se om jeg kan få lagt inn noe imorgen etter at dører og resterende deler er sprøytet .